logo
Karta przedmiotu
logo

Instalacje budowlane

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej

Kod zajęć: 58

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Budownictwo blok HEP1 SPEC1

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 P30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mariusz Starzec

semestr 5: dr inż. Beata Piotrowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z projektowaniem instalacji budowlanych

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów piątego semestru

Materiały dydaktyczne: Materiały do projektowania i katalogi producentów

Inne: Obowiązujące rozporządzenia i normy z zakresu instalacji budowlanych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Babiarz B., Szymański W. Ogrzewnictwo Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2010
2 Sosnowski S., Tabernacki J., Chudzicki J. Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne Wyd. Instalator Polski, Warszawa. 2000
3 Bąkowski K. Gazyfikacja Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa. 1996
4 Szaflik W. Projektowanie instalacji ciepłej wody użytkowej Wydawnictwo Uczelniane Plietchniki Szczecińskiej. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nantka M. Ogrzewnictwo i ciepłownictwo, t.I i II Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2006
2 Koczyk H. Ogrzewnictwo praktyczne Wydawca Systherm Serwis Poznań. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na piąty semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu fizyki budowli i mechaniki płynów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność czytania rysunków architektoniczno-budowlanych, znajomość podstawowych oznaczeń branży budowlanej i i instalacyjnej, rozumienie podstawowych zagadnień cieplno-przepływowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Wyobraźnia przestrzenna

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi określić parametry projektowe i obliczyć zapotrzebowanie wody, ciepła, ilości ścieków dla prostych budynków mieszkalnych wykład, projekt indywidualny test pisemny, obrona projektu K_W17++
P6S_WG
02 Posiada podstawową wiedzę na temat wymagań i zasad funkcjonowania prostych systemów i układów instalacji budowlanych (wodociągowych, kanalizacyjnych, grzewczych, wentylacyjnych, gazowych, elektrycznych) w budownictwie mieszkaniowym wykład, projekt indywidualny test pisemny, obrona projektu K_W17++
K_U20+
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi odczytać i zobrazować graficznie proste instalacje budowlane w budownictwie mieszkaniowym wykład, projekt indywidualny obrona projektu K_W17+
K_U15++
P6S_UU
P6S_WG
04 Potrafi obliczyć i dobrać podstawowe elementy i technologię instalacji budowlanych wykład, projekt indywidulany test pisemny, obrona projektu K_U15+
K_K03++
P6S_KK
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Systemy zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków W01 MEK01 MEK02
5 TK02 Instalacje wodociągowe zaopatrywane z miejskich sieci wodociągowych W02 MEK02
5 TK03 Instalacje wodociągowe zasilane z indywidualnych źródeł wody W03 MEK02
5 TK04 Elementy instalacji wodociągowych - charakterystyka, obliczenia i dobór. Graficzne obrazowanie instalacji. W04 MEK02 MEK04
5 TK05 Instalacje ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) -parametry, klasyfikacja W05 MEK02
5 TK06 Charakterystyka źródeł źródeł.c. w.u. W06 MEK01 MEK04
5 TK07 Kanalizacja sanitarna W07 MEK01 MEK04
5 TK08 Kanalizacja deszczowa W08 MEK01 MEK04
5 TK09 Elementy instalacji kanalizacyjnych – charakterystyka, obliczenia i dobór W09 MEK03 MEK04
5 TK10 Wymagania komfortu cieplnego. Obliczanie współczynników przenikania ciepła, wymagania, normy, zasady obliczania zapotrzebowania ciepła. W10 MEK01
5 TK11 Systemy grzewcze – klasyfikacja, charakterystyka, układy instalacji W11 MEK02 MEK04
5 TK12 Instalacje grzewcze – elementy, materiały, dobór, prowadzenie przewodów. Graficzne obrazowanie instalacji c.o. W12 MEK03 MEK04
5 TK13 Wymagania dotyczące kotłowni, kanały spalinowe, wentylacja grawitacyjna. W13 MEK02
5 TK14 Instalacje gazowe – klasyfikacja i charakterystyka. TK14
5 TK15 Instalacje gazowe – wymagania i rysunki. Kolokwium zaliczeniowe. TK15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test
Projekt/Seminarium prezentacja i obrona projektu
Ocena końcowa ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z wykładu 40% i projektu 60%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 S. Kordana-Obuch; B. Piotrowska; M. Starzec Evaluation of the Suitability of Using Artificial Neural Networks in Assessing the Effectiveness of Greywater Heat Exchangers 2024
2 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Evaluating the Utility of Selected Machine Learning Models for Predicting Stormwater Levels in Small Streams 2024
3 S. Kordana-Obuch; B. Piotrowska; M. Starzec; M. Wojtoń Opportunities and Challenges for Research on Heat Recovery from Wastewater: Bibliometric and Strategic Analyses 2023
4 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec Assessment of the Feasibility of Implementing a Flash Flood Early Warning System in a Small Catchment Area 2023
5 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec Evaluation of the Influence of Catchment Parameters on the Required Size of a Stormwater Infiltration Facility 2023
6 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec; M. Wojtoń Greywater as a Future Sustainable Energy and Water Source: Bibliometric Mapping of Current Knowledge and Strategies 2023
7 S. Kordana-Obuch; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Poziomy wymiennik ciepła 2023
8 S. Kordana-Obuch; M. Starzec A New Method for Selecting the Geometry of Systems for Surface Infiltration of Stormwater with Retention 2023
9 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Experimental Development of the Horizontal Drain Water Heat Recovery Unit 2023
10 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Horizontal Shower Heat Exchanger as an Effective Domestic Hot Water Heating Alternative 2022
11 J. Dziopak; D. Słyś; P. Stanowska; M. Starzec An innovative rainwater system as an effective alternative for cubature retention facilities 2021
12 S. Kordana-Obuch; D. Słyś; M. Starzec Assessment of the Feasibility of Implementing Shower Heat Exchangers in Residential Buildings Based on Users’ Energy Saving Preferences 2021
13 J. Dziopak; D. Słyś; M. Starzec An Analysis of Stormwater Management Variants in Urban Catchments 2020
14 J. Dziopak; M. Starzec A Case Study of the Retention Efficiency of a Traditional and Innovative Drainage System 2020
15 J. Dziopak; S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Kanał transportowy, zwłaszcza dla ścieków ogólnospławnych lub deszczowych 2020
16 J. Dziopak; S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Łazienkowy wymiennik ciepła 2020
17 S. Kordana-Obuch; B. Piotrowska; K. Pochwat; M. Starzec Financial Analysis of the Use of Two Horizontal Drain Water Heat Recovery Units 2020
18 S. Kordana-Obuch; M. Starzec Statistical Approach to the Problem of Selecting the Most Appropriate Model for Managing Stormwater in Newly Designed Multi-Family Housing Estates 2020
19 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Kanał przesyłowy 2020
20 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Poziomy wymiennik ciepła 2020
21 J. Dziopak; M. Starzec Przelew kanalizacyjny 2019
22 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Comparison of two-prototype near-horizontal Drain Water Heat Recovery units on the basis of effectiveness 2019
23 S. Kordana; K. Pochwat; D. Słyś; M. Starzec Opportunities and Threats of Implementing Drain Water Heat Recovery Units in Poland 2019