Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 6342
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Arkadiusz Bednarz
Terminy konsultacji koordynatora: https://abednarz.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: uzyskanie wiedzy z zakresu prawnych aspektów projektowania, użytkowania i eksploatacji sprzętu lotniczego
Ogólne informacje o zajęciach: moduł skłąda się z części ćwiczeniowej, na której studenci zapoznają się z wybranymi przepisami prawnymi dotyczącymi przepisów prawa lotniczego, norm dla projektowania, użytkowania, sksploatacji sprzętu lotniczego
Materiały dydaktyczne: filmy i artykuły o projektowaniu i testowaniu silników lotniczych
1 | Filippo De Florio | Airworthiness | Butterworth-Heinemann (Elsevier). | 2006 |
2 | European Union Aviation Safety Agency | Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Engines CS-E | EASA, Amendment 6. | 2020 |
1 | European Union Safety Agency | Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Engines CS-E | EASA, Amendment 6. | 2020 |
1 | European Union Aviation Safety Agency | TCDS - EASA.E.xxx | EASA. |
Wymagania formalne: wymagania formalne dla studiowania na właściwym semestrze studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: ogólna wiedza z zakresu podstaw prawa w Polsce
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność samokształcenia i poszukiwania informacji z dostęponych źródeł
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | ma wiedzę dotyczącą: projektowania, użytkowania i zarządzania eksploatacją obiektów latających | ćwiczenia problemowe | referat ustny |
K_W07+ |
P7S_WG |
02 | student poznaje słownictwo, nazewnictwo z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego, zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz prawa patentowego, prawa lotniczego | ćwiczenia problemowe | referat ustny |
K_W10+ |
P7S_WK |
03 | ma umiejętność realizacji i potrafi określić kierunki samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych z prawnych aspektów działalności inżynierskiej | ćwiczenia problemowe | referat ustny |
K_U04+ |
P7S_UU |
04 | ma świadomość konieczności zachowania w sposób profesjonalny i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera lotnictwa, w tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w aspekcie prawnym | ćwiczenia problemowe | referat ustny |
K_K01+ |
P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | c01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK02 | co1 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
3 | TK03 | C02 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK04 | C02 | MEK01 MEK03 | |
3 | TK05 | C03 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK06 | C04 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK07 | C05 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK08 | C06-C07 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK09 | C07 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK10 | C08-C09 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK11 | C10-C11 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK12 | C12-C14 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK13 | C15 | MEK01 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
7.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium końcowe - na ocenę pozytywną należy poprawnie odpowiedzieć na co najmniej 60% zadanych pytań (weryfikacja MEK01 i MEK02) |
Projekt/Seminarium | wygłoszenie referatu z: przepisów projektowych dt. przepisów Europejskie i Amerykańskie, prezentacja certyfikatu typu wybranego silnika, omówienie jego awarii (na ocenę pozytywną należy zaprezentować od 3-6 przepisów projektowych oraz zaprezentowanie podstawowych informacji o silniku wg. certyfikatu typu - weryfikacja MEK03 i MEK04) |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych (MEK01, MEK02, MEK03 i MEK04) i zaliczenie wszystkich form zajęć, gdzie ocena końcowa to średnia z wykładu i projektu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Bednarz; K. Bieniek; R. Kołodziejczyk; P. Krauz; M. Lubas; K. Szczerba; Z. Szczerba | Experimental Interpretation of the Provisions of EN 13796-3 for Fatigue Testing of Cableway Gondolas | 2023 |
2 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |
3 | A. Bednarz; D. Głowacki; V. Hutsaylyuk; R. Kozera; A. Leski; K. Olkowicz; K. Puchała; M. Sałaciński; P. Synaszko; E. Szymczyk | Technological Aspects of a Reparation of the Leading Edge of Helicopter Main Rotor Blades in Field Conditions | 2022 |
4 | A. Bednarz; K. Bieniek; P. Krauz; Z. Szczerba | Problemy i dobre praktyki w badaniach zmęczeniowych gondoli do kolei linowych wg normy PN-EN 13796-3 | 2022 |
5 | A. Bednarz; K. Bieniek; R. Kołodziejczyk | Systemy pneumatyczne i układy pomiarowe w badaniach zmęczeniowych gondoli do kolei linowych | 2022 |
6 | A. Bednarz; V. Hutsaylyuk; K. Puchała; M. Sałaciński | Numerical Investigation of the Influence of Aerodynamic Loads on the Resonant Frequency of a Compressor Blade Made of EI-961 Alloy | 2022 |
7 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; J. Jaworski; J. Sęp; A. Wójcik | Analysis of the effects of simplifications on the state of loads in a centrifugal compressor | 2022 |
8 | A. Bednarz | Wpływ obciążeń aerodynamicznych na częstotliwość rezonansową sprężarki osiowej | 2021 |
9 | A. Bednarz; M. Lubas | Material Model Effect for Simulating a Single-Lap Joint with a Blind Rivet | 2021 |
10 | A. Bednarz; W. Misiolek | Numerical and Experimental Assessment of the Effect of Residual Stresses on the Fatigue Strength of an Aircraft Blade | 2021 |
11 | A. Bednarz | Evaluation of Material Data to the Numerical Strain-Life Analysis of the Compressor Blade Subjected to Resonance Vibrations | 2020 |
12 | A. Bednarz | Influence of the Amplitude of Resonance Vibrations on Fatigue Life of a Compressor Blade with Simulated FOD Damage | 2020 |
13 | A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz | Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient | 2020 |
14 | A. Bednarz; W. Misiolek | Assessment of the Impact of Shot-Peening on the Fatigue Life of a Compressor Blade Subjected to Resonance Vibrations | 2020 |
15 | A. Bednarz | Influence of the Cyclic Hardening Model on the Results of the Numerical Analysis of Fatigue Life on Example of the Compressor Blade | 2019 |
16 | A. Bednarz; Ł. Święch | Badania skrzydła samolotu bezzałogowego wykonanego metodą druku 3D | 2019 |