logo
Karta przedmiotu
logo

Wprowadzenie do języków inżynierii danych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 6323

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 L10 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jan Sadolewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przedstawienie języków programowania R i Python wykorzystywanych w analizie danych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu przekazanie praktycznej wiedzy o językach programowania R i Python oraz wykorzystaniu ich w procesie pozyskania, czyszczenia i analizy danych. Dotyczy to w szczególności takich zagadnień jak wykorzystanie istniejących bibliotek dedykowanych dla tych języków w celu ekstrakcji danych i ich wizualizacji.

Materiały dydaktyczne: https://js.kia.prz.edu.pl/stud

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jared Lander Zaawansowane analizy i grafika statystyczna APN Promise, Warszawa. 2018
2 Wes McKinney Python w analizie danych Helion (O’Relly), Gliwice. 2018
3 Gopi Subramanian Python Data Science Cookbook Packt publishing, Birmingham. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Tania Moulik Applied Data Visualization with R and ggplot2 Packt Publishing. 2018
2 Robert Johansson Matematyczny Python: obliczenia naukowe i analiza danych z użyciem NumPy, SciPy i Matplotlib Helion. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student musi być zarejestrowany na co najmniej trzecim semestrze studiów drugiego stopnia (magisterskich)

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawową wiedzę w zakresie Informatyki oraz baz danych. Ponadto dobra znajomość popularnych języków programowania ogólnego przeznaczenia (np. C, Java, C#).

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wymagane jest posiadanie umiejętności obsługi kompuera oraz oprogramowania takiego jak edytor tekstu (kodu).

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Uczciwość, umiejętność samodzielnego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych, zdolność do pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna składnię języków R i Python. Wymienia typowe struktury danych wykorzystywane w procesie pozyskiwania wiedzy z danych. wykład, laboratorium, laboratorium problemowe, zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K_W01++
K_W04+
K_U09+++
P7S_UW
P7S_WG
02 Zna, instaluje i wykorzystuje pakiety przeznaczone do analizy i prezentacji danych oraz Importuje, filtruje i transformuje dane zapisane w różnych formatach. wykład, laboratorium, laboratorium problemowe zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K_W04++
K_U09+++
P7S_UW
P7S_WG
03 Zna i potrafi budować podstawowe modele drążenia danych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. praktyczna K_W04+
K_U09++
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Język programowania R, literały, wyrażenia, funkcje, wartości, pętle W01, L01 MEK01
3 TK02 Wektory i operacje wektorowe języka R W01, L01 MEK01
3 TK03 Moduły języka R, obliczenia statystyczne, wykresy W02, L02-L03 MEK02
3 TK04 Język programowania Python, literały, wyrażenia, pętle, funkcje, klasy, obiekty, wyjątki W03, L03 MEK01
3 TK05 Moduły języka Python do analizy danych, obliczenia statystyczne W03-04, L04 MEK01
3 TK06 Analiza skupień. Podstawowe pojęcia odległości taksonomicznej, miary i odległości. Techniki grupowania: aglomeracyjne i podziałowe. Metody skupiania: metoda K-średnich, medianowa, metoda minimalnej wariancji. Rozmyta metoda analizy skupień. W05, L05 MEK02
3 TK07 Zastosowanie języka Python do budowy podstawowych modeli drążenia danych - model klasyfikacji, grupowania, regresji i reguł asocjacyjnych. W05, L05 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 12.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Uczestnictwo w zajęciach
Laboratorium Kolokwium realizowane przy komputerze (albo w wersji papierowej w zależności od stanu epidemicznego) polega na rozwiązaniu zadań dotyczących języków Python i pakietów (pandas, numpy, matplotlib) oraz R i grupy pakietów tidyverse (dplyr, ggplot2, readr). Poprawna odpowiedź na pytanie pozwala uzyskać od 1 do 5 punktów. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź pozwala uzyskać proporcjonalnie mniejszą liczbę punktów. Zdobyta przez studenta liczba punktów jest przekształcana na wartość procentową maksimum punktów do uzyskania. Ocenę wyznacza się według następującej skali: ndst - do 50%, dst - do 60%, dst+ - do 70%, db - do 80%, db+ - do 90%, bdb - powyżej 90%
Ocena końcowa Wszystkie formy przedmiotu mają ocenę pozytywną, wówczas oceną końcową stanowi ocena z egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie