Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 5231
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Czarnecki
Terminy konsultacji koordynatora: Środa 10-12
semestr 7: dr inż. Piotr Wygonik
Główny cel kształcenia: Przekazanie podstawowej wiedzy odnośnie silników lotniczych niezbędnej dla prawidłowego wykonywania zawodu pilota
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi informacjami odnośnie budowy silników lotniczych, ich charakterystykach eksploatacyjnych i procedurach obsługi
1 | Dzierżanowski P. i in | Napędy lotnicze, Turbinowe silniki odrzutowe | WKŁ . | 1983 |
2 | Cichosz E. i in | Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKŁ. | 1980 |
3 | Rolls Royce | The Jet Engine | Rolls Royce Plc Derby England. | 1996 |
4 | Thaddeus W. Fowler | Jet Engine and Propulsion Systems for Engineers | GE Aircraft Engines. | 1989 |
5 | T.Gajewski, A. Lesikiewicz, R. Szymanik | Przepływowe silniki odrzutowe | WKŁ . | 1975 |
1 | Rolls Royce | The Jet Engine | Rolls Royce Plc. | 1996 |
Wymagania formalne: zapis na semestr 7 specjalności Lotnictwo i kosmonautyka - Pilotaż
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Widza z zakresu modułów termodynamika, mechanika lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnej pracy z literaturą, umiejętność pracy z komputerem, posługiwaniem się programami do edycji dokumentów i opracowywania prostych algorytmów obliczeniowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość ważności podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji ze względu na zawód do którego się przygotowuke
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę z zakresu przepisów budowy silników turbinowych | wykład | test pisemny |
K_W09+++ K_U01++ K_U12+++ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych metod projektowania, przepływu informacji w procesie projektowania, wytwarzania, eksploatacji silników lotniczych | wykład | test pisemny |
K_W09++ K_U01++ K_U12++ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | Zna trendy rozwojowe silników lotniczych | wykład | test pisemny |
K_W09++ K_U01++ |
P6S_UW P6S_WG |
04 | Potrafi poprawnie zidentyfikować układy konstrukcyjne silników turbinowych : APU, TSO, DTSO, TSSm | wykład | test pisemny |
K_W09+ K_K03++ |
P6S_KR P6S_WG |
05 | Zna zasady pracy poszczególnych funkcjonalnych zespołów silnika : wlotu, sprężarki, komory spalania, turbiny, zespołu wylotowego spalin | wykład | test pisemny |
K_W09+ |
P6S_WG |
06 | Zna obciążenia jakim poddany jest silnik turbinowy w warunkach lotu jak i na ziemi | wykład | test pisemny |
K_W09+ |
P6S_WG |
07 | Zna wymagania w zakresie bezpiecznego eksploatowania silników turbinowych | wykład | test pisemny |
K_U12+ |
P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01,W02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
7 | TK02 | W03,W04 | MEK06 | |
7 | TK03 | W05,W06 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK04 | W07,W08 | MEK07 | |
7 | TK05 | W09,W10 | MEK01 MEK04 | |
7 | TK06 | W11,W12 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
7 | TK07 | W13,W14 | MEK02 MEK04 MEK05 | |
7 | TK08 | W15 | MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | zaliczenie pisemne. Na ocenę :3 - nie mniej niż 60 % punktów , 4 - nie mniej niż 80% punktów, 5 - powyżej 90 % punktów. |
Ocena końcowa | wykład 100% |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Czarnecki | Efficient Coding Techniques for Propulsion Systems | 2022 |
2 | M. Czarnecki | Small scale gas turbine combustor sizing | 2019 |
3 | M. Czarnecki; C. J. Doolan; D. J. Moreau; Z. Liu; R. Ma | Hybrid Artificial Boundary Conditions for the Application of Blunt-Body Aerodynamic Noise Prediction | 2019 |
4 | M. Czarnecki; R. Ma; J. Olsen | PZL-10 Turboshaft Engine – System Design Review | 2019 |