Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechatronika
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn
Kod zajęć: 588
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Adam Marciniec
Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 12:15 - 14:00 środa 12:15 - 14:00
semestr 3: dr inż. Mariusz Dębski
semestr 3: dr hab. inż. prof. PRz Bogdan Kozik
semestr 3: dr inż. Olimpia Markowska
Główny cel kształcenia: Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z rolą systemów CAD we współczesnym projektowaniu konstrukcji inżynierskich. Student zdobędzie wiedzę z zakresu metod odwzorowań obiektów rzeczywistych w programach CAD, sposobów pobierania danych oraz ich przetwarzania, a także wykorzystania modeli CAD do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich (symulacje wytrzymałościowe MES, inżynieria odwrotna i in.). Cele kształcenia w ramach zajęć laboratoryjnych: Nauczyć studentów metodyki pracy w module bryłowym oraz module do złożeń programu Inventor (obowiązuje aktualnie dostępna wersja programu). Przećwiczyć praktycznie zagadnienia tworzenia modeli 2,5 D oraz3D a także generowania na ich podstawie dokumentacji 2D w programie Inventor. Dzięki zajęciom praktycznym student nabędzie umiejętności samodzielnego tworzenia odwzorowań elementów rzeczywistych w tym programie. Poziom zaawansowania - podstawowy, przygotowujący studenta do rozwijania umiejętności w ramach kolejnych modułów z zakresu projektowania inżynierskiego, obowiązujących na kierunku "Mechatronika".
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera treści niezbędne do poznania i prawidłowego posługiwania się programaem Inventor. Wykłady są poświęcone zastosowaniu systemów CAD w projektowaniu inżynierskim oraz możliwościom praktycznego wykorzystania umiejętności w tym zakresie. Zajęcia laboratoryjne polegają na praktycznym zdobywaniu umiejętności posługiwania się poleceniami danego programu. Odbywa się to przez wykonywanie w programie rysunków, których stworzenie wymaga użycia omawianych poleceń.
Materiały dydaktyczne: pliki rysunków dostępne na stronie: http://mieczyslawplocica.sd.prz.edu.pl/pl/67/
1 | Stasiak Fabian | Autodesk Inventor 2016 - kurs podstawowy | wyd. Expertbooks. | 2016 |
2 | opracowania własne na podst. aktualnych publikacji (artykuły naukowe, internet) | . | ||
3 | Stasiak Fabian | Autodesk Inventor 2016 - zbiór ćwiczeń. Kurszaawansowany. | Expertbooks. | 2016 |
4 | Jaskulski Andrzej | Autodesk Inventor Professional 2016PL/2016+/Fusion 360. Metodyka projektowania | PWN. | 2015 |
1 | rysunki dydaktyczne opracowane w Katedrze Konstrukcji Maszyn PRz | . |
1 | bieżące publikacje na stronach: 3dcad.pl; CADblog.pl; cad.pl, konstrukcjeinzynierskie.pl i podobnych | . |
Wymagania formalne: student musi być zarejestrowany na 3 semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student musi posiadać wiedzę z przedmiotów: Grafika Inżynierska
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student musi posiadać umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu "Grafika Inżynierska".
