logo
Karta przedmiotu
logo

Technologia informacyjna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 6067

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Wiesław Graboń

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z informacjami znajdującymi się na wizytówce. https://wieslawgrabon.v.prz.edu.pl/

semestr 2: mgr inż. Aneta Łobodzińska

semestr 2: dr inż. Paweł Górka

semestr 2: dr Jan Smykla

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej obejmującej zagadnienia dotyczące podstaw technik informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, przetwarzania tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, baz danych, grafiki komputerowej, usług w sieciach informatycznych, algorytmiki i podstaw programowania komputerów.

Ogólne informacje o zajęciach: Ogólne informacje o module kształcenia: Student wzbogaca swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu technologii informacyjnej. Poznaje nowoczesne sposoby kodowania, pozyskiwania , przetwarzania i prezentacji informacji. Poznaje budowę komputera oraz zapoznaje się z typowym oprogramowaniem użytkowym. Zapoznaje się z budową sieci informatycznych oraz z podstawowymi usługami występującymi w tych sieciach. Student poznaje podstawowe algorytmy sosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień programistycznych przydatnych w pracy inżyniera. Algorytmy te implementowane są w środowisku Matlab.

Materiały dydaktyczne: http://sgorka.prz.edu.pl/ti.htm, http://sgorka.prz.edu.pl/mdt.htm

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sikorski W. Wykład z podstaw informatyki Mikom, Warszawa. 2005
2 Mrozek B. Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych Wydaw.PLJ, Warszawa. 1996
3 Walkenbach J. Excel 2010 PL. Biblia Helion, Gliwice. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pratap R. Matlab 7 dla naukowców i inżynierów Wydaw.Nauk. PWN. 2007
2 Jakieła J., Litwin P. Bazy danych - przewodnik architekta informacji Politechnika Rzeszowska. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kamińska A., Pańczyk B.: Ćwiczenia z Matlab. Przykłady i zadania Mikom. 2002
2 Kisielewicz A. Wprowadzenie do informatyki. Poradnik dla ucznia i nauczyciela Helion. 2005
3 Bremer Aleksander ECDL 7 modułów: kompletny kurs Chorzów: Videograf Edukacja. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestrze pierwszym studiów stacjonarnych pierwszego stopnia kierunku Mechanika i budowa maszyn

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat systemów komputerowych nabytą w wyniku kształcenia w szkole średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemem komputerowym nabyte w wyniku kształcenia w szkole średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna różnorodne metody i narzędzia techniki informatycznej, służącej do przesyłania, gromadzenia, analizy i wizualizacji danych, przekształcania ich w użyteczną wiedzę i upowszechniania tej wiedzy. Rozumie aspekty bezpieczeństwa danych. Rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych Wykład, Laboratorium Kolokwium K_W04+
K_U01++
K_U03+
K_U07++
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
02 Posiada wiedzę dotyczącą programów pakietu Office: MS Word, MS Excel, MS Access, MS PowerPoint, oraz potrafi opracowywać dokumenty w w/w programach. Potrafi automatyzować pracę z danymi wykorzystując arkusze kalkulacyjne i bazy danych. Potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania postawionego prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w programie MatLab Wykład, Laboratorium Kolokwium K_U01+
K_U07++
K_U16+
K_K03+
P6S_UO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Źródła informacji i metody komunikacji. Historia rozwoju informatyki. Sprzęt komputerowy i zadania systemu operacyjnego. Zasady zapisu informacji. Zagadnienia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy przy użyciu komputerów. W MEK01
2 TK02 Sieci komputerowe i usługi sieciowe. Podstawowe składniki architektury WWW. Interakcja w środowisku WWW. Tworzenie stron WWW. W, L MEK01
2 TK03 Zasady opracowywanie dokumentów tekstowych. Edytor tekstowy. Dokumenty i pliki. Paski narzędzi. Wyświetlanie tekstu. Operacje blokowe. Ogólne zasady pisania tekstów. Formatowanie tekstów. Rysunki. Tabele. Drukowanie dokumentu. Korespondencja seryjna. Praca z dużymi dokumentami - style, indeksy, spisy. L MEK01 MEK02
2 TK04 Arkusze kalkulacyjne: budowa arkusze, deklaracja nazw, formatowanie arkusza, zarządzanie danymi w arkuszu, automatyzacja pracy i sposoby adresacji komórek, funkcje i operacje dotyczące daty i czasu, wyrażenia i funkcje matematyczne, funkcje logiczne, graficzna prezentacja danych – wykresy, złożone problemy decyzyjne - optymalizacja liniowa z ograniczeniami - zagadnienie transportowe (Solver). W, L MEK01 MEK02
2 TK05 Obliczenia naukowe i inżynierskie. Wprowadzenie do programu MatLab. Obliczenia - zmienne i wyrażenia. Wektory i macierze. Wykresy. Równania algebry liniowej. Instrukcje warunkowe, iteracje. Pisanie prostych programów skryptowych. W, L MEK01 MEK02
2 TK06 Wprowadzenie do problematyki baz danych. Podstawowa terminologia. Charakterystyka baz danych. Modele danych. Struktury danych. Operacje. Ograniczenia integralnościowe. Użytkownicy baz danych. System zarządzania bazą danych (SZBD). Klasyfikacja baz danych. Tworzenie tabel, kwerend, raportów, formularzy), W, L MEK01 MEK02
2 TK07 Grafika komputerowa. Bitmapy - edycja rysunku, zrzut ekranu, OLE. Grafika wektorowa – program Visio, tworzenie i edycja schematu. Grafika prezentacyjna - MS PowerPoint, tworzenie prezentacji – elementy prezentacji, sterowanie prezentacją L MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium Na zaliczeniu laboratorium sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych. Sprawdziany obejmują zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% - 3,5 40% - 4,0 60% - 4,5 80% - 5,0
Ocena końcowa W ocenie końcowej z przedmiotu uwzględniana jest ocena z laboratorium oraz wiadomości z wykładów weryfikowane podczas zaliczenia na laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykłady.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie