logo
Karta przedmiotu
logo

Podejście procesowe w zarządzaniu jakością

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 5197

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Zarządzanie procesami logistycznymi

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 C15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Jadwiga Nycz-Wróbel

Terminy konsultacji koordynatora: Aktualne terminy konsultacji zamieszczane są na wizytówce: jadwiganw.v.prz.edu.p

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z istotą podejścia procesowego w organizacji oraz kształcenie umiejętności w zakresie identyfikacji procesów w organizacji oraz określania podstawowych elementów i powiązań pomiędzy procesami w organizacji

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w semestrze 5

Materiały dydaktyczne: Wykład - prezentacja multimedialna. Ćwiczenia: materiały przygotowane przez prowadzącego.

Inne: Źródła internetowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lisiecka K. (red.) Menedżer jakości: podejście procesowe Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice. 2010
2 Bitkowska A. (red.) Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie:aspekty teoretyczno-praktyczne Warszawa, Difin. 2011
3 Hamrol A. Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX sigma i inne, PWN. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Bitkowska A. Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie: aspekty teoretyczno-praktyczne Wyd. Difin, Warszawa. 2011
2 Grajewski P. Organizacja procesowa: projektowanie i konfiguracja Wyd. PWE, Warszawa. 2007
3 Łunarski J. Zarządzanie jakością w logistyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2010
4 Hamrol A. Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX Sigma i inne PWN. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Grudowski P. Podejście procesowe w systemach zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach Wyd. Politechniki Gdańskiej. 2007
2 Grajewski P. Organizacja procesowa:projektowanie i konfiguracja Wyd. PWE. Warszawa. 2007
3 Bitkowska A. Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie:aspekty teoretyczno-praktyczne Wyd. Difin, Warszawa. 2011
4 norma ISO 9001:2015 .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRZ

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę na temat zarządzania organizacją. Zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością oraz logistyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność obsługi pakietu Microsoft office.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i podejmowania samodzielnych decyzji. Potrafi współdziałać w grupie. Potrafi samodzielnie formułować wnioski. Rozumie konieczność samokształcenia.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę na temat istoty procesu i podstawowych elementów procesu wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_W06+
K_U11++
K_U12+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
02 Ma podstawową wiedzę na temat mapowania procesów wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U11++
P6S_UO
03 Student ma podstawową wiedzę na temat podejścia procesowego wykład egzamin cz. pisemna K_W05+
K_W06+
K_U12+
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK
04 Student potrafi sporządzić mapę procesów z dużą pomocą prowadzącego zajęcia wykład, projekt zespołowy, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U11+++
P6S_UO
05 Student potrafi sporządzić mapę procesu z dużą pomocą prowadzącego wykład, projekt zaspołowy prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U11+++
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułów (prezentacja karty). Istota podejścia procesowego w organizacji W01-W02 MEK01 MEK03
7 TK02 Różnice pomiędzy podejściem procesowym a funkcjonalnym w organizacji W03-W04 MEK01 MEK03
7 TK03 Istota procesu oraz podstawowe elementy procesu W05-W08 MEK01
7 TK04 Podział procesów W09 MEK01
7 TK05 Mapowanie procesów W10-W11 MEK01 MEK02
7 TK06 Istota dojrzałości procesowej W12-W13 MEK03
7 TK07 Czynniki wspierające i utrudniające wdrażanie organizacji procesowej W14 - W15 MEK03
7 TK08 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułów (prezentacja karty). Wprowadzenie do problematyki podejścia procesowego w organizacji C01 MEK01 MEK03
7 TK09 Identyfikacja procesów w wybranym przedsiębiorstwie. Określanie podstawowych elementów zidentyfikowanych procesów. C02-C05 MEK01
7 TK10 Określenie powiązań pomiędzy zidentyfikowanymi procesami i opracowanie mapy procesów C06-C07 MEK01 MEK02 MEK04
7 TK11 Prezentacja mapy procesów C08-C10 MEK01 MEK02 MEK04
7 TK12 Opisanie przebiegu procesu C11-C12 MEK01
7 TK13 Mapowanie procesu C13-C14 MEK01 MEK02 MEK05
7 TK14 Podsumowanie i zaliczenie pisemne C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny ze znajomości treści wykładów po uprzednim uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń
Ćwiczenia/Lektorat Podstawy oceny: zaliczenie projektów, ocena z zaliczenia pisemnego, obserwacja studenta
Ocena końcowa Średnia ważona: 0,3 - ocena z ćwiczeń; 0,7 - ocena z egzaminu. Ocena końcowa może zostać podwyższona za ponadprzeciętne zaangażowanie i aktywność studenta na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Nycz-Wróbel Activity of polish organisations participating in the EMAS scheme to reduce the emission of air contaminants 2024
2 J. Nycz-Wróbel Waste management in Polish organisations participating in EMAS 2022
3 J. Nycz-Wróbel Activities undertaken by Polish manufacturing companies to reduce air emissions 2021
4 J. Nycz-Wróbel Solutions Used by Polish Power Engineering Companies Registered in EMAS In Order to Reduce Emission of Air Contaminants 2021
5 J. Nycz-Wróbel Realizacja założeń polityki energetycznej w polskich przedsiębiorstwach zarejestrowanych w systemie EMAS 2020
6 J. Nycz-Wróbel System EMAS jako narzędzie wspierające realizację polityki energetycznej 2019