logo
Karta przedmiotu
logo

Wysokoefektywne procesy uzdatniania wody

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i ekorozwój, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzdatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 6378

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Uzdatnianie wód

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 L15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Alicja Puszkarewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość nowoczesnych, efektywnych metod uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych przeznaczonych do spożycia i celów technologicznych. Umiejętność realizowania procesów jednostkowych oraz prowadzenia badań technologicznych uzdatniania wody pod kątem jej przeznaczenia.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot ma na celu przekazać wiedzę z zakresu wysokoefektywnych, optymalnych z punktu widzenia środowiska, procesów uzdatniania wody.

Materiały dydaktyczne: Wzory sprawozdań, instrukcje wykonywania ćwiczeń i oznaczeń fizyczno-chemicznych

Inne: Obowiązujące rozporządzenia i normy z zakresu uzdatniania wody

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kowal A. Świderska - Bróż Oczyszczanie wody PWN Wrocław. 1998
2 Praca zbiorowa (red. Sł. Biłozor), , Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne PWN Warszawa. 2000
3 Świderska-Bróż M. Mikrozanieczyszczenia w środowisku wodnym, Wyd.PW. 1993
4 Gomółkowie B. i E. Technologia wód przemysłowych z ćwiczeniami Wyd. Politechniki Wrocławskiej. 1994
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Granops Marian, Kaleta Jadwiga Technologia wody Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2004
2 Kaleta J., Puszkarewicz A. Uzdatnianie wody do spożycia przez ludzi Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Margiel L. Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków. Urządzenia, procesy, metody. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok . 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie studiów I stopnia na kierunku inżynieria środowiska,

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zagadnień z przedmiotu technologia wody

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykonywania podstawowych czynności laboratoryjnych z zakresu technologii wody

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Przestrzeganie zasad postępowania w laboratorium, umiejętnośc pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie i aktualną wiedzę na temat metod i technologii uzdatniania wody wykład sprawdzian pisemny K_K003+++
T2A_K01++
02 Ma wiedzę o uzdatnianiu wody do wybranych celów wykład sprawdzian pisemny
03 Potrafi wykorzystać metody obliczeniowe, eksperymentalne i analityczne do formułowania i rozwiązywania problemów w zakresie technologii uzdatniania wody o chrakterze specjalistycznym wykład, laboratorium kolokwium, sprawozdanie K_U006++
T2A_U19++
04 Potrafi na podstawie analizy fizyczno-chemicznej ocenić jakość wody i określić sposób jej uzdatnienia i przeprowadzić testy laboratoryjne Cwiczenia laboratoryjne Obserwacja wykonania ćwiczenia i pisemne sprawozdanie. K_U005+++
T2A_U05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wpływ składu wody na jej jakość. Mikrozanieczyszczenia w wodzie - rodzaje, źródła, występowanie i usuwnie. Zanieczyszczenia specyficzne wody. Wymagania stawiane wodzie na na potzreby technologiczne. W01, W02 MEK02
3 TK02 Wysokoefektywne procesy jednostkowe uzdatniania wody. Infiltracja jako sposób oczyszczania wody. Flotacja. Wysokoefektywne metody odżelaziania i odmanganiania Jonitowe uzdatnianie wody. Procesy strąceniowe w uzdatnianiu wody. Procesy membranowe. Procesy utleniania w oczyszczaniu wody. W03, W04, W05. W06, W07 MEK01 MEK03
3 TK03 1. Dechloracja wody 2. Odkrzemianie wody 3. Jonitowa demineralizacja wody 4. Dekarbonizacja wody 5. Procesy membranowe w oczyszczaniu wody 6. Masy chemicznie aktywne w uzdatnianiu wody L01, L02,L03,L04,L05,L06 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 20.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 9.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium
Laboratorium wykonanie 3 ćwiczeń, oddanie sprawozdań
Ocena końcowa 0,5 x ocena z egzaminu + 0,5x ocena z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie