logo
Karta przedmiotu
logo

Konstrukcja samolotu 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 638

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Lis

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek: 11:00-12:30, Środa: 11:00-12:30.

semestr 5: mgr inż. Monika Lubas

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działającymi na samolot obciążeniami oraz sposobami ich wyznaczania.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł skupia się na obciążeniach działających na statek powietrzny z uwzględnieniem podziału na klasy ciężarowe i osiągowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. Konstrukcja samolotów WKŁ. Warszawa . 1970
2 Błażewicz W. Budowa samolotów. Obciążenia WPW, Warszawa. 1976
3 Cymerkiewicz R. Budowa samolotów WKŁ, Warszawa. 1976
4 Danilecki S. Konstruowanie samolotów. Wyznaczanie obciążeń. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2004
5 Szulżenko M.N., Mostowoj A.S. Konstrukcja samolotów WKŁ, Warszawa. 1970
6 European Aviation Safty Agency (EASA) Certification Specification, CS: VLA, 22, 23, 25 .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Skowron M. Budowa samolotów. Obciążenia. Zbiór zadań. WPW, Warszawa. 1979
2 Stafiej W. Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców. Politechnika Warszawska. 2000
3 Skarbiński A., Stafiej W. Projektowanie i konstrukcja szybowców WKŁ. Warszawa. 1965
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Misztal F. Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, Dział D, Obciążenia samolotu PWN Warszawa. 1958
2 Sołtyk T. Błędy i doświadczenia w konstrukcji samolotów WKŁ Biblioteczka Skrzydlatej Polski, Warszawa. 1986

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 5.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz ogólnej budowy samolotów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Zainteresowanie techniką lotniczą. Umiejętność identyfikacji podzespołów struktury lotniczej oraz ich roli w statku powietrznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera lotnictwa, w tym jego wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna źródła i podział obciążeń. Potrafi określić wielkość współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Jest świadomy obciążeń pochodzących od burzliwej atmosfery. Zna obowiązujące przepisy budowy samolotów oraz podział na klasy ciężarowe i kategorie osiągowe. Zna konstrukcję obwiedni obciążeń dopuszczalnych. Rozumie mechanizm powstawania obciążeń symetrycznych i niesymetrycznych płata, obciążeń usterzeń, obciążeń kadłuba i pozostałych elementów struktury płatowca. Umie określić obciążenia podczas lądowania i w czasie ruchu samolotu po ziemi. Wykład Egzamin K_W02+
K_W06+++
K_K02+
P6S_KR
P6S_WG
02 Potrafi określić wielkość współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Umie określić obciążenia podczas lotu, lądowania i w czasie ruchu samolotu po ziemi. Ćwiczenia Kolokwium K_U01++
K_U04+
P6S_UU
P6S_UW
03 Potrafi wyznaczyć obciążenia działające na płat samolotu oraz przebiegi sił wewnętrznych w symetrycznych i niesymetrycznych stanach lotu. Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium K_W06+
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Pojęcia podstawowe. Źródła i podział obciążeń. Współczynnik obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. W01 MEK01
5 TK02 Współczynnik obciążenia w locie poziomym ustalonym. Współczynnik obciążenia w manewrach kontrolowanych i niekontrolowanych. W02 MEK01
5 TK03 Obciążenia od burzliwej atmosfery. Podmuch ostrokrawędziowy i współczynnik złagodzenia podmuchu. Ograniczenia fizjologiczne wartości współczynnika obciążenia. W03 MEK01
5 TK04 Obciążenia dopuszczalne i niszczące. Współczynnik bezpieczeństwa. Normowanie obciążeń. przepisy budowy statków powietrznych - klasy ciężarowe i osiągowe. kategorie samolotów. W04 MEK01
5 TK05 Krzywa obciążeń sterowanych. Ograniczenia fizyczne i formalne. Współczynniki obciążenia i prędkości obliczeniowe. W05 MEK01 MEK03
5 TK06 Krzywa obciążeń od burzliwej atmosfery. Obwiednia obciążeń dopuszczalnych. Obciążenia wymiarujące. W06 MEK01
5 TK07 Rozkład współczynnika siły nośnej na płacie. Zwichrzenie geometryczne i aerodynamiczne. Wpływ zwichrzenia na rozkład współczynnika siły nośnej. W07 MEK01
5 TK08 Obciążenia powierzchni nośnych - składowe wysiłku przekroju. Składowe normalne i styczne. W08 MEK01
5 TK09 Wyznaczanie składowych obciążeń. Skrzydło wolnonośne a skrzydło zastrzałowe. Wpływ agregatów na obciążenia skrzydła. W09 MEK01
5 TK10 Pojęcie środka sił poprzecznych. Skręcanie. W10 MEK01
5 TK11 Obciążenia niesymetryczne płata. Brutalne sterowanie lotkami. Obrót ustalony. Burzliwa atmosfera. W11 MEK01
5 TK12 Obciążenia usterzenia poziomego. Obciążenia od równowagi. Obciążenia od sterowania. Obciążenia od podmuchów. Obciążenia niesymetryczne. Obciążenia kombinowane. Obciążenia usterzenia pionowego. W12 MEK01
5 TK13 Rozkłady ciśnień wzdłuż cięciwy. Momenty zawiasowe. Obciążenia kadłuba - źródła obciążeń, modele obliczeniowe. W13 MEK01
5 TK14 Obciążenia podczas lądowania. Charakterystyki amortyzatorów. Lądowanie symetryczne, centryczne i mimośrodowe. Obciążenia na ziemi. W14 MEK01
5 TK15 Wpływ pracy zespołu napędowego na obciążenia samolotu. Obciążenia obsługowe i awaryjne. W15 MEK01
5 TK16 Wyznaczanie wielkości współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Określanie obciążenia podczas lotu, lądowania i w czasie ruchu samolotu po ziemi. C01-C07 MEK02
5 TK17 Geometria skrzydła a obciążenia. Obwiednia obciążeń dopuszczalnych. Przebiegi sił wewnętrznych na przykładzie skrzydła w trakcie manewrów symetrycznych i niesymetrycznych. L01- L07 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenia w formie pisemnej obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów.
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru obejmujące zakres MEK02. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów.
Laboratorium Obejmuję weryfikację MEK03. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych i poważnych błędów rachunkowych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają błędy rachunkowe - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników.
Ocena końcowa Ocena końcowa wystawiana jest z wagą 0.4 oceny zaliczeniowej z wykładu, z wagą 0,3 oceny z ćwiczeń i z wagą 0,3 oceny z laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
2 T. Lis; N. Marszałek The future of sustainable aviation fuels 2022
3 T. Kopecki; T. Lis; P. Mazurek Experimental and Numerical Analysis of a Composite Thin-Walled Cylindrical Structures with Different Variants of Stiffeners, Subjected to Torsion 2019