logo
Karta przedmiotu
logo

Infrastruktura podziemna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej

Kod zajęć: 6356

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W10 P19 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sabina Kordana-Obuch

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zaznajomienie z zagadnieniami budowy i rehabilitacji rurociągów.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obowiązkowy dla studentów studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Inżynieria środowiska.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kuliczkowski A. (red.) Technologie bezwykopowe w inżynierii środowiska: praca zbiorowa Wyd. "Seidel-Przywecki". 2019
2 Madryas C., Kolonko A., Wysocki L. Konstrukcje przewodów kanalizacyjnych Politechnika Wrocławska. 2002
3 Sosiński P. Technologie bezwykopowej budowy sieci podziemnych Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe". 2012
4 Sosiński P. Bezwykopowa renowacja sieci podziemnych Wydawnictwo i Handel Książkami "Kabe". 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Madryas C., Kolonko A., Wysocki L. Konstrukcje przewodów kanalizacyjnych Politechnika Wrocławska. 2002
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Zwierzchowska A. Technologie bezwykopowej budowy sieci gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych Politechnika Świętokrzyska. 2006
2 Kędracki M. Technologie bezwykopowe budowy rurociągów podziemnych Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpisanie na odpowiedni semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu sieci kanalizacyjnych i wodociągowych oraz ciepłowniczych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obliczeń hydraulicznych przewodów grawitacyjnych i ciśnieniowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna metody bezwykopowej budowy i renowacji infrastruktury sieciowej oraz sposoby inspekcji rurociągów. wykład egzamin K_W07++
P7S_WG
02 Potrafi przeprowadzić obliczenia statyczno-wytrzymałościowych rurociągów z rur podatnych oraz obliczenia statyczne bloków oporowych. Umie określić zakres stosowalności różnych metod budowy rurociągów. Umie określić zakres stosowalności różnych metod rehabilitacji technicznej rurociągów. projekt prezentacja projektów K_U05++
P7S_UU
03 Ma świadomość istotności i obszerności zagadnień dotyczących infrastruktury podziemnej oraz rozwoju technologii, jak również wynikającej z nich konieczności samokształcenia się. projekt prezentacja projektów K_K03++
P7S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Podstawy projektowania podziemnej infrastruktury sieciowej. Bezwykopowe metody budowy infrastruktury sieciowej. Przeciskanie i wbijanie udarowe. Horyzontalne przewierty sterowane. Mikrotuneling. Analiza ekonomiczna metod wykopowej i bezwykopowej budowy sieci. Budowa tuneli komunikacyjnych metodami bezwykopowymi. Budowa tuneli wieloprzewodowych i sieci telekomunikacyjnych. Technologie bezwykopowej renowacji infrastruktury sieciowej. Wkłady wślizgiwane (sliplining, rura w rurę). Wkłady ściśle pasowane. Renowacje natryskiem. Metody utwardzonego rękawa (CIPP). Naprawy miejscowe i uszczelnianie. Renowacje rurociągów wielkośrednicowych i komór. Renowacje liniowe. Inspekcje telewizyjne infrastruktury sieciowej. Inspekcje rurociągów tłokami inteligentnymi. Inwentaryzacja rurociągów przy wykorzystaniu sonarów i radarów. Układanie nowych rurociągów i kabli w gruncie metodą płużenia. W01-W10 MEK01
1 TK02 Obliczenia statyczne i wytrzymałościowe rurociągów z rur podatnych. Obliczenia bloków oporowych rurociągów ciśnieniowych. Obliczenia dotyczące naprawy rurociągów ciśnieniowych. Obliczenia sił instalacyjnych występujących przy budowie przewodu ciśnieniowego pod przeszkodą terenową. P01-P15 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Projekt/Seminarium Przygotowanie i prezentacja projektów
Ocena końcowa Ocena średnia z egzaminu i ocen z zajęć projektowych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 S. Kordana-Obuch; B. Piotrowska; M. Starzec Evaluation of the Suitability of Using Artificial Neural Networks in Assessing the Effectiveness of Greywater Heat Exchangers 2024
2 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Evaluating the Utility of Selected Machine Learning Models for Predicting Stormwater Levels in Small Streams 2024
3 S. Kordana-Obuch; B. Piotrowska; M. Starzec; M. Wojtoń Opportunities and Challenges for Research on Heat Recovery from Wastewater: Bibliometric and Strategic Analyses 2023
4 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec Assessment of the Feasibility of Implementing a Flash Flood Early Warning System in a Small Catchment Area 2023
5 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec Evaluation of the Influence of Catchment Parameters on the Required Size of a Stormwater Infiltration Facility 2023
6 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec; M. Wojtoń Greywater as a Future Sustainable Energy and Water Source: Bibliometric Mapping of Current Knowledge and Strategies 2023
7 S. Kordana-Obuch; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Poziomy wymiennik ciepła 2023
8 S. Kordana-Obuch; M. Starzec A New Method for Selecting the Geometry of Systems for Surface Infiltration of Stormwater with Retention 2023
9 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Experimental Development of the Horizontal Drain Water Heat Recovery Unit 2023
10 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Horizontal Shower Heat Exchanger as an Effective Domestic Hot Water Heating Alternative 2022
11 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec Assessment of the Feasibility of Implementing Shower Heat Exchangers in Residential Buildings Based on Users’ Energy Saving Preferences 2021
12 J. Dziopak; S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Kanał transportowy, zwłaszcza dla ścieków ogólnospławnych lub deszczowych 2020
13 J. Dziopak; S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Łazienkowy wymiennik ciepła 2020
14 S. Kordana-Obuch; B. Piotrowska; K. Pochwat; D. Słyś Critical Analysis of the Current State of Knowledge in the Field of Waste Heat Recovery in Sewage Systems 2020
15 S. Kordana-Obuch; B. Piotrowska; K. Pochwat; M. Starzec Financial Analysis of the Use of Two Horizontal Drain Water Heat Recovery Units 2020
16 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Statistical Approach to the Problem of Selecting the Most Appropriate Model for Managing Stormwater in Newly Designed Multi-Family Housing Estates 2020
17 S. Kordana; D. Słyś An analysis of important issues impacting the development of stormwater management systems in Poland 2020
18 S. Kordana; D. Słyś Decision Criteria for the Development of Stormwater Management Systems in Poland 2020
19 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Kanał przesyłowy 2020
20 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Poziomy wymiennik ciepła 2020
21 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Comparison of two-prototype near-horizontal Drain Water Heat Recovery units on the basis of effectiveness 2019
22 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Opportunities and Threats of Implementing Drain Water Heat Recovery Units in Poland 2019