Cykl kształcenia: 2012/2013
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i ekorozwój, Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów, Uzadatnianie wód, Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć: 5781
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.
Główny cel kształcenia: Przekazanie interdyscyplinarnej wiedzy na temat procesów powodujących degradację zbiorników wodnych wywołanych presją ekosystemu lądowego i procesów starzenia się zbiorników oraz sposobów ograniczenia tych niekorzystnych zjawisk poprzez zastosowanie właściwych metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na 2 semestrze studiów II stopnia w ramach specjalności: Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów w wymiarze 30 godz./sem. Obejmuje zajęcia audytoryjne (15h) i projektowe (15h).
1 | Chełmicki W. | Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. | PWN, Warszawa. | 2002. |
2 | Kajak Z. | Hydrobiologia-Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. | PWN, Warszawa. | 1998. |
3 | Bajkiewicz-Grabowska E. | Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. | Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. | 2002. |
4 | Kentzer A. | Fosfor i jego biologicznie dostępne frakcje w osadach jezior różnej trofii. | Rozprawa habilitacyjna., Wydawnictwo UMK, Toruń. | 2001. |
5 | Wiśniewski R., Jankowski J. (red.) | Materiały konferencyjne z V Konferencji Nauk.-Tech.: Ochrona i rekultywacja jezior. Grudziądz 2004 | Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. | 2004. |
6 | Wiśniewski R., Piotrowiak J. (red.) | Materiały konferencyjne z VI Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. | Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. | 2007. |
7 | Wiśniewski R. (red.) | Materiały z VII Konferencji Naukowo-Technicznej: Ochrona i rekultywacja jezior. | Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Toruń, Toruń. | 2010. |
1 | Piontek F. | Metody ustalania szkód i kosztów powodowanych degradacją zasobów wodnych i składowaniem odpadów. | Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok. | 1995. |
2 | Bajkiewicz-Grabowska E. | Obieg materii w systemach rzeczno-jeziornych. | Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. | 2002. |
1 | Publikacje naukowe obejmujące tematykę degradacji i rekultywacji zbiorników wodnych. | Z czasopism polskich i obcojęzycznych. | Dostępne w internecie.. |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na 2 semestr studiów II stopnia na kierunku Inżynieria środowiska.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii środowiska, biologii, ochrony wód i gospodarki wodnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pozyskiwać samodzielnie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, oceniać ich rzetelność.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespołach 2-3 osobowych.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada pogłębioną wiedzę obejmującą charakterystykę zbiorników wodnych, przyczyny, uwarunkowania i skutki ich degradacji, zna wskaźniki poziomu trofii i podstawy klasyfikacji stanu troficznego jezior. Posiada wiedzę w zakresie metod ochrony i rekultywacji zbiorników wodnych. | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu |
K_W020++ |
T2A_W04+ |
02 | Potrafi określić główne źródła ładunków biogenów, dokonać oceny odporności zbiorników wodnych na degradację i podatności zlewni na dostawę materii. Potrafi omówić możliwości techniczne, efekty i ograniczenia głównych metod rekultywacji. | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu |
K_U015++ |
T2A_U15+ |
03 | Potrafi wyszukiwać informacje w internetowych bazach danych i publikacjach naukowych z zakresu przeprowadzonych rekultywacji zbiorników wodnych, interpretować uzyskane informacje i przygotować oraz przedstawić w postaci ustnej prezentacji. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U001++ K_U005++ |
T2A_U01++ T2A_U05+ |
04 | Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy w celu ogólnej orientacji w aktualnych trendach rozwojowych w zakresie rozwiązań technicznych i sposobów rekultywacji zbiorników wodnych. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K003+++ |
T2A_K02++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W07 | MEK01 | |
2 | TK02 | P01-P07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
12.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie ustne. |
Projekt/Seminarium | Poprawne przygotowanie projektu i przedstawienie w postaci prezentacji. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = ocena z zaliczenia ustnego x 0,6 + ocena prezentacji projektu x 0,4. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie