logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy astrodynamiki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 5886

Status zajęć: wybierany dla specjalności Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

semestr 2: dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu mechaniki orbitalnej oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na rozwiązaywanie podstawowych zadań dotyczących mechaniki orbitalnej.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz zajęcia projektowe umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne: Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Curtis H. D. Orbital Mechanics for Engineering Students Elsevier. 2005
2 Rybka E. Astronomia ogólna PWN. 1975
3 Diston D. J. Computational Modelling and Simulation of Aircraft and the Environment, Volume 1: Platform Kinematics and Synthetic Environment Wiley. 2009
4 Schaub H., Junkins J.L. Analytical Mechanics of Aerospace Systems AIAA Education Series. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Curtis H. D. Orbital Mechanics for Engineering Students Elsevier. 2005
2 Diston D. J. Computational Modelling and Simulation of Aircraft and the Environment, Volume 1: Platform Kinematics and Synthetic Environment Wiley. 2009
3 Schaub H., Junkins J.L. Analytical Mechanics of Aerospace Systems AIAA Education Series. 2002
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Curtis H. D. Orbital Mechanics for Engineering Students Elsevier. 2005
2 Rybka E. Astronomia ogólna PWN. 1975

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 2

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki i mechaniki lotu (kurs inżynierski), matematyki i mechaniki ogólnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu przedmiotu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do rozwiązywania zadań z zakresu mechaniki orbitalnej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą wybrane zagadnienia historii techniki kosmicznej, mechaniki ciał niebieskich, mechaniki orbitalnej, kosmicznych napędów rakietowych, dynamiki rakiet. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, sprawozdanie z projektu
02 Zna podstawowe techniki obliczeniowe mechaniki orbitalnej oraz mechaniki lotu rakiety i umie je stosować do wyznaczenia trajektorii orbitalnych, parametrów orbity oraz trajektorii lotu rakiety. wykład, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu
03 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, sprawozdanie z projektu
04 Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla mechaniki orbitalnej, mechaniki nieba oraz dynamiki rakiet. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienia wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. projekt indywidualny prezentacja projektu
05 Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały z uwzględnieniem różnych punktów widzenia warsztaty prezentacja projektu
06 Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Historia rozwoju techniki kosmicznej. W01 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Układ słoneczny, podstawy mechaniki ciał niebieskich, terminologia. Pomiar czasu. Nocne niebo. W02 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Mechanika orbitalna: prawa Keplera, orbity. W03 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Mechanika orbitalna: manewry orbitalne. W04 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Loty międzyplanetarne: planowanie misji, międzyplanetarny manewr transferowy Hohmanna, trajektorie planetarne, lot w kierunku Marsa, lot w kierunku Wenus. W05 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK06 Podstawy napędu rakietowego: historia rozwoju napędów rakietowych, efektywność napędu rakietowego, napęd chemiczny, napędy elektryczne, napędy jądrowe i termojądrowe, inne napędy. W06 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK07 Ruch rakiety: opis przestrzennego ruchu rakiety, równania ruchu rakiety o zmiennej masie. W07 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK08 Start rakiety z obracającej się planety, typowe trajektorie rakiet. Rakiety jedno- i wielostopniowe. W08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK09 Wprowadzenie do dynamiki obiektów kosmicznych z wykorzystaniem oprogramowania MatLab i systemu AGI P01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK10 Masa, siła i prawo powszechnego ciążenia. Obliczenia na wektorach. P02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK11 Lot balistyczny w przestrzeni kosmicznej. Obliczenia numeryczne. P03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK12 Układy odniesienia. Wyznaczanie macierzy przejścia. P04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK13 Ruch względny i zagadnienia z nim związane. P05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK14 Problem dwóch ciał. Orbity kołowe, eliptyczne i paraboliczne. Prawa Keplera. P06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK15 Problem n-ciał. Numeryczne obliczanie całek. Model układu słonecznego. P07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK16 Punkty Lagrange’a. Wyznaczanie LP dla układu Jowisz-Słońce. P08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie pisemnego egzaminu obejmującego materiał teoretyczny omawiany w trakcie wykładów.
Projekt/Seminarium Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń projektowych oraz prezentacji sprawozdania końcowego.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z wykładów i zajęć projektowych w proporcji: 0.5: 0.5

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
4 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
5 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
6 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
7 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
8 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
9 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
10 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020