logo
Karta przedmiotu
logo

Modelowanie osiągów silników lotniczych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 6334

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski

Terminy konsultacji koordynatora: Terminy konsultacji zawarto na stronie internetowej w zakładce konsultacje - link: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z metodą modelowania i obliczeń charakterystyk różnych typów lotniczych silników turbinowych.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu prezentowane będą zagadnienia związane z przygotowaniem modeli do wyznaczania charakterystyk osiągowych różnych typów silników lotniczych z wykorzystaniem metod numerycznych i symulacji komputerowej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Muszyński M., Orkisz M. Modelowanie turbinowych silników odrzutowych Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. 1997
2 Pasquale M Sforza Theory of Aerospace Propulsion Butterworth-Heinemann, . 2012
3 Joachim Kurzke J., Halliwell I. Propulsion and Power. An Exploration of Gas Turbine Performance Modeling Springer International Publishing AG, part of Springer Nature . 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 jak do wykładów .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zapis na pierwszy rok studiów drugiego stopnia Lotnictwo i Kosmonautyka specjalność silniki

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza równoważna zakresowi modułów realizowanych na pierwszym stopniu studiów Lotnictwo i kosmonautyka - specjalność silniki lotnicze

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności w zakresie: metod obliczeniowych, analizy konstrukcji silników lotniczych, termodynamiki procesów w silniku, poszukiwania i pozyskiwania informacji

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość istoty dobrze ugruntowanej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej oraz konieczności ciągłego jej poszerzania i aktualizowania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę dotyczącą problematyki modelowania osiągów silników lotniczych oraz wykorzystania aparatu matematycznego do opracowywania zapisu numerycznego modelu zjawisk występujących w silniku lotniczym wpływających na osiągi silnika. wykład egzamin K_W01+++
K_W02+++
K_W04++
P7S_WG
02 Potrafi interpretować zjawiska fizyczne zachodzące podczas pracy silnika, oraz opisywać je przy pomocy zależności matematycznych. ćwiczenia kolokwium K_W02+++
K_W04++
P7S_WG
03 Umie przygotować model numeryczny silnika turbinowego o wybranej formie konstrukcyjnej i wykonać obliczenia jego parametrów osiągowych. laboratorium, projekt K_U16++
P7S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do problematyki modelowania W01-W02 MEK01
1 TK02 Zagadnienia modelowania i obliczeń charakterystyk silnika dla tzw. punktu obliczeniowego. Modelowanie i obliczenia osiągów silnika poza punktem obliczeniowym, Wykorzystanie złożonych modeli gazu do obliczeń osiągów silnika. Omówienie zagadnień analizy silnika w stanach nieustalonych. W03-W30 MEK01
1 TK03 Modelowanie procesów fizycznych w silniku i charakterystyk zespołów pod kątem określania osiągów silnika C01-C15 MEK02
1 TK04 Modelowanie i obliczenia wybranej formy konstrukcyjnej turbinowego silnika lotniczego L01-L15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena stanu wiedzy z zakresu MEK01 w formie egzaminu pisemnego - ocena na 3,0 - wymagane 50% pozytywnych odpowiedzi, na 4,0 - 70% pozytywnych odpowiedzi na 5,0 - 90% pozytywnych odpowiedzi
Ćwiczenia/Lektorat Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia z zakresu MEK02. Ocena 3,0 dla 50% uzyskanych punktów, 4,0 dla 70% uzyskanych punktów, 5,0 dla 90% uzyskanych punktów
Laboratorium Ocena z projektów realizowanych w trakcie zajęć laboratoryjnych dotyczących budowy modeli i obliczeń charakterystyk silników turbinowych - ocena 3,0 dla modelu opracowanego dla punktu obliczeniowego, 4,0 dla modelu do obliczeń poza punktem obliczeniowym silnika, 5,0 dla modelu do obliczeń poza punktem obliczeniowym silnika o złożonej formie z wykazaniem poprawnej weryfikacji wyników.
Ocena końcowa Wyliczana na podstawie ocen z poszczególnych modułów w wagą: Wykład 50% Ćwiczenia 20% Laboratorium 30%. Uwaga. Zaliczenie wszystkich modułów musi być minimum na ocenę 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller 2023
2 R. Jakubowski Study of Bypass Ratio Increasing Possibility for Turbofan Engine and Turbofan With Inter Turbine Burner 2019