Cykl kształcenia: 2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć: 5781
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zintegrowane technologie w ochronie wód
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek
Główny cel kształcenia: Przekazanie interdyscyplinarnej wiedzy na temat procesów powodujących degradację zbiorników wodnych wywołanych presją ekosystemu lądowego i procesów starzenia się zbiorników oraz sposobów ograniczenia tych niekorzystnych zjawisk poprzez zastosowanie właściwych metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na 2 semestrze studiów II stopnia w ramach specjalności: Zintegrowane technologie w ochronie wód w wymiarze 30 godz./sem. Obejmuje zajęcia audytoryjne (15h) i projektowe (15h).
1 | Chełmicki W. | Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. | PWN, Warszawa. | 2002. |
2 | Kajak Z. | Hydrobiologia-Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. | PWN, Warszawa. | 1998. |
3 | Bajkiewicz-Grabowska E. | Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. | Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. | 2002. |
4 | Kentzer A. | Fosfor i jego biologicznie dostępne frakcje w osadach jezior różnej trofii. | Rozprawa habilitacyjna., Wydawnictwo UMK, Toruń. | 2001. |
5 | Bartoszek L. | Degradacja zbiorników wodnych małej retencji - uwarunkowania, nasilenie, możliwości chemicznej rekultywacji. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2019 |
1 | Piontek F. | Metody ustalania szkód i kosztów powodowanych degradacją zasobów wodnych i składowaniem odpadów. | Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok. | 1995. |
2 | Bajkiewicz-Grabowska E. | Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. | Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. | 2002. |
1 | Publikacje naukowe obejmujące tematykę degradacji i rekultywacji zbiorników wodnych. | Z czasopism polskich i obcojęzycznych. | Dostępne w internecie.. |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na 2 semestr studiów II stopnia na kierunku Inżynieria środowiska.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii środowiska, biologii, ochrony wód i gospodarki wodnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pozyskiwać samodzielnie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, oceniać ich rzetelność.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespołach 2-3 osobowych.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada pogłębioną wiedzę obejmującą charakterystykę zbiorników wodnych, przyczyny, uwarunkowania i skutki ich degradacji, zna wskaźniki poziomu trofii i podstawy klasyfikacji stanu troficznego jezior. Posiada wiedzę w zakresie metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych. | wykład, projekt | kolokwium, prezentacja projektu |
K_W20++ |
P7S_WG |
02 | Potrafi wyznaczyć główne źródła ładunków biogenów, dokonać oceny odporności zbiorników wodnych na degradację i podatności zlewni na dostawę materii. Potrafi rozważyć możliwości techniczne, efekty i ograniczenia głównych metod rekultywacji. | projekt | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, |
K_U15++ |
P7S_UW |
03 | Potrafi wyszukiwać informacje w internetowych bazach danych i publikacjach naukowych z zakresu przeprowadzonych rekultywacji zbiorników wodnych, interpretować uzyskane informacje i przygotować oraz przedstawić w postaci ustnej prezentacji. | projekt | prezentacja projektu |
K_U01++ K_U05++ |
P7S_UU P7S_UW |
04 | Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy w celu ogólnej orientacji w aktualnych trendach rozwojowych w zakresie rozwiązań technicznych i sposobów rekultywacji zbiorników wodnych. | projekt | prezentacja projektu |
K_K03+++ |
P7S_KK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W07 | MEK01 | |
2 | TK02 | P01-P07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
12.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium |
Projekt/Seminarium | Poprawne przygotowanie projektu i przedstawienie w postaci prezentacji. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = ocena z kolokwium x 0,7 + ocena prezentacji projektu x 0,3. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | L. Bartoszek | The effect of natural organic matter (NOM) on the distribution and resources of mobile phosphorus in the bottom sediments of small retention reservoirs | 2023 |
2 | L. Bartoszek; M. Chutkowski; P. Koszelnik; M. Miąsik | The influence of the physico-chemical composition of bottom sediments on their sorption capacity in relation to phosphates | 2023 |
3 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs | 2023 |
4 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
5 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov | Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
6 | L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala | Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution | 2022 |
7 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs | 2022 |
8 | L. Bartoszek; M. Cieśla | Pułapka sedymentacyjna | 2021 |
9 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland | 2020 |
10 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland | 2020 |
11 | L. Bartoszek; P. Koszelnik; M. Miąsik | Trophic degradation predispositions and intensity in a high-flow, silted reservoir | 2020 |
12 | L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal | Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) | 2020 |
13 | L. Bartoszek | Degradacja zbiorników wodnych małej retencji - uwarunkowania, nasilenie, możliwości chemicznej rekultywacji | 2019 |
14 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study | 2019 |