Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 6330
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Stanisław Antas
Terminy konsultacji koordynatora: Codziennie w godz. 9-15.
Główny cel kształcenia: Student poznaje etapy realizacji silnika lotniczego, jego modyfikacji oraz obliczeń podstawowych typów silników przy założeniu stałych i zmiennych wartości ciepła właściwego powietrza i spalin
Ogólne informacje o zajęciach:
Inne: programy obliczeń termogazodynamicznych dla zmiennych ciepeł właściwych powietrza i spalin
1 | Antas S., Wolański P. | Obliczenia termogazodynamiczne lotniczych silników turbinowych | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 1989 |
2 | Ahmedzianow A.M. | Projektirowanie awiacionnych gazoturbinnych dwigatielej | Maszinostroenie, Moskwa. | 2000 |
3 | Kułagin W.W. | Teoria, rasczet i projektirowanie awiacionnych dwigatielej i energeticzeskich ustanowok. Kniga III. | Maszinostroenie, Moskwa. | 2005 |
4 | Grieb H. | Projektierung von Truboflugtriebwerken | Birkahauser Verlag, Basel. | 2004 |
5 | Antas S. | Ocena wpływu wybranych metod modyfikacji maszyn wirnikowych turbinowych silników śmigłowych i śmigło | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2006 |
1 | Antas S., Wolański P. | Obliczenia termogazodynamiczne lotniczych silników turbinowych | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 1989 |
1 | Antas S. | Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Rozważania ogólne | Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 141, Nr 2, str. 79-87. | 1995 |
2 | Antas S. | The methods of modifications of turboprop and turoshaft civil and military engines | Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 165-166, str. 43-53. | 2001 |
3 | Antas S., Łunarski J. | Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Technologiczne przygotowanie produkcji seryjnej | Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 146, Nr 3, str. 119-128. | 1996 |
4 | Antas S.,Zadiabin W. | Etapy realizacji silnika turbinowego. Zasady wyboru podstawowych parametrów sprężarki osiowej | Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 152, Nr 1, str. 106-119. | 1998 |
5 | Antas S., Zielecki W. | Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Przygotowanie technologiczne produkcji prototypu i | Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 152, Nr 1, str. 120-128. | 1998 |
6 | Antas S., Żurkowski S. | Considerations on stages of aviation turbine engine test program | Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 170-171, Nr 3, str. 5-14. | 2002 |
7 | Antas S.,Żurkowski S. | Etapy realizacji lotniczego silnika turbinowego. Badania eksperymentalne | Prace Instytutu Lotnictwa, Z. 152, Nr 1, str. 93-105. | 1998 |
Wymagania formalne: rejestracja na semestr siódmy
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: znajomość teorii i budowy turbinowych silników lotniczych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: prowadzenie obliczeń numerycznych oraz posługiwanie się programami do obliczeń termogazodynamicznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie.Świadomość istoty dobrze ugruntowanej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej oraz konieczności ciągłego jej poszerzania i aktualizowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma znajomość etapów realizacji lotniczego silnika turbinowego oraz modyfikacji jego zespołów. Zna specyfikę doboru sprawności i współczynników jakości działania jego zespołów. Zna szczegółowe algorytmy obliczeń projektu koncepcyjnego wlotu, sprężarki promieniowej, osiowej i osiowo-promieniowej, komory spalania, turbiny, układów wylotowych. | wykład, projekty | obowiązkowa obecność i czynny udział w projektach, kolokwium z wykładu |
K_W06++ K_U12++ K_U14+ |
P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 - W15 | MEK01 | |
2 | TK02 | P01 - P15 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
||
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium zaliczeniowe |
Projekt/Seminarium | 2 sprawdziany |
Ocena końcowa | średnia arytmetyczna ocen zaliczenia wykładu i sprawdzianów |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | S. Antas | Teoria maszyn przepływowych lotniczych silników turbinowych | 2023 |
2 | S. Antas | Układ wylotowy typu kolana sprężarki promieniowej i osiowo-promieniowej | 2020 |
3 | S. Antas | Exhaust System for Radial and Axial-Centrifugal Compressor with Pipe Diffuser | 2019 |
4 | S. Antas | Rozpylacz pneumatyczny | 2019 |