logo
Karta przedmiotu
logo

Badanie zespołów napędowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 6333

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / L30 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Kuźniar

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek:9-14

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zapoznanie z wybranymi problemami z zakresu badań silników lotniczych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje ćwiczenia laboratoryjne z zakresu badań silników lotniczych

Materiały dydaktyczne: Instrukcje obsługi stanowisk badawczych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Fodemski T. R. Pomiary cieplne WNT. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zapis na semestr trzeci studiów drugiego stopnia na kierunek Lotnictwo i kosmonautyka specjalność Silnik

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu modułów obejmujących zagadnienia dotyczące silników lotniczych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnej pracy z materiałem

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kompetencje w zakresie organizacji pracy na stanowisku technicznym

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę z zakresu problematyki badań silników lotniczych laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny K_W05++
P7S_WG
02 Potrafi formułować problematykę badawczą w celu osiągnięcia określonych wyników, potrafi planować plan badań, hipotezy badwcze laboratorium raport pisemny K_U07++
K_U08++
P7S_KR
P7S_UW
03 Potrafi obsługiwać wybrane stanowiska badawcze, zna metody bezpośrednie i pośrednie dokonywania pomiaru na stanowisku silnikowym laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U07++
P7S_KR
04 Potrafi w grupie współdziałać w zakresie rowiązywanego problemu badawczego laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_K02+++
P7S_KO
05 Potrafi samodzielnie realizować badania naukowe wybranych cech lotniczych zespołów napędowych w oparciu o przygotowane procedury badawcze laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W05+++
K_U07+++
P7S_KR
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do problematyki badań silników lotniczych L01-L02 MEK01 MEK02
3 TK02 Stanowisko badawcze silnika tłokowego i wyznaczanie charakterystyk lotniczych silników tłokowych L03-L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK03 Badania lotniczych silników elektrycznych L09-12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK04 Stanowiska badawcze i wyznaczanie charakterystyk lotniczych silników turbinowych L13-L22 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK05 Wyznaczanie charakterystyki sprężarki L23-L26 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK06 Pomiar hałasu i składu spalin silników lotniczych L27-L30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 8.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Praca w laboratoriach i sprawozdania 100%
Ocena końcowa Ocena końcowa stanowi średnią z ocen za sprawozdania z zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Kuźniar; M. Pawlak Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle 2024
2 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 M. Kuźniar; M. Pawlak The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020
10 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik Analysis of the possibility of using an engine with a rotating piston as the propulsion of an electric generator in application to a motor glider propulsion 2019
11 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik Comparative analysis of combustion engine and hybrid propulsion unit in aviation application in terms of emission of harmful compounds in the exhausts emitted to the atmosphere 2019
12 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik Comparative analysis of pollutants emission by classical and distributed propulsions applied on the AOS motor glider 2019
13 M. Kuźniar Energetyczna analiza porównawcza zespołów napędowych w zastosowaniu do lekkiego statku powietrznego 2019
14 M. Kuźniar; M. Orkisz Analysis of the Application of Distributed Propulsion to the AOS H2 Motor Glider 2019
15 M. Kuźniar; M. Pawlak Analysis of the Impact of Changes in Flight Speed and Altitude on Emission Indexes of Pollutants in Jet Engine Exhausts 2019
16 M. Kuźniar; M. Pawlak Determination of CO2 emissions for selected flight parameters of a business Jet Aircraft 2019