logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy informatyczne w logistyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie transportem w logistyce, 2. Logistyka dystrybucji i handlu, 3. Logistyka służb mundurowych, 4. Logistyka lotnicza

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 5232

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / L12 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Janusz Świerzowicz

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek 12:00 - 12: 45 Zdalnie Środa 9:30 - 10:15 Zdalnie

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Dorota Borkowska

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek: 10:30 -12:00 L16B wtorek 10:30- 12:00 L16B

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Ma elementarną wiedzę w zakresie spektrum dyscyplin inżynierskich powiązanych z reprezentowaną dyscypliną, ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną związaną z reprezentowaną dyscypliną inżynierską, ma podstawową wiedzę o systemach informatycznych dla logistyki, modelowaniu obiektów i systemów technicznych, zna podstawowe metody, techniki i narzędzia informatyczne stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z reprezentowaną dyscypliną.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 1 semestru.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych

Inne: Instrukcje korzystania z programu Microsoft Azure Dev. Tools for Teaching.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Januszewski A. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, T.1. Zintegrowane systemy transakcyjne PWN, Warszawa. 2008
2 Januszewski A. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, T.2. Systemy Business Intelligence PWN, Warszawa. 2008
3 Szymonik A. Informatyka dla potrzeb logistyka(i) Difin. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Blaik P. Logistyka : koncepcja zintegrowanego zarządzania PWE, Warszawa. 2017
2 Jurek J. Wdrażanie informatycznych systemów zarządzania PWN, Warszawa. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien znać podstawowe pojęcia z zakresu informatyki i logistyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętność wykorzystania narzędzi informatycznych oraz poczty elektronicznej w stopniu podstawowym oraz umiejętności sformułowania problemu z logistyki.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna pojęcia podstawowe dotyczące systemów informatycznych dla logistyki. laboratorium problemowe, studium przypadku zaliczenie cz. ustna K_W04++
P7S_WG
02 Zna narzędzia modelowania systemów informatycznych dla logistyki, procesów i komponentów systemu logistycznego. laboratorium problemowe, projekt zespołowy raport pisemny,obserwacja wykonawstwa K_U08++
P7S_UW
03 Zna narzędzia informatyczne wspomagające projektowanie procesów logistycznych i umie je zastosować. laboratorium problemowe, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_U05+
P7S_UW
04 Potrafi formułować zapytania i generować raporty z systemów baz danych i systemów informatycznych dla logistyki. laboratorium problemowe, projekt zespołowy test pisemny, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U04++
K_K01+
P7S_KK
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zajęcia organizacyjne. System dystrybucji oprogramowania. Zakładanie i obsługa konta użytkownika. Przegląd rozwiązań systemów informatycznych wspierających logistykę. Komputerowe narzędzia modelowania systemów informatycznych dla logistyki. Zakładanie kont w chmurach obliczeniowych. L01-L02 MEK01 MEK02
1 TK02 Komputerowe modelowanie sieci działań oraz architektury baz danych. Komputerowe modelowanie infrastruktury organizacyjnej, informatycznej i logistycznej. L03-L04 MEK01 MEK02
1 TK03 Komputerowe wspomaganie zarządzania projektami w logistyce. Zarządzania projektami w logistyce. Integracja narzędzi informatycznych. L05-L06 MEK01 MEK03
1 TK04 Analiza i obsługa baz danych dla logistyki. Projektowanie i obsługa tabel i relacji. Projektowanie i obsługa zapytań do bazy danych. Projektowanie i obsługa formularzy i raportów. L07-L08 MEK01 MEK02
1 TK05 Analiza i obsługa funkcjonalności zintegrowanego systemu informatycznego dla logistyki. L09-L10 MEK01 MEK03
1 TK06 Komputerowa symulacja zarządzania łańcuchem dostaw. Zaliczenie laboratorium. L11-L12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 8.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Ocena z poszczególnych ćwiczeń wystawiana jest na podstawie: przygotowania do zajęć, zaangażowania w realizację ćwiczenia, trafności i oryginalności wniosków i sprawozdania. Pod koniec każdego ćwiczenia należy przesłać sprawozdanie z realizacji zadania w formie elektronicznej na adres poczty elektronicznej prowadzącego zajęcia. Dokument powinien zawierać w tytule datę, symbol grupy, nazwisko i imię osoby oraz temat zadania i być sporządzony zgodnie z zaleceniami. Sprawozdanie należy oddać w formie wydruku na następnych zajęciach. Osoba nieobecna na zajęciach (nieobecność nieusprawiedliwiona) otrzymuje z danego tematu zajęć ocenę „0”. Osoba nieobecna na zajęciach (nieobecność usprawiedliwiona) powinna przesłać sprawozdanie z ćwiczenia zrealizowanego na swoim komputerze (ocena obniżona o 1 stopień) lub odrobić zajęcia w innym terminie. Nieprzygotowanie do zajęć jest równoznaczne z nieobecnością i skutkuje oceną „0” z danego ćwiczenia. Osoba, która nie prześle wyników swojej pracy otrzymuje ocenę „2”. Osoba, która prześle wyniki pracy innej osoby dostaje „0” i naraża się na postępowanie dyscyplinarne. Za każdy tydzień opóźnienia sprawozdania ocena obniżana jest o pół stopnia. Niezaliczone sprawozdanie można poprawiać jeden raz.
Ocena końcowa Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie średniej z ocen cząstkowych otrzymywanych za bieżącą realizację programu na zajęciach (60%), kolokwium zaliczeniowe (30%), samodzielnej pracy z narzędziami informatycznymi (10%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Borkowska; M. Borkowski A numerical analysis of the generalised collocation Trefftz method for some 2D Laplace problems 2023
2 D. Borkowska; A. Gładysz; I. Nowotyńska Narzędzia technologii informacyjnej 2022
3 D. Borkowska Application of the Trefftz method in an original variational formulation to the analysis of the current transformer field 2020