Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 636
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jerzy Bakunowicz
Terminy konsultacji koordynatora: Indywidualne ustalanie terminu ze studentem zainteresowanym
semestr 5: mgr inż. Monika Lubas
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z: - uwarunkowaniami prawnymi i organizacyjnymi projektowania i certyfikacji samolotu, - definicjami ogólnych obciążeń i prędkości obliczeniowych, - definicjami i metodami wyznaczania ogólnych obciążeń w ustalonych stanach lotu, - definicjami i metodami wyznaczania ogólnych obciążeń w nieustalonych stanach lotu, - przybliżonymi metodami wyznaczania lokalnych obciążeń zespołów i podzespołów samolotu.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia z modułu obejmują wybrane zagadnienia związane z projektowaniem i konstrukcją statków powietrznych. Przedmiot omawia fazę projektowania samolotu, w której wyznaczane są obciążenia działające na konstrukcję płatowca w trakcie jego eksploatacji - obciążenia quasistatyczne oraz dynamiczne.
1 | Howe D. | Aircraft Loading and structutal layout | AIAA Educational Series. | 2004 |
2 | J.R. Wright, J.E. Cooper | Introduction to Aircraft Aeroelasticity and Loads | John Wiley & Sons, Chichester. | 2015 |
3 | D. Stinton | The Design of the Aeroplane | BSP Professional Books, Oxford. | 1993 |
4 | Niu C. | Airframe Structural Design: Practical Design Information and Data on Aircraft Structures | Conmilit Press. | 1988 |
5 | Roskam J. | Airplane Design, Part V, Component weight estimation | . | 1990 |
1 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | . | 1990 |
1 | Misztal F. | Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, Dział D, Obciążenia samolotu | PWN Warszawa . | 1958 |
2 | Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa . | 1965 |
Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestrze 5
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiadł podstawy mechaniki ciała stałego, mechaniki płynów, a w szczególności aerodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego studiowania literatury fachowej, wyszukiwania informacji i ich syntetycznego opracowania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w zespole, w tym jako lider grupy.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | posiada wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, ruch drgający i falowy, termodynamikę, fizykę statystyczną, elektryczność i magnetyzm, oraz optykę niezbędną do zrozumienia i opisu zjawisk fizycznych występujących w zagadnieniach technicznych, a szczególnie lotniczych. Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk technicznych | wykład | Sprawdzian pisemny |
K_W11+++ K_W12+ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów technicznych w oparciu o prawa mechaniki oraz wykonywania analiz wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych w lotnictwie | wykład | Sprawdzian pisemny |
K_W12++ K_W13+++ |
P6S_WK |
03 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie | Laboratorium | sprawozdanie z laboratorium |
K_U01+++ K_U15++ K_K04+++ |
P6S_KO P6S_UO P6S_UW |
04 | ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | ćwiczenia problemowe | sprawdzian pisemny |
K_U08+++ K_K02++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK03 | W03, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK04 | W04, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK05 | W05, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK07 | W07 | MEK03 MEK04 | |
5 | TK08 | W08 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
8.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Komponent A: Kolokwium składa się z czterech (4) równorzędnych zadań po 25 punktów każde. Łącznie można uzyskać 100 punktów. Aby zaliczyć kolokwium na ocenę dostateczną (3.0) należy uzyskać 50 punktów. Każde zadanie obejmuje jeden temat: • Obciążenia w manewrach i w burzliwej atmosferze, • Obciążenia w ruchu na ziemi, • Obciążenia elementów konstrukcyjnych płatowca, • Projektowanie, certyfikacja i próby statków powietrznych. Zadania składają się dwóch części: część rachunkowa – 10 punktów, część teoretyczna – 15 punktów. Kolokwium ocenia MEK01, 02, 04. |
Laboratorium | Komponent B: sprawozdanie z trzech laboratoriów: wyznaczanie masy i położenie środka ciężkości, wyznaczanie momentów bezwładności samolotu, niwelacja i pomiar geometrii płatowca. Ocena jest w systemie zaliczony/niezaliczony. Aby zaliczyć laboratorium, należy zaliczyć wszystkie sprawozdania. Ocena z laboratorium ocenia MEK03. |
Ocena końcowa | Komponent A kolokwium zaliczeniowe 100% Komponent B sprawozdanie z laboratorium zaliczony/niezaliczony |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : 1. Notatki i slajdy z wykładów 2. Przykładowe rozwiązania zadań