Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzdatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji
Kod zajęć: 6354
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Ciepłownictwo i klimatyzacja
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 P10 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Rabczak
Główny cel kształcenia: Głównym celem jest przedstawienie zasad działania pomp ciepła sprężarkowych, absorpcyjnych i innych oraz układów kriogenicznych wraz z możliwymi modyfikacjami.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł umożliwi określanie wielkości charakteryzujących układy chłodnicze i pompy ciepła z uwagi na zużycie energii, sprawność, efektywność oraz oddziaływanie na środowisko płynów roboczych realizujących obiegi w pompach ciepła.
Materiały dydaktyczne: dostępne są na stronie domowej Sławomir Rabczak
Inne: Wykłady dostępne są na stronie domowej Sławomir Rabczak
1 | Bonca S.i inni | Poradnik. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Właściwości cieplne i eksploatacyjne | IPPU MASTA, Gdańsk. | 1998 |
2 | Rubik M | Chłodnictwo | PWN, Warszawa. | 1985 |
3 | Wojciech Zalewski | Pompy ciepła - sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne. Podstawy teroretyczne. Przykłady obliczeni | IPPU MASTA. | 2001 |
1 | Marian Rubik | Pompy ciepła. Poradnik | Technika Instalacyjna w Budownictwie. | 2006 |
1 | Gutkowski Kazimierz M., Butrymowicz Dariusz J. | Chłodnictwo i klimatyzacja | WNT. | 2007 |
Wymagania formalne: Obecność na zajęciach
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw klimatyzacji, podstawowych przemian termodynamicznych oraz podstaw wymiany ciepła.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego rozwiązywania zagadnień inżynierskich z zakresu klimatyzacji, termodynamiki i wymiany ciepła.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość zakresu oddziaływania instalacji i substancji roboczych na otoczenie oraz rozumienie ich skutków.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | student potrafi posługiwać się przemianami termodynamicznymi na wykresach czynników chłodniczych | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_W11++ |
P7S_WG |
02 | student potrafi rozpoznać rodzaj systemu chłodniczego oraz podać jego klasyfikację | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_U05++ K_U06++ |
P7S_UU P7S_UW |
03 | student potrafi określić podstawowe parametry obiegu chłodniczego i pompy ciepła oraz wielkości charakteryzujące zużycie energii i efektywność systemu | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_W11++ K_K03++ |
P7S_KK P7S_WG |
04 | student potrafi określić rodzaj czynnika obiegowego, podać jego podstawowe właściwości fizyczne i jego oddziaływanie na środowisko oraz umie go sklasyfikować wg ASHRAE i DIN |
K_W11++ K_K03++ |
P7S_KK P7S_WG |
||
05 | student potrafi określić rodzaj układów kriogenicznych oraz podać ich zasadę działania | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W11+++ K_U05++ |
P7S_UU P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
||
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | |
Projekt/Seminarium | |
Ocena końcowa | 50% wykład + 50% projekt |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Nowak; S. Rabczak | Evaluating the Efficiency of Surface-Based Air Heating Systems | 2024 |
2 | K. Nowak; S. Rabczak | Possibilities of Adapting a Free-Cooling System in an Existing Commercial Building | 2022 |
3 | P. Kut; S. Rabczak | Wybrane metody akumulacji chłodu w instalacjach klimatyzacyjnych | 2022 |
4 | I. Babiy; L. Kucherenko; S. Rabczak; Y. Sokolan; A. Zalogina | Comparative characteristics of modern thermal insulation technologies of buildings | 2021 |
5 | K. Nowak; S. Rabczak | Co-Combustion of Biomass with Coal in Grate Water Boilers at Low Load Boiler Operation | 2021 |
6 | B. Nycz; S. Rabczak | Analiza gęstości i lepkości w 3 temperaturach (25, 50 i 80 oC) | 2020 |
7 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Analysis of Energy Yields from Selected Types of Photovoltaic Panels | 2020 |
8 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak; E. Rybak-Wilusz | Ecological and financial effects of coal-fired boiler replacement with alternative fuels | 2020 |
9 | K. Nowak; S. Rabczak | Technical and Economic Analysis of the External Surface Heating System on the Example of a Car Park | 2020 |
10 | P. Kut; S. Rabczak | Analysis of Yearly Effectiveness of a Diaphragm Ground Heat Exchanger Supported by an Ultraviolet Sterilamp | 2020 |
11 | S. Rabczak | Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej lampą UV-C | 2020 |
12 | B. Nycz; S. Rabczak | Źródło ciepła a emisja CO2 | 2019 |
13 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Ecological and financial aspects of gas boiler co-operation with alternative energy sources for multi-family buildings | 2019 |
14 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Passive Cooling in the System of a Heat Pump with a Vertical Ground Collector | 2019 |
15 | D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | The use of forest waste in the energy sector | 2019 |
16 | K. Nowak; D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak | Energy consumption in humidification process | 2019 |
17 | K. Nowak; S. Rabczak; K. Wojdyga | Effect of coal and biomass co-combustion on the concentrations of selected gaseous pollutants | 2019 |
18 | P. Kut; S. Rabczak | Koncepcja pompy ciepła ze skraplaczem dwuczłonowym | 2019 |
19 | S. Rabczak | Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej gruntowym wymiennikiem ciepła z zainstalowaną lampą UV-C | 2019 |
20 | S. Rabczak | Wentylacja hal przemysłowych przy wykorzystaniu technologicznych zysków ciepła | 2019 |