logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: blok A /2, blok B /1, blok B /2, blok A /1

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Topologii i Algebry

Kod zajęć: 62

Status zajęć: obowiązkowy dla programu blok A /1

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2 / W90 C90 / 15 ECTS / E,E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Krzysztof Pupka

semestr 1: dr Paweł Witowicz

semestr 1: dr inż. Grzegorz Sroka

semestr 2: dr Paweł Witowicz

semestr 2: dr inż. Grzegorz Sroka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Posługiwanie się metodami matematycznymi w opisie zjawisk i procesów.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest realizowany w pierwszym i drugim semestrze. W pierwszym semestrze realizowane jest 60 godzin wykładów oraz 45 godzin ćwiczeń rachunkowych, zaś w drugim semestrze realizowane jest 30 godzin wykładów i 45 godzin ćwiczeń rachunkowych. Zarówno w pierwszym jak i w drugim semestrze moduł kończy się egzaminem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 I. Dziubiński, L. Siewierski Matematyka dla wyższych szkół technicznych, t. 1-3 PWN. 1981
2 G. Decewicz, W. Żakowski i inni Matematyka cz. 1, 2, 3 WNT, Warszawa.. 1995
3 M. Gewert, Z. Skoczylas Równania różniczkowe zwyczajne, teoria, przykłady zadania GiS Wrocław. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach cz. 1 i cz. 2 PWN, Warszawa. 2004
2 R. Leitner, W. Matuszewski, Z. Rojek Zadania z matematyki wyższej, cz. 1, 2 WNT. 1999
3 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1, przykłady, zadania GiS Wrocław. 2008
4 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa 1, przykłady i zadania GiS Wrocław. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 S. Banach Rachunek różniczkowy i całkowy PWN Warszawa. 1955

