logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria sterowania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Stosowanej i Robotyki

Kod zajęć: 592

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Zenon Hendzel

semestr 5: dr inż. Paweł Penar , termin konsultacji Pn. 10.30-12.00 Wt. 12.15-13.45

semestr 5: dr inż. Jakub Wiech

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie sterowania układami dynamicznymi w obszarze projektowania i implementacji rozwiązań.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia "Teoria Sterowania" obejmuje zagadnienia z zakresu sterowania układów liniowych opisanych w przestrzeni stanu oraz układów dyskretnych.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do laboratorium dostępne on-line podczas zajęć.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Hendzel Z., Gierlak P. Sterowanie robotów kołowych i manipulacyjnych Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
2 Kaczorek T. Teoria układów regulacji automatycznej WNT, Warszawa. 1977
3 Ogata K. Metody przestrzeni stanów w teorii sterowania WNT, Warszawa. 1974
4 Takahashi Y., Rabins M.J.,Auslander D.M. Sterowanie i systemy dynamiczne WNT, Warszawa. 1976

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr piąty

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z mechaniki, obliczeniowych systemów informatycznych, podstaw automatyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność opisu i projektowania liniowych układów automatyki, umiejętność stosowania obliczeniowych systemów informatycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw automatyki. wykład, laboratorium Obecność, aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium.Zaliczenie przedmiotu na podstawie zaliczenia laboratorium. K_W01++
K_U01++
K_U06++
K_K01++
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W07+
T1A_U01+
T1A_U08+
T1A_K01+
02 umie zastosować podstawowe metody analizy i syntezy układów ciągłych i dyskretnych opisanych w przestrzeni stanu. wykład, laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium. K_W06++
K_U01++
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W07+
T1A_U01+
03 umie zaprojektować, symulować i zaimplementować podstawowe układy sterowania automatycznego obiektami liniowymi ciągłymi i dyskretnymi. laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium. K_W06++
K_U01++
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W07+
T1A_U01+
04 potrafi pozyskiwać informacje z literatury przedmiotu, posiada umiejętność samokształcenia się, rozumie potrzebę ciągłego i samodzielnego dokształcania się w zakresie tematyki przedmiotu. wykład, laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium. K_U01++
K_U04+++
K_U05++
T1A_U01+
T1A_U05+
T1A_U08+
T1A_U09+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Pojęcie przestrzeni stanów, modele matematyczne, formalizm matematyczny Newtona, Lagrange’a, układy liniowe ciągłe, opis w przestrzeni stanów. W01,W02 MEK01 MEK02 MEK04
5 TK02 Równanie charakterystyczne, wartości własne, odpowiedź układów stacjonarnych, odpowiedź swobodna, całka splotowa, zastosowanie pakietu Maple w wyznaczaniu odpowiedzi układów. W03,W04 MEK01 MEK02
5 TK03 Szybkie prototypowanie w projektowaniu mechatronicznym. W05,W06 MEK01 MEK02
5 TK04 Sterowalność i obserwowalność układów dynamicznych. W07,W08 MEK01 MEK02
5 TK05 Ruch układów dynamicznych w przestrzeni stanów, analiza ruchu układu drugiego rzędu w funkcji wartości własnych W09,W10 MEK01 MEK02
5 TK06 Badanie stabilności układów dynamicznych, stan równowagi układów liniowych i nieliniowych, bezpośrednia metoda Lapunowa W11,W12 MEK01 MEK02
5 TK07 Funkcja Lapunowa, twierdzenie Lapunowa lokalnej stabilności, numeryczna analiza stabilności z zastosowaniem pakietu Maple. W13,W14 MEK01 MEK02
5 TK08 Metody przestrzeni stanów syntezy układów liniowych stacjonarnych, synteza układów o zadanych z góry wartościach własnych przy dostępnym wektorze stanu. W15,W16 MEK01 MEK02
5 TK09 Obserwatory stanu i ich zastosowanie do syntezy liniowych układów stacjonarnych. W17,W18 MEK01 MEK02
5 TK10 Układy liniowe dyskretne(impulsowe), pojęcia podstawowe, funkcje dyskretne, równania różnicowe. W19,W20 MEK01 MEK02
5 TK11 Przekształcenie Z – definicja i właściwości, transmitancja dyskretna. W21,W22 MEK01 MEK02
5 TK12 Opis układu dyskretnego w przestrzeni stanów i wybór zmiennych stanu, rozwiązywanie równań różnicowych, symulacje Matlab, Maple. W23,W24 MEK01 MEK02
5 TK13 Stabilność układów dyskretnych, zastosowanie metody Lapunowa do badania i projektowania układów dyskretnych W25,W26 MEK01 MEK02
5 TK14 Synteza układów dyskretnych, synteza o zadanych biegunach układu zamkniętego. W27,W28 MEK01 MEK02
5 TK15 Metody sterowania układami nieliniowymi W29,W30 MEK01 MEK02
5 TK16 Zajęcia organizacyjne.Modelowanie układów dynamicznych w przestrzeni stanów. L01,L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
5 TK17 Symulacja w Simulink-u i Maple-u układów opisanych w przestrzeni stanów. L03,L04 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK18 Badanie charakterystyk dynamicznych układów z zastosowaniem pakietu Maple. L05,L06 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK19 Prototypowanie własności dynamicznych modułu napędowego mobilnego robota . L07,L10 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK20 Badanie stabilności bezpośrednią metoda Lapunowa , numeryczna analiza stabilności pakietem Maple. L11,L12 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK21 Synteza i symulacja układów sterowania o zadanych z góry wartościach własnych przy dostępnym wektorze stanu. L13 L14 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK22 Prototypowanie układu sterowania modułem napędowym . L15,L18 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK23 Prototypowanie obserwatora stanu modułu napędowego mobilnego robota kołowego. L19-L22 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK24 Symulacja układu dyskretnego opisanego w przestrzeni stanów, pakiet MatlabSimulink, Maple L23,L24 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK25 Badanie stabilności Lapunowa układów dyskretnych,pakiet MatlabSimulink, Maple L25,L26 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK26 Regulacja impulsowa modułu napedowego metodą szybkiego prototypowania L27,L28 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK27 Zaliczenie laboratorium. L29,L30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 7.50 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Brak oceny
Laboratorium Ocena z zajęć laboratoryjnych jest obliczana na podstawie średniej ocen z aktywności na zajęciach oraz sprawozdań.
Ocena końcowa Przedmiot zalicza się na podstawie pozytywnej oceny z odbytych laboratoriów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie