Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki
Kod zajęć: 6322
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 L10 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Jacek Jakieła
Terminy konsultacji koordynatora: https://jj.v.prz.edu.pl/
Główny cel kształcenia: Wyrobienie umiejętności w zakresie tworzenia i analizy modeli biznesowych opracowywanych z wykorzystaniem wizualnego języka modelowania.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu prezentowane są metody, techniki i narzędzia, pozwalające na tworzenie szeroko rozumianych modeli przedsiębiorstw. Współczesne firmy produkcyjne są coraz bardziej złożonymi strukturami biznesowymi. Modele procesów biznesowych mogą być wykorzystane na wiele sposobów, pozwalających zmniejszyć tę złożoność. Przykładowe to: reorganizacja procesów oraz ich ulepszanie, automatyzacja sposobów wykonywania pracy w organizacji, wdrażanie nowych systemów informatycznych oraz integracja nowych systemów informatycznych z już istniejącymi. Modele takie mogą być również wykorzystywane przy szkoleniu nowo przyjętych pracowników. Proces modelowania jest realizowany z wykorzystaniem języków (BPMN, BPEL), które są obecnie standardem w branży oraz najpopularniejszych w tym obszarze środowisk programowych.
1 | Kasprzak T. | Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu | Difin. | 2005 |
2 | Gabryelczyk R. | ARIS w modelowaniu procesów biznesu | Difin. | 2006 |
3 | Drejewicz Sz. | Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych. | Helion. | 2012 |
1 | Drejewicz Sz. | Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych. | Helion. | 2012 |
2 | Graessle P., Baumann H., Baumann P. | UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach | Helion. | 2006 |
Wymagania formalne: Rejestracja co najmniej na semestr 3 studiów II stopnia.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw modelowania wizualnego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności tworzenia prostych modeli pojęciowych z wykorzystaniem języka wizualnego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi identyfikować procesy biznesowe, oraz przygotowywać formalny opis różnych aspektów przedsiębiorstwa tj. struktura organizacyjna, zasoby, procesy etc. | wykład | egzamin cz. praktyczna |
K_W02+ K_U09++ |
P7S_UW P7S_WG |
02 | Potrafi swobodnie korzystać z języków UML oraz BPMN i umiejętnie dobierać elementy notacji do modelowanych procesów. | wykład problemowy, laboratorium problemowe | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W02+ K_W07+ K_U09++ |
P7S_UW P7S_WG |
03 | Potrafi tworzyć modele konceptualne różnych elementów organizacji tj. struktura organizacyjna, zasoby, procesy, cele. | wykład problemowy, laboratorium problemowe | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W02+ K_W07++ K_U09++ |
P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 | MEK01 | |
3 | TK02 | W02, W03 | MEK01 | |
3 | TK03 | W05 | MEK02 | |
3 | TK04 | W06, W07 | MEK02 | |
3 | TK05 | L01 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK06 | L02 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK07 | L03 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK08 | L04-L08 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK09 | L09 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK10 | L10 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | |||
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
20.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Sprawdzana jest realizacja pierwszych dwóch efektów modułowych. Sprawdzian obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe aby uzYskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0 |
Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest głównie realizacja trzeciego efektu modułowego (MEK03). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0; |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj | Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture | 2020 |