logo
Karta przedmiotu
logo

Analityka opisowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 6324

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 L20 P10 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Jacek Jakieła

Terminy konsultacji koordynatora: https://jj.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z aparatem pojęciowym analityki biznesowej oraz przekazanie wiedzy na temat procesu tworzenia modeli danych, modeli symbolicznych, ich implementacji w wybranych środowiskach programowych oraz interpretacji wyników analizy. Ukształtowanie umiejętności w zakresie przygotowywania danych do analizy i wykorzystania technik, narzędzi i metod analityki deskryptywnej.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł omawia proces przygotowywania danych oraz prowadzenia analiz w oparciu o modelowe zbiory danych oraz z wykorzystaniem metod i technik statystyki opisowej. Prezentuje również narzędzia umożliwiające analizę danych zapisanych w formie tabel na różnych poziomach szczegółowości – dane transakcyjne, dane zagregowane, oraz planowanie i projektowanie systemów kluczowych wskaźników wydajności (KPI).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 F. Provost, T. Fawcett Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji. Helion. 2014
2 Winston W. L. Microsoft Excel 2019 – Analiza i modelowanie danych biznesowych. Promise. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ferrari A., Russo M. Power BI i Power Pivot dla Excela. Analiza danych. Helion. 2020
2 Carlberg C. Analiza statystyczna. Microsoft Excel. Helion. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Gonick L., Smith W. Statystyka. Przewodnik mocno ilustrowany. Wolter Kluwer. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja co najmniej na 2 semestr studiów II stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość zagadnień statystyki opisowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawy użytkowanie środowisk Ms-Excel.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi swobodnie korzystać z aparatu pojęciowego dziedziny analityki biznesowej, wyjaśnić przeznaczenie i sposób wykorzystania metod, technik i narzędzi w konkretnym problemie lub kontekście decyzyjnym oraz rozumie ich możliwości i ograniczenia wykład zaliczenie cz. pisemna K_W02++
K_U10++
P7S_UW
P7S_WG
02 Potrafi tworzyć modele danych zgodnie z wymaganiami informacyjnymi biznesu, przygotować dane pod kątem analizy (budować kwerendy, sortować, filtrować, agregować), prowadzić obliczenia i wykorzystać wizualizację w prezentacji wyników analizy oraz w analizie zbiorów danych. Laboratorium problemowe zaliczenie cz. praktyczna K_U10++
K_U19++
P7S_UW
03 Potrafi przygotować raport analityczny z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi analityki opisowej. wykład, laboratorium problemowe raport pisemny, prezentacja projektu, K_U10++
K_U19++
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do analityki biznesowej. Definicja zakresu dziedziny oraz podstawowych pojęć. W01 MEK01
3 TK02 Tworzenie modeli danych pod kątem prowadzonych analiz. Modele relacyjne i wielowymiarowe. W02, W03 MEK01
3 TK03 Przygotowywanie danych do analiz. L1, L2, L3 MEK02 MEK03
3 TK04 Analiza zbiorów danych z wykorzystaniem metod i technik statystyki opisowej. W04, L4, L5 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK05 Analiza danych z wykorzystaniem narzędzi tabel oraz technologii Pivot. L6, L7, L8 MEK02 MEK03
3 TK06 Analiza danych z wykorzystaniem wizualizacji. W05, L9 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK07 Wizualne prezentacja wyników analiz. Dobre praktyki wizualizacji. Zagadnienia kognitywne związane z wizualizacją. W06, L10, L11 MEK01 MEK02
3 TK08 Metodyka projektowania systemu wskaźników oraz pulpitów kierowniczych. W07, L12, L13 MEK01 MEK02
3 TK09 Opracowanie szczegółowego raportu analitycznego według ustalonego szablonu, z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi analityki deskryptywnej w oparciu o wybrany zbiór danych, określone cele analizy i wymagania interesariuszy. Projekt MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 50.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszych dwóch efektów modułowych (MEK01, MEK02). Sprawdzian obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego efektu modułowego (MEK02). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0;
Projekt/Seminarium W ramach projektu opracowywany jest kompleksowy raport analityczny w oparciu o określony zbiór danych. Wymagane jest wykorzystanie wybranych metod, technik i narzędzi oraz przygotowanie raporty zgodnie z dobrymi praktykami. Wyniki projektu są prezentowane na forum grupy.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,2, laboratorium z wagą 0,5 oraz projektu z wagą 0,3.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture 2020