Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 6334
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora: Terminy konsultacji zawarto na stronie internetowej w zakładce konsultacje - link: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z charakterystykami różnych typów silników lotniczych oraz metodami ich opracowywania na podstawie cech konstrukcyjnych silników
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu prezentowane będą zagadnienia związane z opracowaniem charakterystyk różnych typów silników lotniczych z wykorzystaniem metod numerycznych i symulacji komputerowej
1 | Muszyński M., Orkisz M. | Modelowanie turbinowych silników odrzutowych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 1997 |
2 | Pasquale M Sforza | Theory of Aerospace Propulsion | Butterworth-Heinemann, . | 2012 |
3 | Joachim Kurzke J., Halliwell I. | Propulsion and Power. An Exploration of Gas Turbine Performance Modeling | Springer International Publishing AG, part of Springer Nature . | 2018 |
1 | jak do wykładów | . |
Wymagania formalne: zapis na pierwszy rok studiów drugiego stopnia Lotnictwo i Kosmonautyka specjalność silniki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza równoważna zakresowi modułów realizowanych na pierwszym stopniu studiów Lotnictwo i kosmonautyka - specjalność silniki lotnicze
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności w zakresie metod obliczeniowych, analizy konstrukcji lotniczych, poszukiwania i pozyskiwania informacji
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość istoty dobrze ugruntowanej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej oraz konieczności ciągłego jej poszerzania i aktualizowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi wykorzystywać aparata matematyczny do opracowywania zapisu numerycznego modelu charakterystyk silnika | wykład, laboratorium, ćwiczenia rachunkowe | egzamin |
K_W01++ K_W04+ |
P7S_WG |
02 | Potrafi interpretować zjawiska fizyczne zachodzące podczas pracy silnika, oraz opisywać je przy pomocy zależności matematycznych | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | projekt |
K_W02+++ K_W04++ |
P7S_WG |
03 | Zna złożoność zagadnień problemów modelowania i analizy charakterystyk silnika, potrafi pracować w grupie nad określonym zadaniem | laboratorium, | projekt |
K_K02++ |
P7S_KO |
04 | Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii badań numerycznych osiągów silników lotniczych oraz umiejętność modelowania i realizacji obliczeń numerycznych różnych form konstrukcyjnych silników odrzutowych | laboratorium, wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawozdanie z zajęć, egzamin |
K_W01+++ K_W04+++ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
1 | TK02 | W03-W06 | MEK02 MEK04 | |
1 | TK03 | W07-W12 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
1 | TK04 | W13-W20 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
1 | TK05 | W21-W24 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
1 | TK06 | W25-W30 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
1 | TK07 | C01-C05 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK08 | C06-C11 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK09 | C11-C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK10 | L01-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
25.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena znajomości z zakresu charakterystyk silników lotniczych, modelowania i interpretacji wyników. - w formie egzaminu pisemnego - ocena na 3,0 - wymagane 40% pozytywnych odpowiedzi, na 4 - 60% pozytywnych odpowiedzi na 5,0 - 90% pozytywnych odpowiedzi |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie projektu ocenianego pod względem spełnienia następujących kryteriów: poprawności wykonania modelu numerycznego silnika i realizacji obliczeń - ocen 3,0, sposobu przygotowania i prezentacji wyników zamieszczonych komentarzy 4.0, Uzasadnienia podjętej metody realizacji zadania - 5,0 |
Laboratorium | Ocena z projektów realizowanych w trakcie zajęć laboratoryjnych dotyczących budowy modeli i obliczeń charakterystyk silników turbinowych - ocena poprawności wykonania modelu i realizacji obliczeń dla zadań indywidualnych: ocena samodzielności, poprawności i czasu realizacji, prezentacji i omówienia metody rozwiązania - ocena dla najlepszych prac 5,0 dla prac niepoprawnie wykonanych 2,0 Dla prac zespołowych - umiejętność pracy w zespole, ocena przyjmowanej roli w zespole na podstawie dyskusji w trakcie zajęć - ocena pozytywna za poprawnie wykonany projekt, ocena 5,0 za aktywny udział w realizacji i prezentacji poprawnego projektu. |
Ocena końcowa | Wyliczana na podstawie ocen z poszczególnych modułów w wagą: Wykład 50% Ćwiczenia 20% Laboratorium 30%. Uwaga. Zaliczenie wszystkich modułów musi być minimum na ocenę 3,0 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |
2 | R. Jakubowski | Study of Bypass Ratio Increasing Possibility for Turbofan Engine and Turbofan With Inter Turbine Burner | 2019 |