logo
Karta przedmiotu
logo

Wnioskowanie statystyczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Metod Ilościowych

Kod zajęć: 5206

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L12 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Katarzyna Chudy-Laskowska

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek od 15 30 do 17 konsultacje on line Piątek od 10 30 do 12 konsultacje stacjonarne pok. L351 lub on line

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu metod obejmujących procedury weryfikacji hipotez statystycznych (parametrycznych) i przekazanie umiejętności doboru odpowiednich testów do badań statystycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny. Pokazują metody prowadzenia badań statystycznych oraz analizy danych ilościowych i jakościowych. Uczą jak formułować hipotezy oraz jakich testów należy użyć aby poprawnie przeprowadzić weryfikację postawionych hipotez a także przedstawiają jak wyciągać wnioski z otrzymanych wyników. Należy do grupy modułów obowiązkowych III semestru.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne przygotowane są w formie papierowej w postaci instrukcji do laboratoriów i ćwiczeń, pobierane w formie elektronicznej ze strony domowej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gajek, L., Kałuszka, M. Wnioskowanie Statystyczne. Modele i metody. WNT Warszawa. 2000
2 Zaliaś, A. Metody statystyczne PWE Warszawa. 2000
3 Kot.S.M., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka Difin Warszawa. 2011
4 Greń J. Modele i zadania statystyki matematycznej PWN Warszawa. 1972
5 Domański Cz., Pruska K., Nieklasyczne metody statystyczne PWE, Warszawa . 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ostasiewicz, S., Rusnak, Z., Siedlecka, U. Statystyka - elementy teorii i zadania AE Wrocław. 1999
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Lehmann E.,L. Testowanie hipotez statystycznych PWN, Warszawa,. 1968

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania zgodnie z Regulaminem uczelni .

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki i ze statystyki opisowej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi przygotować bazę danych do późniejszej obróbki, potrafi obliczać podstawowe statystyki opisowe i dokonać ich interpretacji, zna metody analizy zależności zjawisk ilosciowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi samodzielnie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi posługiwać się podstawową wiedzą z zakresu statystyki jako narzędziem w profesjonalnym warsztacie logistyka; laboratorium, wykład kolokwium, egzamin cz. pisemna K_W02++
P6S_WG
02 Student zna etapy badań statystycznych (weryfikacji hipotez statystycznych) wykład, laboratorium, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna K_U04++
P6S_UW
03 Potrafi formułować problem badawczy (stawiać odpowiednie hipotezy) wykład, laboratorium, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna K_K02++
P6S_KR
04 Potrafi wybrać odpowiedni test do badań Wykład, laboratoria, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna K_W02++
P6S_WG
05 Na podstawie wyników potrafi sformułować wnioski oraz zaprezentować wyniki w formie graficznej wykład, laboratoria, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. praktyczna K_U04++
P6S_UW
06 Ma wiedzę na temat źródeł statystycznych, baz danych, potrafi stworzyć bazę danych na własne potrzeby przygotowaną w sposób, który umożliwi dalszą analizę badanego zjawiska z wykorzystaniem programu Excel i Statistica wykład, laboratoria zaliczenie cz. praktyczna K_K02++
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie w tematykę weryfikowania hipotez statystycznych, etapy prowadzenia badań, podstawowe pojęcia. W01, W02, MEK02 MEK06
3 TK02 Wnioskowanie statystyczne - podział testów - rodzaje testów parametrycznych i nieparametrycznych – założenia W03, W04 MEK01 MEK02
3 TK03 Test niezależności chi kwadrat Pearsona - badanie zależności pomiędzy jakościowymi cechami statystycznymi W05, W06, L01, L02,L03 MEK01 MEK02
3 TK04 Testy parametryczne: tok testowania w komputerze i na papierze przy użyciu wzorów (różnice w postępowaniu),rodzaje tablic statystycznych: test dla wartości średniej, test dla dwóch średnich W07, W08, L04,L05 MEK04
3 TK05 Analiza wariancji, test dla wskaźnika struktury (jednego i dwóch) W09, W10, W11, L06, L07, L08 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK06 Podstawowe testy zgodności: test zgodności chi kwadrat Pearsona, Kołmogorowa, Kołmogorowa - Smirnowa. Testy serii. W12, W13, W14, L09, L10, L11 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK07 Kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne (przy komputerze) L12 MEK01
3 TK08 Egzamin zerowy (umiejętność rozwiązywania zadań) W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykład kończy się egazminem pisemnym, waga oceny z wykładu 0,6
Laboratorium Laboratorium kończy się zaliczeniem przy komputerze, waga oceny 0,4
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną z ocen z egzaminu i z zaliczenia laboratoriów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Tablice statystyczne, wzory

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; B. Gavurová; M. Hajduk-Stelmachowicz; I. Vozňáková Factors Determining the Choice of Pro-Ecological Products among Generation Z 2024
2 P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; G. Metszősy \"Do factors influencing satisfaction in purchasing products in the electromechanical industry consider a proecological approach\" 2024
3 A. Bartkowiak; K. Chudy-Laskowska; A. Łopatka; M. Magdziarczyk; T. Norek; M. Rabe; K. Widera Lean management accounting, elimination of waste in the company 2023
4 A. Barwińska-Małajowicz ; M. Bosak-Sojka; K. Chudy-Laskowska; M. Knapkova; T. Piecuch; R. Pyrek Taxonomic analysis of unemployment in EU countries in the context of sustainable development 2023
5 K. Chudy-Laskowska; B. Kusz; D. Kusz; P. Ostyńska; A. Walenia; L. Witek The Effect of COVID-19 on Food Consumers’ Channel Purchasing Behaviors: An Empirical Study from Poland 2023
6 K. Chudy-Laskowska; B. Sadowska; N. Stępnicka; G. Zimon Value Of Sacred Monuments in Social Sciences and Art Sciences – Theory and Practice 2023
7 K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; T. Piecuch; E. Szczygieł Between Comfort and Challenge: Entrepreneurial Attitudes and Behaviors of Students from Poland and Ukraine on the Example of Students of Economics and Management from Rzeszów and Lviv 2023
8 K. Chudy-Laskowska; S. Rokita Innovativeness of Polish Enterprises in The Light of Expenditures and Effects Achieved in The Years 2009-2021 2023
9 K. Chudy-Laskowska; T. Pisula Forecasting Household Energy Consumption in European Union Countries: An Econometric Modelling Approach 2023
10 L. Bednarova; P. Bełch; K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; Z. Šimková Environmentally friendly products – how customers from Generation Z in V4 countries assess this approach 2023
11 B. Balawejder; I. Britchenko; K. Chudy-Laskowska; R. Dankiewicz Impact factors and structural analysis of the state\'s financial security 2022
12 B. Budka; K. Chudy-Laskowska; M. Czarnecka; G. Kinelski; G. Lew; B. Sadowska; M. Wójcik‐Jurkiewicz Grants and Funding for the Processes of Decarbonization in the Scope of Sustainability Development—The Case from Poland 2022
13 K. Chudy-Laskowska; K. Kochański ; J. Nakonieczny; M. Wójcik-Jurkiewicz; G. Zimon An Analysis of the Financial Liquidity Management Strategy in Construction Companies Operating in the Podkarpackie Province 2022
14 K. Chudy-Laskowska; T. Pisula An Analysis of the Use of Energy from Conventional Fossil Fuels and Green Renewable Energy in the Context of the European Union’s Planned Energy Transformation 2022
15 G. Budzik; K. Chudy-Laskowska; Ł. Przeszłowski; J. Woźniak Directions of the Development of the 3D Printing Industry as Exemplified by the Polish Market 2021
16 K. Chudy-Laskowska; G. Lew; B. Sadowska; M. Wójcik-Jurkiewicz; G. Zimon Influence of Photovoltaic Development on Decarbonization of Power Generation—Example of Poland 2021
17 K. Chudy-Laskowska; M. Czyżewska; K. Jezierska; T. Piecuch Entrepreneurial Competencies in Research Based on EntreComp Among Student Youth in Poland 2021
18 V. Babenko ; K. Chudy-Laskowska; B. Gosik; B. Sadowska ; G. Zimon Inventory Management in SMEs Operating in Polish Group Purchasing Organizations during the COVID-19 Pandemic 2021
19 Y. Bilan; K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł People\'s Behavior, in the Context of Living Standards Changes and Sustainable Development, Exemplified by the Carpathian Euroregion 2021
20 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
21 K. Chudy-Laskowska; M. Liana; T. Pisula; L. Vasa Taxonomic Analysis of the Diversity in the Level of Wind Energy Development in European Union Countries 2020
22 K. Chudy-Laskowska Diversification of the innovation level in enterprises in Poland 2019
23 K. Chudy-Laskowska Work-life balance w firmach transportowych i w pracy kierowców zawodowych 2019
24 K. Chudy-Laskowska; J. Woźniak; D. Zimon Analysis of the influence of the selected aspects of organisation of a mass event upon the security of participants in it 2019
25 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Constraints in making investment decisions in Polish enterprises 2019
26 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Factors Influencing Investors\' Decisions in Polish Companies as Demonstrated by RFID Systems 2019
27 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch Koncepcja work-life balance w działalności przedsiębiorcy 2019
28 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł The living standard of the inhabitants of the Carpathian Euroregion 2019
29 K. Chudy-Laskowska; T. Pisula Analysis of the opeations and development of Airports in selected countries of East-Central Europe 2019