Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla
Kod zajęć: 57
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Budownictwo blok HEP1 SPEC1
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Grzegorz Straż
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie efektów kształcenia w zakresie znajomości rozkładu ciśnienia i parcia cieczy na ściany zbiorników i budowli inżynierskich, przepływów cieczy pod ciśnieniem w rurociągach zamkniętych, ze swobodnym zwierciadłem lub korytach otwartych, w porowatym ośrodku skalnym i obniżania zwierciadła wody podziemnej oraz w zakresie hydronomii i hydrografii. Ponadto zwiększenie kompetencji w zakresie pracy samodzielnej i w zespole oraz odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzonych obliczeń.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prowadzony jest w formie wykładu i projektów. W ramach wykładu prezentowane są podstawowe prawa hydrostatyki oraz zdefiniowane: ciśnienie i parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie i krzywoliniowe, hydrodynamika cieczy doskonałej i cieczy rzeczywistej: hydraulika rurociągów oraz ruch cieczy w korytach otwartych, podstawy hydronomii i hydrografii: opady i parowanie, retencja gruntowa i spływ powierzchniowy, dział wodny i zlewnia, opis charakterystycznych stanów wody w korytach rzecznych, krzywych hydrograficznych, podstawy z zakresu hydrogeologii oraz hydrodynamika cieczy rzeczywistej w zakresie podziemnego przepływu cieczy w gruntach oraz sposoby obniżania zwierciadła wód podziemnych. Projekty obejmują określenie strat ciśnienia w układzie zamkniętym (rurociągu), obniżenie poziomu zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni depresyjnych oraz wyznaczenie zasięgu cofki i wyznaczenie krzywej spiętrzenia.
Materiały dydaktyczne: Indywidualnie założenia do projektów.
Inne: Obowiązujące normy, rozporządzenia i wytyczne dotyczące problematyki modułu wskazane podczas zajęć.
1 | Sobota J. | Hydraulika | WAR. | 1994 |
2 | Książyński K. W. | Hydraulika | Wydaw. Politechn. Krak.. | 2000 |
3 | Czetwertyński E. | Hydrologia | Arkady. | 1958 |
4 | Lambor J. | Hydrologia inżynierska | Arkady. | 1971 |
5 | Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej | Zasady obliczania przepływów średnich i niskich rzek polskich | IMiGW. | 1991 |
6 | Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej | Zasady obliczania maksymalnych rocznych przepływów rzek polskich o określonych prawdopodobieństwach | IMiGW. | 1991 |
1 | Baran-Gurgul K. | Zbiór zadań z hydrauliki z rozwiązaniami : podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych | Wydaw.Politech.Krak. | 2005 |
2 | Bajkiewicz-Grabowska E. | Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej | PWN. | 2009 |
1 | Kędracki M. | Hydraulika z elementami hydrologii : (dla studentów inżynierii środowiska i budownictwa) | Wydaw.Politech.Łódz. | 2008 |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej, zarejestrowanego na czwarty semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu geologii, geografii, fizyki oraz matematyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność określania cech fizycznych cieczy, scharakteryzowania podstawowych parametrów ruchu, korzystania z wytycznych normowych oraz zastosowania wybranych narzędzi matematycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów inżynieskich oraz współpracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student zna podstawową terminologię z zakresu hydrauliki oraz zna z właściwości fizyczne cieczy. | wykład | frekwencja / kolokwium z wykładów |
K_W20++ |
P6S_WG |
02 | Student zna reżimy ruchu jednostajnego cieczy pod ciśnieniem, ma wiedzę na temat laminarnego i turbulentnego ruchu cieczy. | wykład | frekwencja / kolokwium wykładów |
K_W06+ |
P6S_WG |
03 | Student zna definicję ciśnienia i parcia hydrostatycznego oraz zasady wyznaczania parcia na wybrane płaskie i zakrzywione powierzchnie zbiorników. | wykład | frekwencja / kolokwium wykładów |
K_W20++ |
P6S_WG |
04 | Student ma podstawową wiedzę na temat zasad i metod obniżania zwierciadła wód podziemnych. | wykład | frekwencja / kolokwium wykładów |
K_W06++ |
P6S_WG |
05 | Student ma wiedzę dotyczącą sklasyfikowania i scharakteryzowania ruchu wody w korytach otwartych, zna zasady obliczeń dotyczących spiętrzenia cieczy. | wykład | frekwencja / kolokwium wykładów |
K_W06++ |
P6S_WG |
06 | Student zna podstawy hydrogeologii, własności hydrologiczne skał, pochodzenia wód podziemnych oraz metody pomiaru położenia ich zwierciadła. | wykład | frekwencja / kolokwium z wykładów |
K_W20++ |
P6S_WG |
07 | Student posiada wiedzę na temat cyklu hydrologicznego, bilansu wodnego i jego składowych, zna stany i przepływy wody w korytach rzecznych i krzywe hydrograficzne oraz zna metody pomiarów hydrometrycznych i źródła informacji hydrologicznych. | wykład | frekwencja / kolokwium z wykładów |
K_W20++ |
P6S_WG |
08 | Student potrafi zaprojektować proste rurociągi. | projekt | zaliczenie indywidualnych projektów |
K_U20+++ |
P6S_UW |
09 | Student potrafi obniżyć zwierciadło wody gruntowej za pomocą studni depresyjnych | projekt | zaliczenie indywidualnych projektów |
K_U15++ |
P6S_UU |
10 | Student potrafi określić parametry spiętrzenia cieczy w korycie otwartym oraz wykreślić krzywą spiętrzenia. | projekt | zaliczenie indywidualnych projektów |
K_U15+ |
P6S_UU |
11 | Student pracuje indywidualnie i współpracuje w zespole, jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania inżynierskie. | projekt | obserwacja |
K_K02++ |
P6S_KR |
12 | Student ma świadomość obszerności zagadnień bezpośrednio związanych z modułem, ich ewoluowania, a tym samym konieczności samokształcenia się. | wykład | obserwacja |
K_K03++ |
P6S_KK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01, W02 | MEK01 MEK12 | |
4 | TK02 | W03, W04 | MEK02 MEK12 | |
4 | TK03 | W05, W06 | MEK03 MEK12 | |
4 | TK04 | W07, W08 | MEK04 MEK12 | |
4 | TK05 | W09-W10 | MEK05 MEK12 | |
4 | TK06 | W11, W12 | MEK06 MEK12 | |
4 | TK07 | W13-W15 | MEK07 MEK12 | |
4 | TK08 | P01-P05 | MEK08 MEK11 | |
4 | TK09 | P06-P10 | MEK09 MEK11 | |
4 | TK10 | P11-P15 | MEK10 MEK11 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 4) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 4) | Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na postawie frekwencji na wykładzie, dodatkowo oceny z kolokwium. |
Projekt/Seminarium | Na postawie oceny z projektów, aktywności w trakcie zajęć i dodatkowo oceny z kolokwium. |
Ocena końcowa | Ocena średnia z uwzględnieniem oceny z projektów oraz wykładu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Normy, tabele, wykresy.
1 | G. Straż | The Preliminary Researches of Pull-Out of GFRP Rods From Mineral Coarse-Grained Soils | 2023 |
2 | G. Straż | The effect of methodology on determining the liquid limits values of selected organic soils | 2022 |
3 | A. Borowiec; G. Straż | Evaluation of the unit weight of organic soils from a CPTM using an Artificial Neural Networks | 2021 |
4 | A. Borowiec; G. Straż | Estimating the unit weight of local organic soils from laboratory tests using artificial neural networks | 2020 |
5 | G. Straż | The delayed effects of flooding a residential building – case study | 2019 |
6 | P. Gąska; G. Straż | Foundation of the Building on Short Concrete Piles in a Thin Layer of Non-Cohesive Soils | 2019 |