logo
Karta przedmiotu
logo

Niekonwencjonalne źródła napędu samochodów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 6212

Status zajęć: wybierany dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W9 P6 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Artur Jaworski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie niekonwencjonalnych układów napędowych i źródeł napędu samochodu. Umiejętność doboru alternatywnych rozwiązań napędu samochodu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów trzeciego semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. WKiŁ, Warszawa. 2004
2 Baczewski K., Kałdoński T Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. WKiŁ, Warszawa . 2005
3 Merkisz J., Pielecha I.: Alternatywne paliwa i układy napędowe pojazdów. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań . 2004.
4 Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan-butan. WKiŁ, Warszawa . 2003
5 Merkisz J., Pielecha I.: Alternatywne napędy pojazdów. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań . 2006.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT, Warszawa. 1994
2 Czasopismo Silniki Spalinowe Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych. Bielsko Biała. 2005-
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Informatory techniczne BOSCH WKiŁ, Warszawa. 2000-

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów kierunku mechanika i budowa maszyn

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: podstawy konstrukcji maszyn, materiały konstrukcyjne, mechanika ogólna

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma pogłębioną wiedzę w zakresie właściwości nieodnawialnych i odnawialnych paliw alternatywnych do zasilania silników spalinowych oraz konstrukcji układów zasilania alternatywnego. wykład, projekt prezentacja projektu,test pisemny K_W05+
K_W10+
P7S_WG
P7S_WK
02 potrafi określić niezbędne modyfikacje pojazdu przy jego adaptacji do alternatywnego sposobu napędu. wykład, projekt sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu, test pisemny K_W09+
K_U01+
P7S_UW
P7S_WG
03 potrafi wyznaczyć zapotrzebowanie na energię przez pojazd w danym cyklu jezdnym. projekt projekt, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U01+
K_U06+
K_K01+
P7S_KO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Napęd silnikami spalinowymi zasilanymi paliwami niekonwencjonalnymi. Wykorzystanie paliw gazowych do napędu samochodów. Klasyfikacja i właściwości paliw gazowych. Klasyfikacja i konstrukcja układów zasilania paliwami gazowymi. Wykorzystanie paliw odnawialnych do zasilania silników spalinowych. Paliwa alkoholowe, oleje roślinne i ich pochodne. Trakcyjny napęd elektryczny. Podstawy teorii ruchu - analiza przydatności napędu elektrycznego w pojazdach samochodowych. Zalety napędu elektrycznego - rekuperacja energii. Źródła energii elektrycznej w pojazdach samochodowych. Elektryczne silniki napędowe i układy sterowania. Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych i właściwości eksploatacyjne pojazdów o napędzie elektrycznym. Pojazdy samochodowe o napędzie hybrydowym. Istota budowy, cel stosowania i rodzaje napędów hybrydowych. Spalinowo-elektryczne hybrydowe układy napędowe samochodów. Pierwotne i wtórne źródła energii. Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych pojazdów z napędem hybrydowym. Pozostałe niekonwencjonalne źródła napędu i perspektywy ich rozwoju. Tendencje rozwojowe źródeł napędu samochodów. W01_W08 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK02 Wybrane zagadnienia dotyczące doboru i adaptacji niekonwencjonalnego źródła napędu do wybranego pojazdu samochodowego. Proces technologiczny adaptacji. Wybór odpowiedniego rozwiązania konstrukcyjnego. Analiza ekonomiczno-ekologiczna celowości adaptacji pojazdu do zasilania paliwem alternatywnym. Określenie wybranych parametrów użytkowych i zaleceń eksploatacyjnych pojazdu z zasilaniem alternatywnym. Dobór elektrycznego układu napędowego do wybranego pojazdu samochodowego. Określenie założeń konstrukcyjnych projektowanego układu napędowego. Dobór silnika elektrycznego. Wybór typu i mocy źródła energii elektrycznej. Określenie wybranych parametrów użytkowych pojazdu z uwzględnieniem rekuperacji energii. P01_P08 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 6.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na ostatnim wykładzie na teście pisemnym sprawdzana jest realizacja pierwszego i drugiego efektu modułowego. Kryteria oceny zależne są od liczby punktów: 13-14 p. dst; 15-17 p. +dst; 18-20 p. db; 21-22 p. +db; 23-25p. bdb
Projekt/Seminarium Średnia ocena z prac projektowych oraz z prezentacji projektów: 3,0-3,24 - dst (3,0); 3,25-3,74 - +dst (3,5); 3,75-4,24 - db (4,0); 4,25-4,74 - +db (4,5); 4,75-5,0 - bdb (5,0).
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4, projektów z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie