logo
Karta przedmiotu
logo

PH1:Etyka zawodowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 6249

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Krzysztof Michalski

Terminy konsultacji koordynatora: środa 12.00-13.30 czwartek 12.00-13.30

semestr 8: dr hab. prof. PRz Krzysztof Prendecki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z międzynarodowymi standardami etycznymi obowiązującymi w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych

Ogólne informacje o zajęciach: Rozumienie elementarnych zasad etycznych; ocena etycznych aspektów funkcjonowania organizacji oraz wyboru właściwych zachowań z punktu widzenia etyki.

Materiały dydaktyczne: Handout do wykładu do pobrania na stronie domowej koordynatora

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Michalski, K. Proceduralistyczna etyka techniki Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Ekonomia i Nauki Humanistyczne, z. 12 (205), s. 67-98. 2003
2 Michalski, K. Ewaluacja techniki (Technology Assessment) w Niemczech. Główne instytucje i koncepcje Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Ekonomia i Nauki Humanistyczne, z. 14 (219), s. 61-122. 2004
3 Kiepas, A. Człowiek wobec dylematów filozofii techniki Gnome, Katowice. 2003
4 Hołówka, J. Etyka w działaniu Prószyński, Warszawa. 2001
5 Małek M., Mazurek E., Serafin K. (red.) Etyka i technika. Etyczne, społeczne i edukacyjne aspekty działalności inżynierskiej. Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Aramini, M. Bioetyka dla wszystkich Wyd. eSPe, Kraków. 2011
2 Szewczyk, A. Problemy moralne w świecie informacji Difin, Warszawa. 2008
3 Ślipko, T. Zarys etyki szczegółowej. T.1, T.2 WAM, Kraków. 2005
4 Teichman, J. Etyka społeczna - podręcznik dla studentów Oficyna Naukowa, Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Mają podstawową wiedzę ogólną

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiadają umiejętność samokształcenia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumieją potrzebę uczenia się przez całe życie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna międzynarodowe standardy etyczne obowiązujące w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych i potrafi ocenić konkretne rozwiązania problemów technicznych pod kątem zgodności z tymi standardami wykład interaktywny kolokwium K_W11++
K_W20++
K_U01+
K_U10++
K_U13+++
K_U19+
K_K01+++
K_K02+++
K_K05+++
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Główne pojęcia i zagadnienia etyki techniki i etyki inżynierskiej. Wprowadzenie W01 MEK01
8 TK02 Etyka jako nauka. Uwagi metodologiczne W02 MEK01
8 TK03 Główne nurty i kierunki w etyce W03 MEK01
8 TK04 Problemy legitymizacyjne w etyce. Główne standardy legitymizacyjne W04 MEK01
8 TK05 Materialne etyki wartości kontra proceduralizm W05 MEK01
8 TK06 Etyki deontologiczne kontra konsekwencjalizm W06 MEK01
8 TK07 Problemy operacjonalizacyjne w etyce. Kryteria empiryczne bez błędu naturalistycznego W07 MEK01
8 TK08 Operacjonalizacja w wersji klasycznej (praktyczny sylogizm), w wersji utylitarystycznej i koherencyjnej W08 MEK01
8 TK09 Koncepcja koherencyjna oceny etycznej. Test deontologiczny, szacowanie skutków i analiza dystrybucyjna W09 MEK01
8 TK10 Problemy implementacyjne etyki. Normy etyczne w procesach normalizacyjnych W10 MEK01
8 TK11 Wytyczna Zrzeszenia Inżynierów Niemieckich VDI 3780 "Wartościowanie techniki" W11 MEK01
8 TK12 Wprowadzenie do oceny technologii. Modele ekspertowe kontra modele partycypacyjne w społecznym kształtowaniu technologii W12 MEK01
8 TK13 Ocena technologii w Polsce, w Europie i na świecie. Klasyczna koncepcja OTA i przykłady udanych realizacji W13 MEK01
8 TK14 Problemy etyki zawodowej. Programy etyczne, kodeksy etyczne i inne inicjatywy etyczne przedsiębiorstw i zrzeszeń branżowych W14 MEK01
8 TK15 Struktura zawodowego kodeksu etycznego. Kodeks FEANI, przegląd najważniejszych kodeksów etycznych dla inżynierów. Elementy netykiety W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium
Ocena końcowa ocena uzyskana z kolokwium plus premia za aktywność na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie