logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie i prawo ochrony środowiska

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i ekorozwój, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzdatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 6379

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Witold Niemiec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasad zarządzania środowiskiem.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot prowadzony na drugim stopniu studiów na semestrze 3

Materiały dydaktyczne: Znajomość związanych ustaw i rozporządzeń

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Niemiec W., Pacana A., Niemiec O. Wybrane instrumenty ochrony środowiska Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Zeszyty Metodyczne Nr 1 Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Biuletyn Komisji do spraw ocen oddziaływania na środowisko. Wyd. MOŚZNiL. od 2

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone poprzedzające semestry

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę o ochronie środowiska przekazaną na pierwszym stopniu specjalistycznych studiów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętności w zakresie konstruowania urządzeń stosowanych w inżynierii środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien być świadom ograniczonych możliwości działania ze względu na ograniczone zasoby środowiskowe i ograniczenia płynące z zrównoważonego rozwoju

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student posiada wiedzę w zakresie projektowania działalności gospodarczej w zakresie ochrony środowiska z uwzględnieniem regulacji prawnych wykład, projekt zespołowy prezentacja i obrona projektu, kolokwium zaliczeniowe K_W019++
T2A_W11
02 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań działania, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju wykład, projekt zespołowy prezentacja i obrona projektu, kolokwium K_W017+
T2A_W09
03 Posiada pozatechniczną wiedzę w postrzeganiu i rozumieniu problemów w zakresie inżynierskiej działalności w ochronie środowiska wykład, projekt zespołowy, ćwiczenia terenowe prezentacja i obrona projektu, kolokwium zaliczeniowe K_W019++
T2A_W11
04 Posiada umiejętności przewidywania efektów swojej działalności w perspektywie czasowej wykład, projekt zespołowy prezentacja i obrona projektu, kolokwium zaliczeniowe K_U001++
K_U017++
T2A_U01
T2A_U17
05 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia i postrzegania pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej branży sanitarnej wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium K_W016++
T2A_W08
06 Rozumie prawne aspekty i skutki działalności inżyniera inżynierii środowiska, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. ćwiczenia problemowe wykonanie projektu, kolokwium K_K002++
K_K007++
T2A_K02
T2A_K05

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Polityka ekologiczna państwa. Prawo ekologiczne: pojęcia podstawowe, ekorozwój, rozwój zrównoważony, nadzór środowiskowy W01 MEK01
4 TK02 System zarządzania środowiskiem zgodny z ISO 14001. Oceny oddziaływania na środowisko narzędziem w zarządzaniu środowiskiem. WO2 MEK04
4 TK03 Metody wykonywania ocen oddziaływania na środowisko, pozwolenie zintegrowane W03 MEK02
4 TK04 Raport środowiskowy i jego znaczenie w ocenie oddziaływania na środowisko W04 MEK01
4 TK05 Pętla jakości w systemie zarządzania środowiskiem W05 MEK04
4 TK06 Konflikty ekologiczne, przyczyny powstawania, sposoby rozwiązywania W06 MEK02
4 TK07 Wprowadzenie do projektu, wydanie tematów P01 MEK03 MEK04 MEK05
4 TK08 Relacja z realizacji sukcesywnego wykonywania projektu, zgodnie z wydanymi tematami P02-P14 MEK01 MEK02
4 TK09 Prezentacja i obrona całości projektu P-15 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe; uwzględnienie regularności uczęszczania na zajęcia
Projekt/Seminarium Prezentacja i obrona projektu
Ocena końcowa Ocena ważona: 60% oceny uzyskanej z kolokwium, 40% oceny uzyskanej z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie