Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 626
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora: termin konsultacji podany na stronie internetowej: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu budowy, osiągów i doboru zespołu napędowego do samolotu według realizowanej misji samolotu
Ogólne informacje o zajęciach: moduł składa się z wykładu i ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych
1 | Włodzimierz Balicki i in. | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja, eksploatacja, diagnostyka | Biblioteka naukow Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2010 |
2 | Marek Orkisz | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa . | 2002 |
3 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe Silniki Odrzutowe | Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . | 1983 |
1 | Piotr Dzierżanowski i in | Silniki tłokowe | WKŁ, Warszawa . | 1981 |
2 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe silniki odrzutowe | WKŁ Warszawa . | 1983 |
1 | Balicki W. i in. | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 2010 |
Wymagania formalne: student musi spełniać wymagania formalne do uczestniczenia w zajęciach na semestrze 6
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: musi mieć wiedzę z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn,grafiki inżynierskiej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność korzystania z dostępnych programów inżynierskich, korzystania z baz danych i bibliotek naukowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu lotniczych i kosmicznych zespołów napędowych | wykład | weryfikacja w formie pisemnej |
K_W07++ K_W08+ K_W09++ K_W14+ K_K01++ K_K02++ K_K03++ |
P6S_KR P6S_WG P6S_WK |
02 | Potrafi rozwiązywać zadania z zakresu doboru i obliczeń charakterystyk zespołów napędowych do statków powietrznych | ćwiczenia rachunkowe | weryfikacja w formie pisemnej |
K_W08+ K_W09++ K_U02++ K_U08+++ K_U09++ K_U15++ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
03 | Zna i rozumie konstrukcje silników lotniczych, potrafi czytać i analizować dokumentację techniczną dotyczącą silników lotniczych oraz umie postępować według zapisów dokumentacji technicznej | laboratorium | Ocena pracy na zajęciach oraz realizacji sprawozdań |
K_W08+ K_W09+ K_U07+++ K_U12++ K_U13+ K_K03+ K_K04++ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-06 | MEK01 | |
6 | TK02 | W05-W10 | MEK01 | |
6 | TK03 | W10-20 | MEK01 | |
6 | TK04 | W21-W26 | MEK01 | |
6 | TK05 | W27-W30 | MEK01 | |
6 | TK06 | C01-C15 | MEK02 | |
6 | TK07 | L01-L15 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Zaliczenie (sem. 6) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z kolokwium zaliczeniowego weryfikującego znajomość lotniczych zespołów napędowych. Powyżej 50% punktów na ocenę dostateczny, powyżej 75% punktów ocena dobry, Powyżej 90% ocena bardzo bobra. |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie kolokwium z zakresu obliczeń lotniczych zespołów napędowych na poziomie 50% ocena dostateczna, 75% ocena dobry i od 90% ocena bardzo dobry |
Laboratorium | Przeprowadzenie przynajmniej 5-u laboratoriów i uzyskanie oceny pozytywnej z wszystkich sprawozdań na poziomie wystarczającym - 3,0, na poziomie zadawalającym 4,0 na poziomie ponad zadawalającym na poziomie 5,0 |
Ocena końcowa | Ocena końcowa liczona jako średnia z wszystkich modułów. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |
2 | R. Jakubowski | Study of Bypass Ratio Increasing Possibility for Turbofan Engine and Turbofan With Inter Turbine Burner | 2019 |