Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechatronika
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 579
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Leszek Rolka
semestr 2: dr inż. Dariusz Nowak
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów obliczeniowych za pomocą samodzielnie tworzonych programów w języku C++.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach zajęć z przedmiotu Podstawy informatyki student poznaje podstawowe algorytmy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień programistycznych przydatnych w pracy inżyniera (wyszukiwanie, sortowanie, obróbka statystyczna danych, odczyt i zapis danych w plikach). Algorytmy te implementowane są w języku C++. Student poznaje język C++, ale wiedza i umiejętności wyniesione z zajęć pozwolą mu w przyszłości z powodzeniem stosować inny język programowania wysokiego poziomu o zbliżonych możliwościach.
1 | Bhargava A. | Algorytmy. Ilustrowany przewodnik | Helion. | 2017 |
2 | Neapolitan R., Naimipour K. | Podstawy algorytmów z przykładami w C++ | Helion, Gliwice. | 2004 |
3 | Grębosz J. | Opus magnum C++ 11. Programowanie w języku C++ | Helion. | 2020 |
4 | Prata S. | Język C++: szkoła programowania | Helion. | 2013 |
5 | Stroustrup B. | Język C++: kompendium wiedzy | Helion. | 2014 |
Wymagania formalne: rejestracja studenta na semestr drugi studiów pierwszego stopnia kierunku Mechatronika
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotu Technologia informacyjna sem.1
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemem komputerowym wyniesione z kształcenia w szkole średniej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna składnię języka, struktury danych oraz potrafi objaśnić działanie instrukcji języka C++. | Wykład | Zaliczenie z całości na końcu semestru, a także w trakcie zajęć laboratoryjnych. |
K_W01+ K_U01+ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | zna i rozumie podstawowe algorytmy rozwiązywania prostych problemów informatycznych. | Wykład, laboratorium | W trakcie zajęć laboratoryjnych oraz kolokwium. |
K_W01+ K_U01+ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | potrafi sformułować prosty algorytm oraz napisać program komputerowy rozwiązujący typowe zagadnienia obliczeniowe. | Laboratorium | Dwa kolokwia w formie pisemnej, pierwsze około 7 tygodnia zajęć, drugie około 13 tygodnia. |
K_U13+ |
P6S_UO |
04 | potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w języku C++. | Laboratorium | W trakcie zajęć oraz pisemne kolokwia jak wyżej. |
K_U13+ |
P6S_UO |
05 | rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych. | Wykład, laboratorium | W trakcie zajęć. |
K_U04+ K_U16+ |
P6S_KR P6S_UU |
06 | potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu. | Laboratorium | W trakcie zajęć. |
K_K04+ |
P6S_KR |
07 | potrafi posługiwać się oprogramowaniem do tworzenia aplikacji komputerowych. | Laboratorium | Obserwacja wykonawstwa. |
K_U13+ |
P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK05 MEK07 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
2 | TK05 | W07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK06 | W08 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK07 | W09, W10 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK08 | W11 | MEK01 | |
2 | TK09 | W12, W13 | MEK01 MEK05 MEK06 | |
2 | TK10 | W14 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK11 | W15 | ||
2 | TK12 | L01 | MEK01 MEK03 MEK06 MEK07 | |
2 | TK13 | L02, L03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 | |
2 | TK14 | L04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 | |
2 | TK15 | L05, L06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07 | |
2 | TK16 | L07 | MEK05 | |
2 | TK17 | L08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07 | |
2 | TK18 | L09, L10 | MEK01 MEK03 MEK07 | |
2 | TK19 | L11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07 | |
2 | TK20 | L12 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 | |
2 | TK21 | L13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
2 | TK22 | L14 | MEK05 | |
2 | TK23 | L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza z wykładów sprawdzana jest na kolokwium, które odbywa się na ostatnim wykładzie. |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach i uzyskanie ocen pozytywnych z kolokwium 1 i 2. W ocenie końcowej uwzględnia się także aktywność studenta na zajęciach i stopień jego przygotowania do zajęć (sprawdzian wejściowy). |
Ocena końcowa | W ocenie końcowej z przedmiotu uwzględniana jest ocena z laboratorium (z wagą 0.7) oraz kolokwium zaliczeniowego z wykładu (z wagą 0.3). Nieobecności na wykładach mogą skutkować obniżeniem oceny końcowej. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making by Approximation in the Domain of Linguistic Values | 2023 |
2 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making with Linguistic Labels | 2022 |
3 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Preference-Oriented Fuzzy TOPSIS Method | 2021 |
4 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Variable Precision Fuzzy Rough Set Model with Linguistic Labels | 2020 |
5 | G. Drupka; A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multicriteria decision-making in flight route selection | 2020 |
6 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Labeled Fuzzy Rough Sets in Multiple-Criteria Decision-Making | 2019 |
7 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | The Concept of Fuzzy Linguistic Labels for Studying Decision Systems in Air Transportation | 2019 |