Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 6334
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora: Terminy konsultacji zawarto na stronie internetowej w zakładce konsultacje - link: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z metodą modelowania i obliczeń charakterystyk różnych typów lotniczych silników turbinowych.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu prezentowane będą zagadnienia związane z przygotowaniem modeli do wyznaczania charakterystyk osiągowych różnych typów silników lotniczych z wykorzystaniem metod numerycznych i symulacji komputerowej
1 | Muszyński M., Orkisz M. | Modelowanie turbinowych silników odrzutowych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 1997 |
2 | Pasquale M Sforza | Theory of Aerospace Propulsion | Butterworth-Heinemann, . | 2012 |
3 | Joachim Kurzke J., Halliwell I. | Propulsion and Power. An Exploration of Gas Turbine Performance Modeling | Springer International Publishing AG, part of Springer Nature . | 2018 |
1 | jak do wykładów | . |
Wymagania formalne: zapis na pierwszy rok studiów drugiego stopnia Lotnictwo i Kosmonautyka specjalność silniki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza równoważna zakresowi modułów realizowanych na pierwszym stopniu studiów Lotnictwo i kosmonautyka - specjalność silniki lotnicze
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności w zakresie: metod obliczeniowych, analizy konstrukcji silników lotniczych, termodynamiki procesów w silniku, poszukiwania i pozyskiwania informacji
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość istoty dobrze ugruntowanej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej oraz konieczności ciągłego jej poszerzania i aktualizowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę dotyczącą problematyki modelowania osiągów silników lotniczych oraz wykorzystania aparatu matematycznego do opracowywania zapisu numerycznego modelu zjawisk występujących w silniku lotniczym wpływających na osiągi silnika. | wykład | egzamin |
K_W01+++ K_W02+++ K_W04++ |
P7S_WG |
02 | Potrafi interpretować zjawiska fizyczne zachodzące podczas pracy silnika, oraz opisywać je przy pomocy zależności matematycznych. | ćwiczenia | kolokwium |
K_W02+++ K_W04++ |
P7S_WG |
03 | Umie przygotować model numeryczny silnika turbinowego o wybranej formie konstrukcyjnej i wykonać obliczenia jego parametrów osiągowych. | laboratorium, | projekt |
K_U16++ |
P7S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
1 | TK02 | W03-W30 | MEK01 | |
1 | TK03 | C01-C15 | MEK02 | |
1 | TK04 | L01-L15 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
25.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena stanu wiedzy z zakresu MEK01 w formie egzaminu pisemnego - ocena na 3,0 - wymagane 50% pozytywnych odpowiedzi, na 4,0 - 70% pozytywnych odpowiedzi na 5,0 - 90% pozytywnych odpowiedzi |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia z zakresu MEK02. Ocena 3,0 dla 50% uzyskanych punktów, 4,0 dla 70% uzyskanych punktów, 5,0 dla 90% uzyskanych punktów |
Laboratorium | Ocena z projektów realizowanych w trakcie zajęć laboratoryjnych dotyczących budowy modeli i obliczeń charakterystyk silników turbinowych - ocena 3,0 dla modelu opracowanego dla punktu obliczeniowego, 4,0 dla modelu do obliczeń poza punktem obliczeniowym silnika, 5,0 dla modelu do obliczeń poza punktem obliczeniowym silnika o złożonej formie z wykazaniem poprawnej weryfikacji wyników. |
Ocena końcowa | Wyliczana na podstawie ocen z poszczególnych modułów w wagą: Wykład 50% Ćwiczenia 20% Laboratorium 30%. Uwaga. Zaliczenie wszystkich modułów musi być minimum na ocenę 3,0 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |
2 | R. Jakubowski | Study of Bypass Ratio Increasing Possibility for Turbofan Engine and Turbofan With Inter Turbine Burner | 2019 |