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student musi wykazywać interakcję w kontaktach interpersonalnych
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada podstawową wiedzę niezbędną do odtwarzania geometrii elementów maszynowych i jej modyfikacji. Posiada teoretyczną wiedzę o możliwościach zastosowania systemów CAD do rozwiązywania problemów związanych z konstrukcją obiektów technicznych. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_W07+ K_U05++ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Potrafi pozyskiwać potrzebne informacje z różnych źródeł oraz krytycznie oceniać ich przydatność do prowadzonych prac. Posiada umiejętność prowadzenia badań naukowych w zakresie analiz symulacyjnych układów mechanicznych. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_U01++ K_U05++ |
P6S_UW |
03 | Potrafi pracować indywidualnie, umie oszacować czas potrzebny na realizację zadania, potrafi zaplanować sposób realizacji zadania zapewniający dotrzymanie terminu. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_U02++ K_U04++ |
P6S_UO P6S_UU |
04 | Ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_U04+++ |
P6S_UU |
05 | Potrafi sprawnie posługiwać się programem Inventor w zakresie obejmującym realizowane treści programowe, potrafi tworzyć dokumentację 2,5D, 3D i 2D obiektów technicznych. Posiada umiejętność tworzenia i analizy złożeń komponentów. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_U05+++ |
P6S_UW |
06 | Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla mechatroniki oraz wybierać i stosować odpowiednie metody i narzędzia. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_U13+++ |
P6S_UO |
07 | Potrafi z użyciem systemów CAD zaprojektować proste urządzenie lub system mechatroniczny zgodnie z zadaną specyfikacją, przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu możliwości zastosowania CAD w pracy inżynierskiej. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_U04++ K_U14++ |
P6S_UU P6S_UW |
08 | Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_K01++ |
P6S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 | MEK01 MEK06 MEK08 | |
3 | TK02 | W02 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK03 | W03 | MEK08 | |
3 | TK04 | W04 | MEK02 | |
3 | TK05 | W05 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK06 | W06 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK07 | W07 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK08 | W08 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK09 | W09 | MEK01 MEK05 MEK06 MEK07 | |
3 | TK10 | W10 | MEK02 MEK06 | |
3 | TK11 | W11 | MEK02 MEK06 | |
3 | TK12 | W12 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK13 | W13 | MEK08 | |
3 | TK14 | W14 | MEK02 | |
3 | TK15 | W15 | MEK08 | |
3 | TK16 | L01- L04 | MEK05 | |
3 | TK17 | L05- L08 | MEK05 | |
3 | TK18 | L09- L12 | MEK05 | |
3 | TK19 | L13,-L16 | MEK05 | |
3 | TK20 | L17-L18 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK21 | L19- L22 | MEK05 | |
3 | TK22 | L-23- L26 | MEK05 | |
3 | TK23 | L27, L28 | MEK05 | |
3 | TK24 | L29, L30 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie wykładu odbywa się w oparciu o uczestnictwo w zajęciach i wysłuchanie omawianych zagadnień. |
Laboratorium | Zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie uczestnictwa w zajęciach (uczestnictwo obowiązkowe, w razie nieobecności nalezy odrobić temat). Kolokwium zaliczeniowe z zakresu modelowania bryłowego (L17, L18). Kolokwium zaliczeniowe z zakresu modelowania złożeń (L29, L30). Średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów jest oceną z laboratorium. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest liczbowo równoważna ocenie z laboratorium. Ocena końcowa jest wystawiana po spełnieniu wszystkich wymagań dotyczących zaliczenia laboratorium i wykładu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Inventor zlaczka.JPG
Inventor kostka.JPG
AudoCAD lacznik.JPG
AutoCAD wspornik.JPG
AutoCAD kostka.JPG
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Górniak; A. Marciniec; T. Sałaciński; P. St George; I. Zarębski | Analytical Determination of Range of Number of Teeth in Generating Non-Involute Tooth Forms Using Fixed Reference Profiles | 2023 |
2 | A. Marciniec | Zastosowanie systemów CAx w projektowaniu inżynierskim | 2022 |
3 | A. Marciniec; P. Połowniak; M. Sobolak | Graphical method for the analysis of planetary gear trains | 2022 |
4 | W. Budzisz; A. Marciniec | The New Gear Finishing Method Research for Highly Loaded Gears | 2022 |
5 | A. Marciniec; P. Połowniak; M. Sobolak | Double enveloping worm gear modelling using CAD environment | 2021 |
6 | A. Marciniec; P. Połowniak; M. Sobolak | Mathematical model of the worm wheel tooth flank of a double-enveloping worm gear | 2021 |
7 | A. Marciniec; P. Połowniak; M. Sobolak | Determination of contact pattern for double enveloping worm gear | 2020 |
8 | A. Marciniec; P. Połowniak; M. Sobolak | Modelowanie wyjścia zwoju ślimaka globoidalnego z użyciem modyfikacji linii zęba | 2020 |
9 | P. Jagiełowicz; A. Marciniec; P. Połowniak; M. Sobolak | Approximating curve by a single segment of B-Spline or Bézier curve directly in CAD environment | 2020 |
10 | A. Marciniec | Metody wyznaczania przełożeń wielostopniowych przekładni planetarnych | 2019 |