logo
Karta przedmiotu
logo

Chłodnictwo

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzdatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 6354

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ciepłownictwo i klimatyzacja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 P10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Rabczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem jest przedstawienie zasad działania pomp ciepła sprężarkowych, absorpcyjnych i innych oraz układów kriogenicznych wraz z możliwymi modyfikacjami.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł umożliwi określanie wielkości charakteryzujących układy chłodnicze i pompy ciepła z uwagi na zużycie energii, sprawność, efektywność oraz oddziaływanie na środowisko płynów roboczych realizujących obiegi w pompach ciepła.

Materiały dydaktyczne: dostępne są na stronie domowej Sławomir Rabczak

Inne: Wykłady dostępne są na stronie domowej Sławomir Rabczak

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bonca S.i inni Poradnik. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Właściwości cieplne i eksploatacyjne IPPU MASTA, Gdańsk. 1998
2 Rubik M Chłodnictwo PWN, Warszawa. 1985
3 Wojciech Zalewski Pompy ciepła - sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne. Podstawy teroretyczne. Przykłady obliczeni IPPU MASTA. 2001
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Marian Rubik Pompy ciepła. Poradnik Technika Instalacyjna w Budownictwie. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Gutkowski Kazimierz M., Butrymowicz Dariusz J. Chłodnictwo i klimatyzacja WNT. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Obecność na zajęciach

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw klimatyzacji, podstawowych przemian termodynamicznych oraz podstaw wymiany ciepła.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu klimatyzacji, termodynamiki i wymiany ciepła.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość zakresu oddziaływania instalacji i substancji roboczych na otoczenie oraz rozumienie ich skutków.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 student potrafi posługiwać się przemianami termodynamicznymi na wykresach czynników chłodniczych wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, kolokwium K_W11++
P7S_WG
02 student potrafi rozpoznać rodzaj systemu chłodniczego oraz podać jego klasyfikację wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, kolokwium K_U05++
K_U06++
P7S_UU
P7S_UW
03 student potrafi określić podstawowe parametry obiegu chłodniczego i pompy ciepła oraz wielkości charakteryzujące zużycie energii i efektywność systemu wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, kolokwium K_W11++
K_K03++
P7S_KK
P7S_WG
04 student potrafi określić rodzaj czynnika obiegowego, podać jego podstawowe właściwości fizyczne i jego oddziaływanie na środowisko oraz umie go sklasyfikować wg ASHRAE i DIN K_W11++
K_K03++
P7S_KK
P7S_WG
05 student potrafi określić rodzaj układów kriogenicznych oraz podać ich zasadę działania wykład zaliczenie cz. pisemna K_W11+++
K_U05++
P7S_UU
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa 50% wykład + 50% projekt

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Nowak; S. Rabczak Evaluating the Efficiency of Surface-Based Air Heating Systems 2024
2 K. Nowak; S. Rabczak Possibilities of Adapting a Free-Cooling System in an Existing Commercial Building 2022
3 P. Kut; S. Rabczak Wybrane metody akumulacji chłodu w instalacjach klimatyzacyjnych 2022
4 I. Babiy; L. Kucherenko; S. Rabczak; Y. Sokolan; A. Zalogina Comparative characteristics of modern thermal insulation technologies of buildings 2021
5 K. Nowak; S. Rabczak Co-Combustion of Biomass with Coal in Grate Water Boilers at Low Load Boiler Operation 2021
6 B. Nycz; S. Rabczak Analiza gęstości i lepkości w 3 temperaturach (25, 50 i 80 oC) 2020
7 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Analysis of Energy Yields from Selected Types of Photovoltaic Panels 2020
8 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak; E. Rybak-Wilusz Ecological and financial effects of coal-fired boiler replacement with alternative fuels 2020
9 K. Nowak; S. Rabczak Technical and Economic Analysis of the External Surface Heating System on the Example of a Car Park 2020
10 P. Kut; S. Rabczak Analysis of Yearly Effectiveness of a Diaphragm Ground Heat Exchanger Supported by an Ultraviolet Sterilamp 2020
11 S. Rabczak Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej lampą UV-C 2020
12 B. Nycz; S. Rabczak Źródło ciepła a emisja CO2 2019
13 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Ecological and financial aspects of gas boiler co-operation with alternative energy sources for multi-family buildings 2019
14 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Passive Cooling in the System of a Heat Pump with a Vertical Ground Collector 2019
15 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak The use of forest waste in the energy sector 2019
16 K. Nowak; D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Energy consumption in humidification process 2019
17 K. Nowak; S. Rabczak; K. Wojdyga Effect of coal and biomass co-combustion on the concentrations of selected gaseous pollutants 2019
18 P. Kut; S. Rabczak Koncepcja pompy ciepła ze skraplaczem dwuczłonowym 2019
19 S. Rabczak Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej gruntowym wymiennikiem ciepła z zainstalowaną lampą UV-C 2019
20 S. Rabczak Wentylacja hal przemysłowych przy wykorzystaniu technologicznych zysków ciepła 2019