logo
Karta przedmiotu
logo

Geotermia i pompy ciepła

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i ekorozwój, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzdatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 6387

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Alternatywne źródła energii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Rabczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student ma wiedzę na temat systemów energii geotermalnej i pomp ciepła stosowanych w energetyce zawodowej i pozostałym obszarze.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot daje informację o głównych przemianach realizowanych podczas pozyskiwania energii cieplnej z źródeł geotermalnych oraz transformacji ciepła z wykorzystaniem pomp ciepła, zarówno sprężarkowych jaki i innych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Rubik Pompy ciepła. Poradnik COBRTI Instal. 2005
2 A. Pawitojc; W. Targański; Z. Bońca Odzysk ciepła w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych MASTA Gdańsk. 1998
3 R. Sobański; M. Kabat, W. Nowak Jak pozyskać ciepło z Ziemi . 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Rubik Pompy ciepła. Poradnik COBRTI Instal. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 V. Pisarev Alternatywne źródła energii. Instalacjie z pompami ciepłą OW. Politechnika Rzeszowska. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Obecność na zajęciach wykładowych i projektowych. Wykonanie i obrona projektu. Zaliczenie z całości materiału.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych przemian realizowanych w trakcie działania pomp ciepła oraz systemów geotermalnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego analizowania zjawisk zachodzących w systemach geotermalnych i pomp ciepła.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność powiązania działania analizowanych systemów z wpływem na środowisko przyrodnicze i społeczne.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna źródła energii odnawialnej wykład, ćwiczenia problemowe, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_W11++
T2A_W04+
02 potrafi rozpoznawać schematy systemów geotermalnych i pomp ciepła wykład problemowy, ćwiczenia techniczne, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_U05+++
K_K03++
T2A_U05+
T2A_K01+
03 potrafi określić zapotrzebowanie na ciepło i zużycie energii przez wybrane systemy pomp ciepła i geotermalne. wykład problemowy, ćwiczenia techniczne prezentacja projektu K_U06++
T2A_U19+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Jest sumą udziałów zaliczenia z wykładów (35%), ćwiczeń (15%) i zaliczenia projektu (50%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Nowak; S. Rabczak Evaluating the Efficiency of Surface-Based Air Heating Systems 2024
2 K. Nowak; S. Rabczak Possibilities of Adapting a Free-Cooling System in an Existing Commercial Building 2022
3 P. Kut; S. Rabczak Wybrane metody akumulacji chłodu w instalacjach klimatyzacyjnych 2022
4 I. Babiy; L. Kucherenko; S. Rabczak; Y. Sokolan; A. Zalogina Comparative characteristics of modern thermal insulation technologies of buildings 2021
5 K. Nowak; S. Rabczak Co-Combustion of Biomass with Coal in Grate Water Boilers at Low Load Boiler Operation 2021
6 B. Nycz; S. Rabczak Analiza gęstości i lepkości w 3 temperaturach (25, 50 i 80 oC) 2020
7 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Analysis of Energy Yields from Selected Types of Photovoltaic Panels 2020
8 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak; E. Rybak-Wilusz Ecological and financial effects of coal-fired boiler replacement with alternative fuels 2020
9 K. Nowak; S. Rabczak Technical and Economic Analysis of the External Surface Heating System on the Example of a Car Park 2020
10 P. Kut; S. Rabczak Analysis of Yearly Effectiveness of a Diaphragm Ground Heat Exchanger Supported by an Ultraviolet Sterilamp 2020
11 S. Rabczak Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej lampą UV-C 2020
12 B. Nycz; S. Rabczak Źródło ciepła a emisja CO2 2019
13 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Ecological and financial aspects of gas boiler co-operation with alternative energy sources for multi-family buildings 2019
14 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Passive Cooling in the System of a Heat Pump with a Vertical Ground Collector 2019
15 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak The use of forest waste in the energy sector 2019
16 K. Nowak; D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Energy consumption in humidification process 2019
17 K. Nowak; S. Rabczak; K. Wojdyga Effect of coal and biomass co-combustion on the concentrations of selected gaseous pollutants 2019
18 P. Kut; S. Rabczak Koncepcja pompy ciepła ze skraplaczem dwuczłonowym 2019
19 S. Rabczak Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej gruntowym wymiennikiem ciepła z zainstalowaną lampą UV-C 2019
20 S. Rabczak Wentylacja hal przemysłowych przy wykorzystaniu technologicznych zysków ciepła 2019