Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki
Kod zajęć: 6067
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Wiesław Graboń
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z informacjami znajdującymi się na wizytówce. https://wieslawgrabon.v.prz.edu.pl/
semestr 2: mgr inż. Aneta Łobodzińska
semestr 2: dr inż. Paweł Górka
semestr 2: dr Jan Smykla
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej obejmującej zagadnienia dotyczące podstaw technik informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, przetwarzania tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, baz danych, grafiki komputerowej, usług w sieciach informatycznych, algorytmiki i podstaw programowania komputerów.
Ogólne informacje o zajęciach: Ogólne informacje o module kształcenia: Student wzbogaca swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu technologii informacyjnej. Poznaje nowoczesne sposoby kodowania, pozyskiwania , przetwarzania i prezentacji informacji. Poznaje budowę komputera oraz zapoznaje się z typowym oprogramowaniem użytkowym. Zapoznaje się z budową sieci informatycznych oraz z podstawowymi usługami występującymi w tych sieciach. Student poznaje podstawowe algorytmy sosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień programistycznych przydatnych w pracy inżyniera. Algorytmy te implementowane są w środowisku Matlab.
Materiały dydaktyczne: http://sgorka.prz.edu.pl/ti.htm, http://sgorka.prz.edu.pl/mdt.htm
1 | Sikorski W. | Wykład z podstaw informatyki | Mikom, Warszawa. | 2005 |
2 | Mrozek B. | Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych | Wydaw.PLJ, Warszawa. | 1996 |
3 | Walkenbach J. | Excel 2010 PL. Biblia | Helion, Gliwice. | 2011 |
1 | Pratap R. | Matlab 7 dla naukowców i inżynierów | Wydaw.Nauk. PWN. | 2007 |
2 | Jakieła J., Litwin P. | Bazy danych - przewodnik architekta informacji | Politechnika Rzeszowska. | 2011 |
1 | Kamińska A., Pańczyk B.: | Ćwiczenia z Matlab. Przykłady i zadania | Mikom. | 2002 |
2 | Kisielewicz A. | Wprowadzenie do informatyki. Poradnik dla ucznia i nauczyciela | Helion. | 2005 |
3 | Bremer Aleksander | ECDL 7 modułów: kompletny kurs | Chorzów: Videograf Edukacja. | 2011 |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestrze pierwszym studiów stacjonarnych pierwszego stopnia kierunku Mechanika i budowa maszyn
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat systemów komputerowych nabytą w wyniku kształcenia w szkole średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemem komputerowym nabyte w wyniku kształcenia w szkole średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna różnorodne metody i narzędzia techniki informatycznej, służącej do przesyłania, gromadzenia, analizy i wizualizacji danych, przekształcania ich w użyteczną wiedzę i upowszechniania tej wiedzy. Rozumie aspekty bezpieczeństwa danych. Rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych | Wykład, Laboratorium | Kolokwium |
K_W04+ K_U01++ K_U03+ K_U07++ |
P6S_UK P6S_UW P6S_WG |
02 | Posiada wiedzę dotyczącą programów pakietu Office: MS Word, MS Excel, MS Access, MS PowerPoint, oraz potrafi opracowywać dokumenty w w/w programach. Potrafi automatyzować pracę z danymi wykorzystując arkusze kalkulacyjne i bazy danych. Potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania postawionego prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w programie MatLab | Wykład, Laboratorium | Kolokwium |
K_U01+ K_U07++ K_U16+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W | MEK01 | |
2 | TK02 | W, L | MEK01 | |
2 | TK03 | L | MEK01 MEK02 | |
2 | TK04 | W, L | MEK01 MEK02 | |
2 | TK05 | W, L | MEK01 MEK02 | |
2 | TK06 | W, L | MEK01 MEK02 | |
2 | TK07 | L | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | |
Laboratorium | Na zaliczeniu laboratorium sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych. Sprawdziany obejmują zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% - 3,5 40% - 4,0 60% - 4,5 80% - 5,0 |
Ocena końcowa | W ocenie końcowej z przedmiotu uwzględniana jest ocena z laboratorium oraz wiadomości z wykładów weryfikowane podczas zaliczenia na laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykłady.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie