logo
Karta przedmiotu
logo

Napędy statków kosmicznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 6332

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Wygonik

Terminy konsultacji koordynatora: terminy konsultacji ustalane na początku semestru, w którym realizowany jest przedmiot

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zdobycie wiedzy z zakresu napędów ststków kosmicznych oraz umiejętności z zakresu projektowania wybranych napędów kosmicznych

Ogólne informacje o zajęciach: moduł skłąda się z części wykładowej i ćwiczeniowej. W ramach wykładu przedstawiono procesy fizyczne zachodzące w napędach kosmicznych, część ćwiczeniowa służy opanowaniu procedur obliczeniowych w celu wyznaczenia energetycznych parametrów silnika przyu istniejących ograniczeniach konstrukcyjnych i technologicznych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stanisław Torecki Silniki rakietowe Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa. 1984
2 George P.Sutton Rocket Propulsion Elements John Wiley & Sons, INC, New York. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stanisław Torecki Silniki rakietowe Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa. 1984

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: student musi spełniać wymagania formalne do studiowania na semestrze 2

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: znajomość podstawowych przemian termodynamicznych, znajomość analitycznych metod obliczeniowych z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, wytrzymałości materiałów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność korzystania z bibliotek wirtualnych, umiejętność korzystania z narzędzi do projektowania

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskichw zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma szczegółową wiedzę z zakresu termodynamiki, wymiany ciepła, kinetyki reakcji chemicznych, wytrzymałości materiałó, dynamiki gazów wykład kolokwium K_W05++
P7S_WG
02 orientuje się w obecnym stanie wiedzy z zakresu przedmiotów technicznych i kierunkach rozwoju napędów lotniczych i kosmicznych wykład interaktywny prezentacja projektu K_W08++
P7S_WG
03 ma wiedzę niezbędną do rozumienia i postrzegania pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze techniki kosmicznej oraz ma świadomość konsekwencji skutków swojej działalności na otoczenie ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_W09++
P7S_WK
04 korzysta z internetowych baz danych, umie selekcjonować informację orza dokonać syntezy uzyskanych informacji ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_U01++
P7S_UW
05 potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie i proste problemy badawcze wykorzystując metody i modele adekwatne do stopnia złożoności problemu prezentacja projektu K_U08+++
P7S_UW
06 ze względu na złożoność techniki lotniczej i kosmicznej ma świadomość konieczności zachowania w sposób profesjonalny i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera lotnictwa, w tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. seminarium, studium przypadku, ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_K01++
P7S_KO
07 ze względu na konieczność realizacji złożonych zadań inżynierskich w zespołach ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi pracować w zespole i ustalić priorytety służące realizacji zadania, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania ćwiczenia problemowe sprawozdanie z projektu K_K02++
P7S_KO
08 posiada wiedzę z zakresu badań numerycznych napędów lotniczych projekt prezentacja projektu K_U08+
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Podział napędów kosmicznych : silniki strumieniowe (ramjet, scramjet) , silniki rakietowe, silniki nie-chemiczne: elektryczne. Obszary zastosowań i główne charakterystyki silników. Podstawowe definicje: ciąg, prędkość wylotowa czynnika , sprawności, charakterystyki zewnętrzne i wewnętrzne. W01 MEK01 MEK02
2 TK02 Chemiczne paliwa do silników rakietowych. Rodzaje i właściwości paliw chemicznych. Stałe paliwa rakietowe. W02 MEK01 MEK04
2 TK03 Przemiany energetyczne w silnikach rakietowych. Charakterystyka czynnika roboczego. Równanie zachowania energii i zmiany pędu. Impuls silnika rakietowego. Przemiany termodynamiczne. W03-04 MEK01 MEK05
2 TK04 Przepływ gazów przez dyszę wylotową. Profilowanie dyszy, parametry krytyczne. Zależność parametrów dyszy od wymiarów geometrycznych dyszy. Obilczenia prędkości wypływu i masowego natężenia przepływu.. Przepływ izentropowy gazów. Ciąg oraz impuls jednostkowy silnika rakietowego. Charakterystyki wysokościowe i sprawność silnika. W05-06 MEK01 MEK05
2 TK05 Procesy spalania w komorach silników rakietowych. Spalanie ustalone i nieustalone. Zapłon i regulacja spalania. Spalanie mieszanin dwufazowych. Wtryski i rozpylanie składników paliw ciekłych. Procesy mieszania składników paliw dwufazowych. W07-08 MEK01 MEK05
2 TK06 Rozruch silników rakietowych na paliwo stałe i ciekłe. Niestabilność procesów spalania. Procesy wymiany ciepła w silnikach rakietowych. Izolacja termiczna aktywna i pasywna. Charakterystyka układów zasilania silników rakietowych na paliwo ciekłe. W09-10 MEK01 MEK06
2 TK07 Zespoły konstrukcyjne układów zasilania silników na stały i ciekły materiał pędny. Problemy regulacji i sterowania silników rakietowych. Projektowanie napędów rakietowych. W11-13 MEK01 MEK05
2 TK08 Rakietowe silniki hybrydowe. Struktura napędu. Obszary zastosowań. Analiza charakterystyk. Metody kontroli i sterowania ciągiem w silnikach rakietowych. Elektryczne zespoły napędowe. Perspektywy i kierunki rozwoju napędów kosmicznych W14-15 MEK07 MEK08
2 TK09 1. Projekt silnika strumieniowego. Dobór parametrów obliczeniowych. Wyznaczanie ciągu przelotowego. 2. Wyznaczanie ciągu statycznego silnika rakietowego na paliwo stałe. 3. Wyznaczanie charakterystyki silnika pulsacyjnego na stanowisku badawczym. Pomiar parametrów termo gazodynamicznych. Wyznaczanie ciągu. 4. Projekt silnika rakietowego na ciekły materiał pędny. Wyznaczenie obciążenia ciągu. Dobór paliwa. Obliczenia ciągu i impulsu . P01-07 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena końcowa z wykładu- na podstawie oceny prezentacji własnej wybranego problemu z zakresu projektowania silników rakietowych
Projekt/Seminarium warunek zaliczenia uzyskanie oceny pozytywnej z dwóch wykonanych projektów
Ocena końcowa ocena końcowa składa się z 50% oceny z wykładu 50 % oceny z projektów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
NSK.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak