logo
Karta przedmiotu
logo

Obcojęzyczne nazewnictwo techniczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 5773

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Alternatywne źródła energii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Agata Skwarczyńska-Wojsa

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek 10.30-12.00 Wtorek 10.30-12.00

semestr 2: dr inż. Agata Skwarczyńska-Wojsa

semestr 2: dr inż. Agata Skwarczyńska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest osiągnięcie przez studenta kompetencji językowej na poziomie B2+ według wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy, realizowany w semestrze IX. Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student ćwiczy sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta poziomu zaawansowania językowego na poziomie B2+ (nazewnictwo techniczne) w obszarze inżynierii środowiska.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje multimedialne, kopie tekstów i ćwiczeń do uzupełniania podczas zajęć.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Romaniuk E. Reader Friendly Civil Engineering SPNJO Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2005
2 Pearson Longman Technical English Longman. 2008
3 Sieńko E., Tałałaj I. Green Matters - English for Environmental Engineering Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. 2005
4 Evans V., Dooley J., Rodgers K. Environmental Engineering Express Publishing. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sieńko E., Bramska H. RUredE Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. 2004
2 Evans V., Dooley J., Rodgers K. Environmental Engineering Express Publishing. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie studiów I stopnia inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna zakres słownictwa oraz struktury gramatyczne wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiadł sprawności językowe (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Kształcenia Języko

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w parach i w grupach w celu pozyskania i przekazania informacji oraz celu osiągnięcia rozwiązania problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Wiedza: Student nabywa wiedzę i dysponuje wystarczającą znajomością środków językowych w celu formułowania zrozumiałych opisów lub wypowiadania się na przeważającą część tematów ogólnych z uwzględnieniem niektórych złożonych struktur zdaniowych. Odznacza się odpowiednio wysokim stopniem poprawności gramatycznej. Komunikacji nie zakłócają sporadyczne błędy, co pozwala na aktywny udział w dyskusjach Ćwiczenia W trakcie pisemnych testów kontrolnych (kolokwia), aktywność oraz interakcja podczas zajęć. K_U03++
K_U18++
K_K04+++
P7S_KR
P7S_UK
02 Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz skomplikowane rozważania pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany (np. w obszarze inżynierii środowiska). Jest w stanie pojmować znaczącą część wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących dot. inżynierii środowiska. Nie przejawia trudności w rozumieniu większości filmów np. przyrodniczych w standardowej odmianie języ Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U18+
K_K04++
P7S_KR
P7S_UK
03 Produkcja: Potrafi formułować logiczne, szczegółowe wypowiedzi na różne tematy w nawiązaniu do dziedzin, którymi się interesuje. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia na dany temat oraz podać argumenty za i przeciw w stosunku do ewentualnych rozwiązań. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U02++
K_U03+++
P7S_UK
04 Czytanie: Czyta ze zrozumieniem teksty popularno-naukowe związane z problemami współczesnego świata (głównie w zakresie inżynierii środowiska), w których przedstawiane są określone stanowiska i poglądy. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych. K_U03+++
K_U18++
P7S_UK
05 Interakcja: Potrafi komunikować się w sposób płynny i naturalny, umożliwiający prowadzenie bezpośrednich rozmów z rodzimymi użytkownikami języka. Jest w stanie czynnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, wyrażając swoje zdanie i podtrzymując swoją opinię. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U02+
K_U03+
K_K04+++
P7S_KR
P7S_UK
06 Pisanie: Potrafi pisać klarowne, szczegółowe teksty na dowolne tematy w obrębie swoich zainteresowań. Jest w stanie napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Ćwiczenia W trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych. K_U02++
K_U18++
P7S_UK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wybrane pojęcia i definicje z zakresu inżynierii środowiska. C01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
2 TK02 Waste – recycling (słuchanie i czytanie, ćwiczenia leksykalne). Waste - electronic waste (rozumienie tekstu ze słuchu, czytanie). Waste – incineration (analiza tekstu, słowotwórstwo). Waste - waste management (czytanie ze zrozumieniem i dyskusja). C02-C05 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Math - działania matematyczne, podstawowe nazewnictwo i symbole techniczne w układzie SI (ćwiczenia praktyczne, prezentacje). How to write professional e-mails (pisemne ćwiczenia praktyczne). C06 MEK01 MEK02 MEK06
2 TK04 Waste – wastewater (czytanie i praca z tekstem, ćwiczenia). Air and climate – air pollution (praca z tekstem, słowotwórstwo). Air and climate - global warming (praca z tekstem, czytanie, pisanie). Air and climate - greenhouse effect (mówienie, czytanie, słuchanie). C07-C10 MEK01 MEK06
2 TK05 Energy - renewable energy (praca z tekstem, ćwiczenia leksykalne). Energy - fossil fuels (rozumienie tekstu ze słuchu, ćwiczenia). Water – water pollution (słuchanie i czytanie, ćwiczenia leksykalne). C11-C13 MEK02 MEK03 MEK06
2 TK06 Zasady bezpieczeństwa w laboratorium, nazewnictwo wyposażenia laboratoryjnego. C14 MEK04 MEK05
2 TK07 Podsumowanie nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii środowiska. C15 MEK01 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 8.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej 3.0 (średnia arytmetyczna z 3 pisemnych kolokwiów, /wszystkie oceny muszą być pozytywne min. 3.0/ przeprowadzonych podczas zajęć w trakcie semestru), obecność na zajęciach w wymiarze co najmniej 86% godzin. dydaktycznych przewidzianych na semestr.
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia ocen z trzech kolokwiów przeprowadzonych w formie pisemnej na w ramach wykładu w trakcie semestru (każde kolokwium zaliczone na ocenę pozytywną minimum 3,0 tj. powyżej 60% poprawności odpowiedzi) oraz obecność na zajęciach w wymiarze co najmniej 86% godzin. dydaktycznych przewidzianych na semestr.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Puszkarewicz; A. Skwarczyńska-Wojsa Removal of Acetaminophen from Aqueous Solutions in an Adsorption Process 2024
2 I. Skoczko; A. Skwarczyńska-Wojsa; E. Szatyłowicz Adsorption equilibrium studies on the example of nitrate removal onto char produced from waste tires 2024
3 J. Czarnota; S. Gubernat; P. Koszelnik; A. Masłoń; A. Pękala; A. Skwarczyńska-Wojsa Efficiency of phosphorus removal and recovery from wastewater using marl and travertine and their thermally treated forms 2023
4 A. Chacuk; Z. Modrzejewska; A. Puszkarewicz; A. Skwarczyńska-Wojsa Sorption of calcium by chitosan hydrogel: Kinetics and equilibrium 2022
5 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; A. Skwarczyńska-Wojsa; M. Zdeb Optimization of Quantitative Analysis of Biofilm Cell from Pipe Materials 2021
6 A. Piech; A. Skwarczyńska-Wojsa; A. Wojton Determination of germanium and other trace elements concentration in mineral waters of Low Beskid (Poland) used for crenotherapy 2021
7 D. Papciak; A. Skwarczyńska-Wojsa; J. Zamorska; M. Zdeb Investigation of Microbiological Quality Changes of Roof-Harvested Rainwater Stored in the Tanks 2021
8 D. Binas; T. Douglas; W. Maniukiewicz; Z. Modrzejewska; A. Skwarczyńska-Wojsa The mineralization effect on chitosan hydrogel structure containing collagen and alkaline phosphatase 2019
9 T. Douglas; A. Piech; A. Skwarczyńska-Wojsa; K. Trzyna Dissolved organic carbon and biodegradable dissolved organic carbon determination in River water of the Strug basin 2019