logo
Karta przedmiotu
logo

Zintegrowane systemy grzewcze i gospodarka cieplna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 5779

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Alternatywne źródła energii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Bożena Babiarz

semestr 2: dr inż. Krzysztof Nowak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów wiedzy z zakresu systemów kogeneracji rozproszonej wykorzystującej energię odnawialną oraz teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z nowoczesną gospodarką cieplną

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów drugiego semestru studiów drugiego stopnia specjalności alternatywne źródła energii.

Materiały dydaktyczne: Materiały do projektowania i katalogi producentów

Inne: Obowiązujące akty prawne z zakresu gopodarki cieplnej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Babiarz B., Szymański W. Ogrzewnictwo Oficyna Wydawnicz PRz. 2020
2 Recknagel, Sprengel Ogrzewanie i klimatyzacji. Poradnik WNT. 2008
3 Skorek J., Kalina J. Układy kogeneracyjne WNT. 2005
4 Chmielniak T. Technologie energetyczne WNT. 2008
5 Szymański W. Wymiana ciepła Wydawnictwo NOT Rzeszów. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Recknagel, Sprengel, Ogrzewanie i klimatyzacji. Poradnik Poradnik. 2008
2 Babiarz B., Szymański W. Ogrzewnictwo Oficyna Wydawnicza PRz. 2020
3 Kołodziejczyk L. Gospodarka cieplna w ogrzewnictwie. Arkady Warszawa. 1984
4 Ziębik A. , Szargut J. Podstawy gospodarki energetycznej. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 1997
5 Pisarev V. Alternatywne źródła energii. Projektowanie wybranych instalacji grzewczych Oficyna Wydawnicza PRz. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na drugi semestr studiów drugiego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad przemian termodynamicznych, podstawowa wiedza z zakresu wentylacji, klimatyzacji i ogrzewnictwa.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizowania zjawisk zachodzących podczas przemian termodynamicznych oraz właściwe wyciąganie wniosków.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność powiązania zjawisk zachodzących w systemach kogeneracji z efektami mającymi wpływ na gospodarkę cieplną i kształtowanie środowiska naturalnego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i wie jak posługiwać się pojęciami związanymi z gospodarką cieplną wykład sprawdzian pisemny K_W11++
P7S_WG
02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie klasyfikacji i charakterystyki podstawowych systemów związane z energią odnawialną wykład sprawdzian pisemny K_W11++
P7S_WG
03 Potrafi realizować obliczenia wybranych układów zintegrowanych systemów grzewczych projekt indywidualny obrona projektu K_U05++
K_U06++
P7S_UU
P7S_UW
04 Ma świadomość obszerności zagadnień dotyczących integracji systemów grzewczych i wentylacyjnych oraz gospodarki cieplnej, rozwoju technik i wprowadzania nowych technologii oraz wynikającej z nich konieczności doskonalenia wiedzy. projekt indywidualny prezentacja projektu K_K03+
P7S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Energia, ciepło i rola w rozwoju ludzkości W01 MEK01
2 TK02 Założenia polityki energetycznej Polski i nowoczesnej gospodarki cieplnej W02 MEK01
2 TK03 Racjonalizacja i bezpieczeństwo użytkowania energii - sposoby i narzędzia realizacji W03 MEK02
2 TK04 Rodzaje i właściwości nośników energii i ciepła W03
2 TK05 Zapotrzebowanie, zużycie i rozliczanie ciepła W04 MEK01
2 TK06 Efektywność energetyczna budynków W5, W6 MEK01
2 TK07 Wskaźniki oceny efektywności energetycznej i ekonomicznej W7, W8 MEK02
2 TK08 Wykonanie projektu zintegrowanej instalacji grzewczej według indywidualnych założeń Projekty MEK01 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium pisemne
Projekt/Seminarium ustna obrona projektu
Ocena końcowa ocena końcowa jest średnią ocen z projektu 50% i wykładów 50%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Babiarz; A. Bednarz Analiza możliwości finansowania inwestycji zwiększających efektywność energetyczną budynków 2023
2 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
3 B. Babiarz; A. Chęć Jakościowa ocena ryzyka projektów inwestycyjnych branży ciepłowniczej 2022
4 B. Babiarz; W. Szymański Wpływ bezwładności cieplnej budynku na wykres obciążeń 2022
5 B. Babiarz; W. Szymański Perspektywa zarządzania bezpieczeństwem zaopatrzenia w ciepło 2021
6 B. Babiarz; A. Blokus Dependency of technological lines in reliability analysis of heat production 2020
7 B. Babiarz; W. Szymański Introduction to the Dynamics of Heat Transfer in Buildings 2020