logo
Karta przedmiotu
logo

Gry decyzyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Finansów, Bankowości i Rachunkowości

Kod zajęć: 5961

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W9 C9 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Sołtysiak

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem podanym na stronie domowej pracownika

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania problemów konfliktowych w oparciu o modele matematyczno-statystyczne. Wykształcenie w studencie umiejętności analitycznego rozwiązywania problemów konfliktowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w trzecim semestrze. W ramach modułu Gry decyzyjne student zdobywa wiedzę dotyczącą matematyczno-statystycznych metod opisu i rozwiązywania konfliktów.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Drabik E. Elementy teorii gier dla ekonomistów Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok . 1998
2 Drabik E. Zastosowanie terii gier w ekonomii i zarządzaniu, Wyd. SGGW Warszawa. 2005
3 Watson J. Strategia wprowadzenie do teorii gier, Wyd. WNT, Warszawa 2005. Wyd. WNT, Warszawa . 2005
4 Straffin P. D. Teoria gier, Wyd. Naukowe "Scholar", Warszawa. 2001
5 Binmore K. Teoria gier Wydaw.Uniw. Łódz.,Łódż. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H., Konkurencja i kooperacja : teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN, Warszawa . 1997
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Drabik E., Zastosowania teorii gier do inwestowania w papiery wartościowe, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu zarządzania i finansów przedsiębiorstw. Posiada znajomość narzędzi matematyczno-statystycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystywać narzędzia matematyczno-statystyczne. Potrafi obsługiwać narzędzia informatyczne. Potrafi wyszukiwać związki przyczynowo-skutkowe w procesach gospodarczych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi prawidłowo wskazać znaczenie teorii gier dla rozwiązywania sytuacji konfliktowych w przedsiębiorstwie. wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/problemowe projekt K_W02++
P7S_WG
02 Potrafi analitycznie rozwiązywać problemy występujące w ramach zarządzania przedsiębiorstwem w oparciu o modele matematyczno-statystyczne wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/problemowe projekt K_W05++
K_U04++
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
03 Zna podstawowe rodzaje gier oraz modele ich opisu. wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/problemowe projekt K_W02+
K_W05+
P7S_WG
P7S_WK
04 Zna kooperacyjną teorię gier. wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/problemowe projekt K_W02+
K_W05+
P7S_WG
P7S_WK
05 Zna niekoopercyjną teorię gier. wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/problemowe projekt K_W02+
K_W05+
P7S_WG
P7S_WK
06 Potrafi pracować w grupie pełniąc w niej różne role. ćwiczenia/problemowe projekt K_U11+++
K_K01++
K_K03+
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe pojęcia i terminologia. Definicje gry, strategii, koalicji działania, koalicji celów. Klasyfikacja gier. Charakterystyka gier strategicznych (gry: niekoalicyjne, niekooperacyjne, antagonistyczne, pozycyjne i inne). Charakterystyka gier niestrategicznych. W01 MEK01 MEK03
3 TK02 Klasyfikacja konfliktów i ich modeli. Charakterystyka konfliktów ze względu na wybrane kryteria. Klasyfikacja modeli konfliktów. Modele analityczne. Ekstensywna forma zapisu gry. W02,W03 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK03 Kooperacyjna teoria gier – podstawowe założenia. W04 MEK02 MEK04
3 TK04 Niekooperacyjna teoria gier. Metody macierzowe. Strategie czyste. Strategie mieszane. W05,W06 MEK02 MEK05
3 TK05 Drzewa decyzyjne. Podstawowe pojęcia – różne formy definiowania drzewa decyzyjnego. Drzewa decyzyjne w grach jednoetapowych – metody wyznaczania punktu siodłowego. Drzewa decyzyjne w grach wieloosobowych. W07 MEK02 MEK03
3 TK06 Praktyczne zastosowanie teorii gier symulacyjnych w finansach i marketingu – prezentacja gier i metod ich rozwiązywania. W08,W09 MEK02
3 TK07 Prezentacja podstawowych pojęć i terminologii związanych z grami decyzyjnymi. C01,C02 MEK01 MEK03
3 TK08 Omówienie zasad przygotowywania gry decyzyjnej - multimedialna prezentacja wybranych gier decyzyjnych. C03,C04 MEK02
3 TK09 Opracowanie przez studentów scenariusza gry decyzyjnej zawierającego alternatywne możliwości rozwiązania - rozpisanie poszczególnych ścieżek i slajdów. C05,C06 MEK02 MEK06
3 TK10 Przygotowanie w oparciu o programy Pakietu Office - Multimedialnej Gry decyzyjnej na podstawie opracowanego scenariusza. C07,C08,C09 MEK02 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena za wykonanie pracy na zadany temat.
Ćwiczenia/Lektorat Średnia ocena za wykonany projekt, kolokwia, aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa Suma pozytywnych ocen - uzyskanej z wykładu (z wagą 0,5) i średniej oceny z laboratorium ( z wagą 0,5)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie