Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)
Nazwa kierunku studiów: Logistyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Metod Ilościowych
Kod zajęć: 5187
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Marek Sobolewski
Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest opanowanie przez studentów teorii i metodologii prognozowania i symulacji oraz umiejętność samodzielnego wykorzystania pakietów komputerowych STATISTICA i Excel do prowadzenia badań prognostycznych i symulacyjnych w logistyce
Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 4 semestru
Materiały dydaktyczne: Materiały pomocnicze do laboratoriów - umieszczone na stronie koordynatora
1 | Cieślak M.(red.) | Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2005 |
2 | Zeliaś A., Pawełek B. Wanat S. | Prognozowanie ekonomiczne: teoria, przykłady, zadania | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2003 |
1 | Hydzik P., Sobolewski M., | Komputerowa analiza danych społeczno-gospodarczych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2009 |
Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza na temat statystycznych metod analizy danych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi programów Excel, STATISTICA w zakresie przetwarzania i analizy danych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Dostrzega znaczenie prognozowania i symulacji w logistyce i ma świadomość ograniczeń metod prognozowania. Zna metody i etapy procesu prognozowania, rozumie pojęcie błędu prognozy. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna |
K_W05++ K_U02++ |
P6S_UW P6S_WK |
02 | Potrafi skonstruować, opisywać i przekształcać arkusz danych czasowych. Sporządza prezentacje graficzne danych czasowych w postaci wykresu liniowego. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna |
K_U06++ |
P6S_UW |
03 | Potrafi analizować strukturę szeregu czasowego, wykorzystując w tym celu indeksy dynamiki i wskaźniki sezonowości. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna |
K_W05+ K_U06+ |
P6S_UW P6S_WK |
04 | Umie skonstruować prognozę punktową i przedziałową w oparciu o liniowe i nieliniowe modele ekonometryczne. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna |
K_U02+ |
P6S_UW |
05 | Wykorzystuje analizę regresji do prognozowania danych czasowych z efektem sezonowości za pomocą metody wskaźnikowej i trendów jednoimiennych okresów. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna |
K_W05+ K_U02+ |
P6S_UW P6S_WK |
06 | Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod adaptacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem wyrównywania wykładniczego. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna |
K_U02++ |
P6S_UW |
07 | Posiada umiejętność prognozowania zjawisk dychotomicznych za pomocą modeli regresji logistycznej. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna |
K_U02+ K_U06+ |
P6S_UW |
08 | Potrafi skonstruować złożony model prognostyczny, na przykładzie prognozy demograficznej. Rozważa różne scenariusze prognoz i przeprowadza symulację wyników dla odmiennych założeń wyjściowych. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_W05++ K_U02+++ K_U06++ K_K02+++ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01 | MEK01 | |
4 | TK02 | W02,L01 | MEK02 | |
4 | TK03 | W03,L02,L03 | MEK02 | |
4 | TK04 | W04,L04 | MEK03 | |
4 | TK05 | W05,L05 | MEK04 | |
4 | TK06 | W06,W07,L06 | MEK04 | |
4 | TK07 | W08,L07 | MEK03 | |
4 | TK08 | W09 | MEK05 | |
4 | TK09 | W09 | MEK05 | |
4 | TK10 | W10,L08 | MEK06 | |
4 | TK11 | W11,L09,L10 | MEK06 | |
4 | TK12 | W12,W13,L11,L12 | MEK08 | |
4 | TK13 | W14 | MEK08 | |
4 | TK14 | W15 | MEK07 | |
4 | TK15 | L14,L15 | MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem. Inne: 3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
6.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
25.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny |
Laboratorium | Kolokwium + wejściówki z wybranych tematów + obserwowanie wykonawstwa arkusza z prognozą demograficzną. Ocena aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Średnia ważona oceny z egzaminu i laboratoriów |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Materiały pomocnicze do laboratoriów, notatki i slajdy z wykładów, inne notatki własne.
1 | E. Barnaś; I. Basiuha; L. Pakharenko; E. Porada; J. Skręt-Magierło; M. Sobolewski | Selected environmental factors in mothers of newborns subjected to the therapeutic hypothermia – a case control study | 2023 |
2 | H. Fernandes; M. Gałczyk ; M. Sobolewski; A. Zalewska | A Pilot Cross-Sectional Study on the Level of Depression and Physical Activity among Students in Poland and Portugal in the Second Year of the COVID-19 Pandemic | 2023 |
3 | H. Fernandes; M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska | Internet Addiction and Physical Activity among Polish and Portuguese Students in the Final Year of the COVID-19 Pandemic | 2023 |
4 | J. Chilińska; J. Hermanowicz; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski; K. Tomaszewska | Subjective assessment of occupational stress and mental health of nurses during the Covid-19 pandemic period | 2023 |
5 | M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska | Assessment of Dyspnoea, Physical Activity, and Back Pain Levels in Students at Medical Universities after the COVID-19 Pandemic in Poland | 2023 |
6 | M. Sobolewski; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka | Comparison of Several Anthropometric Indices Related to Body Fat in Predicting Cardiorespiratory Fitness in School-Aged Children—A Single-Center Cross-Sectional Study | 2023 |
7 | Z. Barabasz; K. Niewczas-Czarna; E. Nizioł-Babiarz; M. Sobolewski; K. Warchoł; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka | An Investigation of the Utility of Waist Circumference Predicting Cardiorespiratory Fitness in School Children: A Cross-Sectional Study | 2023 |
8 | B. Kowalewska; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski | The Impact of Stress-Coping Strategies and the Severity of Psoriasis on Self-Esteem, Illness Acceptance and Life Satisfaction | 2022 |
9 | G. Bejda; J. Chilińska; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak-Bejda; A. Moczydłowska; M. Sobolewski; A. Ślifirczyk; N. Waszkiewicz | The Influence of the COVID-19 Pandemic on Women’s Feelings during a Hospital Stay | 2022 |
10 | J. Hermanowicz; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; A. Shpakou; M. Sobolewski | Strategies for Coping With Stress Used by Nurses in Poland and Belarus During the COVID-19 Pandemic | 2022 |
11 | M. Cybulski; A. Gniadek; E. Krajewska-Kulak; W. Niczyporuk; M. Orzechowska; M. Sobolewski | Comparative Analysis of the Incidence of Selected Sexually Transmitted Viral Infections in Poland in 2010–2015: A Retrospective Cohort Study | 2022 |
12 | M. Cybulski; D. Kaczerska; M. Kozakiewicz; E. Krajewska-Kułak; P. Siermontowski; M. Sobolewski; K. Van Damme-Ostapowicz | Analysis of the Increase of Vascular Cell Adhesion Molecule-1 (VCAM-1) Expression and the Effect of Exposure in a Hyperbaric Chamber on VCAM-1 in Human Blood Serum: A Cross-Sectional Study | 2022 |
13 | P. Basiukiewicz; M. Sobolewski | Interwencje niefarmaceutyczne oraz funkcjonowanie służby zdrowia w Polsce w trakcie kryzysu zdrowotnego w 2020 i 2021 roku | 2022 |
14 | Z. Barabasz; M. Sobolewski; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka | A Non-Exercise Model for Predicting Cardiovascular Risks among Apparently Healthy Male Office Workers—Cross-Sectional Analysis: A Pilot Study | 2022 |
15 | B. Jankowiak; B. Kowalewska; E. Krajewska-Kułak; R. Milewski; M. Sobolewski | Skin-Disease Specific and Generic Psychometric Measures in Patients with Psoriasis | 2021 |
16 | D. Bazaliński; Z. Chmiel; I. Sałacińska; M. Sobolewski; P. Więch | Body Composition and Selected Nutritional Indicators in Healthy Adults—A Cross-Sectional Study | 2021 |
17 | I. Białokoz-Kalinowska ; M. Gałczyk ; M. Sobolewski; A. Zalewska | Depression as Compared to Level of Physical Activity and Internet Addiction among Polish Physiotherapy Students during the COVID-19 Pandemic | 2021 |
18 | I. Białokoz-Kalinowska ; M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska | Chronic Back Condition and the Level of Physical Activity as Well as Internet Addiction among Physiotherapy Students during the COVID-19 Pandemic in Poland | 2021 |
19 | K. Dereń ; E. Łuszczki; A. Mazur ; O. Nyankovska; S. Nyankovskyy ; M. Sobolewski; J. Wyszyńska; M. Yatsula | Secular Trends of Underweight, Overweight, and Obesity in Children and Adolescents from Ukraine | 2021 |
20 | K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski | Relationships Between Sleep Problems and Stress Coping Strategies Adopted by Nurses Including Socio-Occupational Factors | 2021 |
21 | M. Cybulski; M. Galczyk; E. Krajewska-Kulak; M. Sobolewski; K. Van Damme-Ostapowicz; A. Zalewska | Life satisfaction and depressive symptoms of mentally active older adults in Poland: a cross-sectional study | 2021 |
22 | P. Hydzik; M. Nycz; M. Sobolewski | An Estimation of the Number of Lost Airport Passenger Services as a Result of the Covid-19 Pandemic in Poland | 2021 |
23 | A. Migała-Warchoł; M. Sobolewski | The Influence of the Economic Situation on the Socio-Economic Development in the European Union Countries by Means of the Modified HDI Index | 2020 |
24 | G. Lew; M. Sobolewski; G. Zimon | An Influence of Group Purchasing Organizations on Financial Security of SMEs Operating in the Renewable Energy Sector—Case for Poland | 2020 |
25 | K. Dereń; E. Łuszczki; A. Mazur; O. Nyankovska; S. Nyankovskyy; M. Sobolewski; J. Wyszyńska | Assessment of the Impact of Parental BMI on the Incidence of Overweight and Obesity in Children from Ukraine | 2020 |
26 | K. Dereń; E. Łuszczki; A. Mazur; S. Nyankovskyy; M. Sobolewski; J. Wyszyńska; M. Yatsula | Assessment of body mass index in a pediatric population aged 7–17 from Ukraine according to various international criteria–A cross sectional study | 2020 |
27 | K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski | The Effect of Subjective Perception of Work in Relation to Occupational and Demographic Factors on the Mental Health of Polish Nurses | 2020 |
28 | K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski | Working Excessively and Burnout Among Nurses in the Context of Sick Leaves | 2020 |
29 | E. BARNAŚ; E. Bartosiewicz; A. Drozdowska; K. Gutkowski; R. Raś; A. Skręt; J. SKRĘT-MAGIERŁO; M. Sobolewski | Preoperative colonoscopy in patients with a supposed primary ovarian cancer | 2019 |
30 | G. Bejda; A. Guzowski; M. Jasiński; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak- Bejda; M. Lech; M. Sobolewski; N. Waszkiewicz | Life orientation and mental health in professionally active nurses in the context of their contact with the death of a close relative | 2019 |
31 | G. Bejda; A. Guzowski; M. Jasiński; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak- Bejda; M. Lech; M. Sobolewski; N. Waszkiewicz | Styles of coping with stress and emotions due to the death of a close friend or reltive among professonally active nurses | 2019 |
32 | J. Chilińska; M. Cybulski; A. Guzowski; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; W. Kułak; J. Lewko; C. Łukaszuk; P. Sengupta; M. Sobolewski | Trust in Nurse Scale Developed on the Basis of the Standardized Trust in Physician Scale by Anderson and Dedrick | 2019 |
33 | K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski | Factors Determining Work Arduousness Levels among Nurses: Using the Example of Surgical, Medical Treatment, and Emergency Wards | 2019 |
34 | P. Hydzik; M. Sobolewski; D. Wyrwa | Atrakcyjność inwestycyjna a potencjał badawczo-rozwojowy i innowacyjny województwa podkarpackiego - analiza wskaźnikowa | 2019 |