logo
Karta przedmiotu
logo

Układy zasilania silników spalinowych 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 6101

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie budowy i zasady działania układów zasilania silników spalinowych, umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów tych układów.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu układów zasilania paliwem tłokowych silników spalinowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Falkowski H., Hauser G., Janiszewski T., Jaskuła A. Układy wtryskowe silników wysokoprężnych WKŁ Warszawa. 1989
2 Janiszewski T., Mavrantzas S. Elektroniczne układy wtryskowe silników wysokoprężnych WKŁ, Warszawa. 2001
3 Praca zbiorowa Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Gűnther H. Diagnozowanie silników wysokoprężnych WKŁ, Warszawa. 2010
2 Kasedorf J. Układy wtryskowe i katalizatory WKŁ, Warszawa. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Układy wtryskowe Unit Injector System, Unit Pump System Informator techniczny Bosch. WKiŁ, Warszawa. 2000
2 Majerczyk A., Taubert S. Układy zasilania gazem propan-butan WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i ekologii.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna budowę i zasady działania różnego typu układów zasilania tłokowych silników spalinowych. wykład sprawdzian pisemny K_W05+
K_K01+
P6S_KO
P6S_WG
02 Posiada umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów elementów układów zasilania silników spalinowych. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, kolokwium K_W08+
K_U01+
K_U08+
K_K03+
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Rola i zadania układów zasilania silników spalinowych. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym - kryteria podziału i klasyfikacja. Zintegrowane systemy paliwowe i zapłonowe. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym - kryteria podziału i klasyfikacja. Rodzaje i budowa pomp wtryskowych. Rodzaje i budowa wtryskiwaczy. Rodzaje i budowa pompowtryskiwaczy. Wysokociśnieniowe systemy wtrysku paliwa (m.in. Common Rail, HEUI, CELECT). Alternatywne źródła napędu samochodów. Tendencje rozwojowe układów zasilania silników spalinowych Wykład MEK01
7 TK02 Pomiar skuteczności oczyszczania, chłonności i oporów przepływu wkładów filtrów powietrza. Pomiar parametrów pracy układu wtryskowego benzyny. Pomiar wydatku wtryskiwacza silnika z zapłonem iskrowym. Pomiar parametrów pracy układu wtryskowego silnika wysokoprężnego. Ocena parametrów wtryskiwacza silnika z zapłonem samoczynnym. Ocena parametrów pompy wysokiego ciśnienia układu Common Rail. Laboratorium MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02 i następuje na podstawie pozytywnych ocen ze sprawdzianów oraz przyjętych sprawozdań. Sprawdziany dotyczą wybranych tematów, a każdy sprawdzian obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Oceną końcową jest średnia arytmetyczna z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0).
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z zajęć laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie