logo
Karta przedmiotu
logo

Geotermia i pompy ciepła

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 5777

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Alternatywne źródła energii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Rabczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student ma wiedzę na temat systemów energii geotermalnej i pomp ciepła stosowanych w energetyce zawodowej i pozostałym obszarze.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot daje informację o głównych przemianach realizowanych podczas pozyskiwania energii cieplnej z źródeł geotermalnych oraz transformacji ciepła z wykorzystaniem pomp ciepła, zarówno sprężarkowych jaki i innych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Rubik Pompy ciepła. Poradnik COBRTI Instal. 2005
2 A. Pawitojc; W. Targański; Z. Bońca Odzysk ciepła w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych MASTA Gdańsk. 1998
3 R. Sobański; M. Kabat, W. Nowak Jak pozyskać ciepło z Ziemi . 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Rubik Pompy ciepła. Poradnik COBRTI Instal. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 V. Pisarev Alternatywne źródła energii. Instalacjie z pompami ciepłą OW. Politechnika Rzeszowska. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Obecność na zajęciach wykładowych i projektowych. Wykonanie i obrona projektu. Zaliczenie z całości materiału.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych przemian realizowanych w trakcie działania pomp ciepła oraz systemów geotermalnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego analizowania zjawisk zachodzących w systemach geotermalnych i pomp ciepła.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność powiązania działania analizowanych systemów z wpływem na środowisko przyrodnicze i społeczne.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna źródła energii odnawialnej i wie jak je wykorzystać do celów energetycznych wykład zaliczenie cz. pisemna K_W11++
P7S_WG
02 Potrafi rozpoznawać schematy systemów geotermalnych i pomp ciepła oraz wykonać projekt wstępny układu do pozyskiwania ciepła ze dolnych źródeł ciepła projekt indywidualny prezentacja projektu K_U05+++
K_U06+
P7S_UU
P7S_UW
03 Ma świadomość obszerności zagadnień dotyczących zastosowania geotermii i pomp ciepła, rozwoju technik i wprowadzania nowych technologii oraz wynikającej z nich konieczności doskonalenia wiedzy. projekt indywidualny prezentacja projektu K_K03++
P7S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zadania i znaczenie pomp cieplnych oraz urządzeń geotermalnych w gospodarce. Podział pomp ciepła. TK01 MEK01
2 TK02 Termodynamiczne podstawy działania pomp ciepła. TK02 MEK01
2 TK03 Sprężarkowe pompy ciepła, budowa i zasada działania. TK03 MEK02
2 TK04 Czynniki robocze, właściwości i zastosowanie. TK04 MEK02
2 TK05 Źródła ciepła niskotemperaturowego i sposoby jego pozyskania. TK05
2 TK06 Skojarzone wykorzystanie w gospodarce wód geotermalnych i złóż gazu ziemnego. TK06 MEK02
2 TK07 Osprzęt i automatyka systemów geotermalnych. TK07 MEK01
2 TK08 Podziemne magazynowanie energii cieplnej. Układy hybrydowe. TK08 MEK02
2 TK09 Odzysk ciepła gruntu do ogrzewania i przygotowania c.w.u. Charakterystyka geotermicznych źródeł ciepła. TK09 MEK02
2 TK10 Projekt systemu pompy ciepła z kolektorem dolnym oraz zasobnikiem ciepła Projekty MEK02 MEK03
2 TK11 Projekt układu pompowego dla wybranego systemu zasilania w ciepło lub chłód, media płynne lub gazowe Projekty MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie części pisemnej zajęć stanowi 35% całości oceny. Na zajęciach nie można korzystać z materiałów.
Projekt/Seminarium Obrona ustna projektu. Ocena z obrony stanowi 50% oceny końcowej.
Ocena końcowa Jest sumą udziałów zaliczenia z wykładów (35%), ćwiczeń (15%) i zaliczenia projektu (50%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Nowak; S. Rabczak Evaluating the Efficiency of Surface-Based Air Heating Systems 2024
2 K. Nowak; S. Rabczak Possibilities of Adapting a Free-Cooling System in an Existing Commercial Building 2022
3 P. Kut; S. Rabczak Wybrane metody akumulacji chłodu w instalacjach klimatyzacyjnych 2022
4 I. Babiy; L. Kucherenko; S. Rabczak; Y. Sokolan; A. Zalogina Comparative characteristics of modern thermal insulation technologies of buildings 2021
5 K. Nowak; S. Rabczak Co-Combustion of Biomass with Coal in Grate Water Boilers at Low Load Boiler Operation 2021
6 B. Nycz; S. Rabczak Analiza gęstości i lepkości w 3 temperaturach (25, 50 i 80 oC) 2020
7 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Analysis of Energy Yields from Selected Types of Photovoltaic Panels 2020
8 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak; E. Rybak-Wilusz Ecological and financial effects of coal-fired boiler replacement with alternative fuels 2020
9 K. Nowak; S. Rabczak Technical and Economic Analysis of the External Surface Heating System on the Example of a Car Park 2020
10 P. Kut; S. Rabczak Analysis of Yearly Effectiveness of a Diaphragm Ground Heat Exchanger Supported by an Ultraviolet Sterilamp 2020
11 S. Rabczak Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej lampą UV-C 2020
12 B. Nycz; S. Rabczak Źródło ciepła a emisja CO2 2019
13 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Ecological and financial aspects of gas boiler co-operation with alternative energy sources for multi-family buildings 2019
14 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Passive Cooling in the System of a Heat Pump with a Vertical Ground Collector 2019
15 D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak The use of forest waste in the energy sector 2019
16 K. Nowak; D. Proszak-Miąsik; S. Rabczak Energy consumption in humidification process 2019
17 K. Nowak; S. Rabczak; K. Wojdyga Effect of coal and biomass co-combustion on the concentrations of selected gaseous pollutants 2019
18 P. Kut; S. Rabczak Koncepcja pompy ciepła ze skraplaczem dwuczłonowym 2019
19 S. Rabczak Opinia o innowacyjności systemu klimatyzacji wspomaganej gruntowym wymiennikiem ciepła z zainstalowaną lampą UV-C 2019
20 S. Rabczak Wentylacja hal przemysłowych przy wykorzystaniu technologicznych zysków ciepła 2019