logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria sterowania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Stosowanej i Robotyki

Kod zajęć: 592

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Penar

Terminy konsultacji koordynatora: Wt. 12.00-13.30 Czw. 08.45-10.15

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie sterowania układami dynamicznymi w obszarze projektowania i implementacji rozwiązań.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia "Teoria Sterowania" obejmuje zagadnienia z zakresu sterowania układów liniowych opisanych w przestrzeni stanu, liniowych układów dyskretnych oraz elementów stabilności układów nieliniowych.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do laboratorium dostępne on-line podczas zajęć.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Hendzel Z., Gierlak P. Sterowanie robotów kołowych i manipulacyjnych Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
2 Kaczorek T. Teoria układów regulacji automatycznej WNT, Warszawa. 1977
3 Ogata K. Metody przestrzeni stanów w teorii sterowania WNT, Warszawa. 1974
4 Jacek Kozbiński Teoria sterowania Wydawnictwo Naukowe PWN. 2021
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jacek Kozbiński Teoria sterowania Wydawnictwo Naukowe PWN. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr piąty

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z mechaniki, obliczeniowych systemów informatycznych, podstaw automatyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność opisu i projektowania liniowych układów automatyki, umiejętność stosowania obliczeniowych systemów informatycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw automatyki. wykład, laboratorium Obecność, aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium.Zaliczenie przedmiotu na podstawie zaliczenia laboratorium. K_W01++
K_U01++
K_U06++
P6S_UW
P6S_WG
02 umie zastosować podstawowe metody analizy i syntezy układów ciągłych i dyskretnych opisanych w przestrzeni stanu. wykład, laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium. K_W06++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG
03 umie zaprojektować, symulować i zaimplementować podstawowe układy sterowania automatycznego obiektami liniowymi ciągłymi i dyskretnymi. laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium. K_W06++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG
04 potrafi pozyskiwać informacje z literatury przedmiotu, posiada umiejętność samokształcenia się, rozumie potrzebę ciągłego i samodzielnego dokształcania się w zakresie tematyki przedmiotu. wykład, laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium. K_U01++
K_U04+++
K_U05++
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Pojęcia podstawowe Teorii Sterowania, pojęcie przestrzeni stanów, modele matematyczne, układy liniowe ciągłe, opis w przestrzeni stanów. Symulacja w pakiecie Matlab. W01,W02, W03, W04 MEK01 MEK02 MEK04
5 TK02 Przekształcenie Laplace. Ruch układów dynamicznych w przestrzeni stanów, analiza ruchu układu drugiego rzędu w funkcji wartości własnych. Przykłady w pakiecie Matlab. W05, W06, W07, W08 MEK01 MEK02
5 TK03 Szybkie prototypowanie w projektowaniu mechatronicznym z wykorzystaniem Matlaba. W09, W10, W11 MEK01 MEK02
5 TK04 Sterowalność i obserwowalność układów dynamicznych. Przykłady w pakiecie Matlab. W12, W13, W14 MEK01 MEK02
5 TK05 Metody przestrzeni stanów syntezy układów liniowych stacjonarnych, synteza układów o zadanych z góry wartościach własnych przy dostępnym wektorze stanu. Regulator LQR. Przykłady w pakiecie Matlab. W15,W16,W17,W18 MEK01 MEK02
5 TK06 Prototypowanie obserwatora stanu modułu napędowego mobilnego robota kołowego. W19,W20 MEK01 MEK02
5 TK07 Badanie stabilności układów dynamicznych, stan równowagi układów liniowych i nieliniowych, bezpośrednia metoda Lapunowa, analiza stabilności z zastosowaniem pakietu Matlab. Metody sterowania układami nieliniowymi. W21,W22,W23 MEK01 MEK02
5 TK08 Wstęp do układów dyskretnych, równania różnicowe. Przekształcenie Z. Rozwiązywanie równań różnicowych, symulacje w Matlabie. W24,W25, W26 MEK01 MEK02
5 TK09 Stabilność układów dyskretnych. W27,W28 MEK01 MEK02
5 TK10 Synteza układów dyskretnych o zadanych biegunach układu zamkniętego. W29,W30 MEK01 MEK02
5 TK11 Temat 1: Zajęcia organizacyjne. Powtórzenie wiadomości z algebry liniowej, pakietu Matlab L01,L02,L03,L04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
5 TK12 Temat 2: Modelowanie układów dynamicznych w przestrzeni stanów z zastosowaniem pakietu Matlab. L05,L06,L07,L08 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK13 Temat 3: Badanie charakterystyk dynamicznych układów (rozwiązanie równania stanu, analiza ruchu układu) z zastosowaniem pakietu Matlab. L09,L10,L11,L12 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK14 Temat 4: Identyfikacja układu dynamicznego na przykładzie modułu napędowego mobilnego robota kołowego L13,L14,L15,L16 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK15 Temat 5: Synteza i symulacja układów sterowania o zadanych z góry wartościach własnych w pakiecie Matlab. L17,L18,L19,L20 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK16 Temat 6: Prototypowanie obserwatora stanu układu dynamicznego w pakiecie Matlab. L21,L22 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK17 Temat 7: Badanie stabilności bezpośrednią metoda Lapunowa. Numeryczna analiza stabilności pakietem Matlab. L23,L24,L25,L26 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK18 Temat 8: Symulacja układu dyskretnego opisanego w przestrzeni stanów wpakiecie Matlab. Stabilność układów dyskretnych. Synteza układów dyskretnych o zadanych biegunach układu zamkniętego. L27,L28,L29 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK19 Zaliczenie laboratorium. L30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 7.50 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładach jest obowiązkowa i może być sprawdzana. Na zakończenie wykładu odbędzie się kolokwium zaliczeniowe złożone z 20 pytań, każde po 1 pkt. Aby uzyskać zaliczenie, należy uzyskać co najmniej 10 punktów. Osiągnięcie 16 punktów i więcej, oznacza ocenę najwyższą. Pomiędzy tymi wartościami stosowana jest skala liniowa.
Laboratorium Warunkiem koniecznym jest realizacja wszystkich tematów z laboratoriów i ocena pozytywna z każdego sprawozdania. Ocena z zaliczenie będzie wyznaczone jako średnia ocen ze sprawozdań.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną z ocen: 60% - ocena z laboratorium, 40% - ocena z zaliczenia wykładu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Burghardt; K. Kurc; M. Muszyńska; P. Obal; P. Penar; D. Szybicki Development of a Dedicated Application for Robots to Communicate with a Laser Tracker 2022
2 Z. Hendzel; P. Penar Experimental Verification of the Differential Games and H∞ Theory in Tracking Control of a Wheeled Mobile Robot 2022
3 Z. Hendzel; P. Penar Biologically Inspired Neural Behavioral Control of the Wheeled Mobile Robot 2021
4 Z. Hendzel; P. Penar Experimental verification of H∞ control with examples of the movement of a wheeled robot 2021
5 Z. Hendzel; P. Penar Optimal Control of a Wheeled Robot 2020
6 Z. Hendzel; P. Penar Zero-Sum Differential Game in Wheeled Mobile Robot Control 2019