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawowe wiadomości z matematyki ze szkoły.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza ogólna umożliwiającą efektywne uczestniczenie w zajęciach i umiejętności niezbędne do samokształcenia z zakresu matematyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności pozwalające rozwiązywać zadania matematyczne na poziomie podstawowego egzaminu maturalnego z matematyki.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student nie jest aspołeczny.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna liczby zespolone (postać algebraiczną i trygonometryczną) oraz podstawowe twierdzenia dotyczące wielomianów. Rozwiązuje układy równań (twierdzenie Cramera, Kroneckera-Capellego). wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna K_W01+
K_U24+
K_K02+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
02 Zna geometrię analityczną prostej i płaszczyzny w przestrzeni. Potrafi rozwiązywać zadania dotyczące wzajemnego położenia prostych i płaszczyzn w przestrzeni. Bez wsparcia elektronicznego. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna. Bez wsparcia elektronicznego. K_W01+
K_U24+
K_K02+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
03 Zna podstawowy rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Potrafi badać funkcje oraz szeregi nieskończone liczbowe. Bez wsparcia elektronicznego. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna. Bez wsparcia elektronicznego. K_W01+
K_U24+
K_K02+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
04 Zna podstawowy rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Potrafi obliczać całki i stosować je do obliczania powierzchni, objętości, długości. Bez wsparcia elektronicznego. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna. Bez wsparcia elektronicznego. K_W01+
K_U24+
K_K02+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
05 Zna podstawy funkcji dwóch zmiennych. Oblicza ekstrema. Potrafi interpretować i obliczać całki dwóch zmiennych. Bez wsparcia elektronicznego. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna. Bez wsparcia elektronicznego. K_W01+
K_U24+
K_K02+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
06 Zna podstawy teorii równań różniczkowych zwyczajnych. Potrafi rozwiązywać równania różniczkowe pierwszego rzędu różnych typów. Bez wsparcia elektronicznego. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin, cz. pisemna. Bez wsparcia elektronicznego. K_W01+
K_U24+
K_K02+
K_K04+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Intuicja i logika. Zbiory (działania na zbiorach, przeliczalność, nieprzeliczalność, odwzorowania). Indukcja matematyczna. W01, W02, W03, C01, C02 MEK01
1 TK02 Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych. Pierwiastki wielomianów. W04, W05, W06, C03,C04 MEK01
1 TK03 Macierze i wyznaczniki. Odwracanie macierzy, rząd macierzy. Twierdzenie Cramera. Twierdzenie Kroneckera - Capellego. W07, W08, W09, W10, C04, C05 MEK01
1 TK04 Wektory na płaszczyźnie i w przestrzeni. Płaszczyzna oraz prosta w przestrzeni. Wzajemne położenie prostej i płaszczyzny w przestrzeni. Krzywe stożkowe na płaszczyźnie. W11, W12, W13, W14, C06, C07, C08 MEK02
1 TK05 Wybrane własności funkcji liczbowych. Przestrzeń metryczna, granica ciągu liczbowego. Liczba e i reguły wyznaczania granic ciągów. Szeregi liczbowe. Granica funkcji, funkcje ciągłe i ich własności. Pochodna funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Twierdzenie de L’Hospitala. Zastosowanie rachunku pochodnych. Twierdzenie Taylora, ciągi i szeregi funkcyjne. W15, W16, W17, W18, W19, W20, W21, W22, W23, C09, C10, C11 MEK03
1 TK06 Całka nieoznaczona. Całkowanie wybranych typów funkcji. Całka oznaczona Riemanna. Całki niewłaściwe. Zastosowanie rachunku całkowego. W24, W25, W26, W27,W28, C12, C13, C14 MEK04
1 TK07 Funkcje wielu zmiennych. Ekstrema funkcji dwu zmiennych. W29, W30, C15 MEK05
2 TK01 Całka oznaczona podwójna. Całka podwójna jako całka iterowana. Wybrane zastosowania całki podwójnej. W01, W02,W02, C01, C02, C03, C04 MEK05
2 TK02 Zagadnienia prowadzące do równań różniczkowych. Równania różniczkowe zwyczajne o rozdzielonych zmiennych. Wybrane typy równań różniczkowych rzędu pierwszego, drugiego rzędu. Równanie różniczkowe Bernoulliego. Równanie różniczkowe Eulera rzędu drugiego. W-04 - W15, C05 - C15 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 25.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 25.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 45.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 25.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 45.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykłady są obowiązkowe.
Ćwiczenia/Lektorat Na ćwiczeniach z dwóch kolokwiów można uzyskać 100 punktów. Prowadzący ćwiczenia do uzyskanej liczby punktów może dodać od 0 do 10 punktów za aktywność. Student otrzymuje ocenę z ćwiczeń według zasady: 0-49 pkt. - niedostateczny, 50-60 pkt. - dostateczny, 61-70 pkt. - plus dostateczny, 71-80 pkt. - dobry, 81-90 pkt. - plus dobry, 91-100 pkt. - bardzo dobry. Do egzaminu przystępują studenci, którzy uzyskali ocenę pozytywną.
Ocena końcowa Przedmiot uznaje się za zaliczony w przypadku uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń i z egzaminu. Ocena końcowa z przedmiotu jest zaokrągloną średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i egzaminów. Z egzaminu mogą być zwolnieni studenci, którzy uzyskali z ćwiczeń ocenę co najmniej plus dobry, z aktywności uzyskali co najmniej 8 pkt i uczęszczali regularnie na wykłady.
Wykład Wykłady są obowiązkowe.
Ćwiczenia/Lektorat Na ćwiczeniach z dwóch kolokwiów można uzyskać 100 punktów. Prowadzący ćwiczenia do uzyskanej liczby punktów może dodać od 0 do 10 punktów za aktywność. Student otrzymuje ocenę z ćwiczeń według zasady: 0-49 pkt. - niedostateczny, 50-60 pkt. - dostateczny, 61-70 pkt. - plus dostateczny, 71-80 pkt. - dobry, 81-90 pkt. - plus dobry, 91-100 pkt. - bardzo dobry. Do egzaminu przystępują studenci, którzy uzyskali ocenę pozytywną.
Ocena końcowa Przedmiot uznaje się za zaliczony w przypadku uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń i z egzaminu. Ocena końcowa z przedmiotu jest zaokrągloną średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i egzaminów. Z egzaminu mogą być zwolnieni studenci, którzy uzyskali z ćwiczeń ocenę co najmniej plus dobry, z aktywności uzyskali co najmniej 8 pkt i uczęszczali regularnie na wykłady.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie