Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 629
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Czarnecki
Terminy konsultacji koordynatora: Środa 10-12
Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z organizacją procesu eksploatacji techniki lotniczej oraz z metodami oceny efektywności procesu eksploatacji
Ogólne informacje o zajęciach: w module zawiera się podstawowa wiedza o procesie eksploatacji techniki lotniczej, organizacji lotniczego systemu transportowego, modelach procesu eksploatacji oraz metodach oceny procesu eksploatacji
1 | Bruce R. Aubin | Aircraft Maintenance | SAE International. | 2004 |
2 | Jerzy Jaźwiński, Borgoń Jan | Niezawodność eksploatacyjna i bezpieczeństwo lotów | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. | 1989 |
3 | H.Borowczyk i inni. | Problemy kompleksowego diagnozowania układu łożyskowego turbinowego silnika śmigłowcowego. | ITWL. | 2011 |
4 | P.Lindstedt | Praktyczna diagnostyka maszyn i jej teoretyczne podstawy. | AKSON. | 2002 |
5 | E.Olearczuk, M.Sikorski | Eksploatacja Samolotów | Wyd. MON. | 1978 |
1 | Bruce R. Aubin | Aircraft Maintenance | SAE International. | 2004 |
Wymagania formalne: Uprawnienia do studiowania na siódmym semestrze studiów inżynierskich specjalności: Lotnictwo i Kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość budowy samolotów i silników lotniczych oraz wiedza ogólnolotnicza.Znajomość podstaw mechaniki ogólne oraz podstaw automatyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się aparatem matematycznym dotyczącym rachunku całkowego i różniczkowego
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość złożoności technicznej systemów techniki lotniczej, znajomość problemów środowiskowych
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | ma wiedzę dotycząca oceny efektywności eksploatacyjnej pojedynczych elementów techniki lotniczej w oparciu o charakterystyki eksploatacyjne tego zespołu | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_W13++ |
P6S_WK |
02 | Ma wiedzę odnośnie problemów eksploatacyjnych złożonych elementów technicznych o wysokim stopniu skomplikowania konstrukcji, jakim jest technika lotnicza | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu |
K_W13++ K_U12++ |
P6S_UW P6S_WK |
03 | Ma wiedzę odnośnie aspektów ekonomicznych i społecznych organizacji systemu transportowego | wykład | sprawdzian pisemny |
K_W14+ K_W15++ |
P6S_WK |
04 | Ma wiedzę dotyczącą metodyki oceny efektywności lotniczego systemu transportowego | wykład | sprawdzian pisemny |
K_W15++ |
P6S_WK |
05 | Potrafi wykorzystać programy obliczeniowe do opracowania modeli symulacyjnych problemów eksploatacyjnych | wykład, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K_U06++ |
P6S_UW |
06 | Ma świadomość złożoności problemów eksploatacji techniki lotniczej | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny |
K_K02+ |
P6S_KR |
07 | Orientuje się w cyklu życia techniki lotniczej, problemach jej wytwarzania, eksploatacji i utylizacj | wykład | sprawdzian pisemny |
K_K02++ K_K05++ |
P6S_KR P6S_UO |
08 | Orientuje się w zakresie zasad funkcjonowania organizacji transportowej | wykład | sprawdzian pisemny |
K_K05+ |
P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01,W02 | MEK02 MEK06 | |
7 | TK02 | W03,W04 | MEK02 MEK06 MEK07 | |
7 | TK03 | W05,W06 | MEK01 MEK05 | |
7 | TK04 | W07,W08 | MEK02 MEK05 | |
7 | TK05 | W09,W10 | MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK08 | |
7 | TK06 | W11,W12 | MEK02 MEK03 | |
7 | TK07 | W13,W14,W15 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie testu kompetencyjnego. Na ocenę :3 - nie mniej niż 60 % punktów , 4 - nie mniej niż 80% punktów, 5 - powyżej 90 % punktów. |
Ocena końcowa | Na podstawie oceny z wykładu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Czarnecki | Efficient Coding Techniques for Propulsion Systems | 2022 |
2 | M. Czarnecki | Small scale gas turbine combustor sizing | 2019 |
3 | M. Czarnecki; C. J. Doolan; D. J. Moreau; Z. Liu; R. Ma | Hybrid Artificial Boundary Conditions for the Application of Blunt-Body Aerodynamic Noise Prediction | 2019 |
4 | M. Czarnecki; R. Ma; J. Olsen | PZL-10 Turboshaft Engine – System Design Review | 2019 |