logo
Karta przedmiotu
logo

Prognozowanie i symulacje

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Metod Ilościowych

Kod zajęć: 5187

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Marek Sobolewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest opanowanie przez studentów teorii i metodologii prognozowania i symulacji oraz umiejętność samodzielnego wykorzystania pakietów komputerowych STATISTICA i Excel do prowadzenia badań prognostycznych i symulacyjnych w logistyce

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 4 semestru

Materiały dydaktyczne: Materiały pomocnicze do laboratoriów - umieszczone na stronie koordynatora

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cieślak M.(red.) Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2005
2 Zeliaś A., Pawełek B. Wanat S. Prognozowanie ekonomiczne: teoria, przykłady, zadania Wydawnictwo Naukowe PWN. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hydzik P., Sobolewski M., Komputerowa analiza danych społeczno-gospodarczych Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza na temat statystycznych metod analizy danych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi programów Excel, STATISTICA w zakresie przetwarzania i analizy danych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Dostrzega znaczenie prognozowania i symulacji w logistyce i ma świadomość ograniczeń metod prognozowania. Zna metody i etapy procesu prognozowania, rozumie pojęcie błędu prognozy. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_W05++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WK
02 Potrafi skonstruować, opisywać i przekształcać arkusz danych czasowych. Sporządza prezentacje graficzne danych czasowych w postaci wykresu liniowego. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_U06++
P6S_UW
03 Potrafi analizować strukturę szeregu czasowego, wykorzystując w tym celu indeksy dynamiki i wskaźniki sezonowości. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_W05+
K_U06+
P6S_UW
P6S_WK
04 Umie skonstruować prognozę punktową i przedziałową w oparciu o liniowe i nieliniowe modele ekonometryczne. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_U02+
P6S_UW
05 Wykorzystuje analizę regresji do prognozowania danych czasowych z efektem sezonowości za pomocą metody wskaźnikowej i trendów jednoimiennych okresów. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_W05+
K_U02+
P6S_UW
P6S_WK
06 Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod adaptacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem wyrównywania wykładniczego. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_U02++
P6S_UW
07 Posiada umiejętność prognozowania zjawisk dychotomicznych za pomocą modeli regresji logistycznej. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_U02+
K_U06+
P6S_UW
08 Potrafi skonstruować złożony model prognostyczny, na przykładzie prognozy demograficznej. Rozważa różne scenariusze prognoz i przeprowadza symulację wyników dla odmiennych założeń wyjściowych. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_W05++
K_U02+++
K_U06++
K_K02+++
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Wprowadzenie do tematyki prognozowania i symulacji. Rola prognozowania i symulacji w procesie gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem procesów logistycznych. W01 MEK01
4 TK02 Konstrukcja arkusza danych w programach Excel i STATISTICA. Specyfika danych czasowych, operacje na datach, agregacja danych. Przenoszenie danych pomiędzy programami. W02,L01 MEK02
4 TK03 Prezentacja danych czasowych w formie graficznej. W03,L02,L03 MEK02
4 TK04 Analiza dynamiki zjawiska danych czasowych – indeksy dynamiki o stałej i zmiennej podstawie. W04,L04 MEK03
4 TK05 Prognozowanie za pomocą modeli liniowych, kwadratowych z wykorzystaniem narzędzi graficznych programu STATISTICA oraz formuł arkusza danych. W05,L05 MEK04
4 TK06 Wykorzystanie analizy regresji w prognozowaniu. Diagnostyka modeli regresji. Prognoza punktowa i przedziałowa. Modele pozornie nieliniowe. W06,W07,L06 MEK04
4 TK07 Analiza sezonowości zjawiska czasowego. Addytywne i multiplikatywne wskaźniki sezonowości. W08,L07 MEK03
4 TK08 Modele regresji z efektem sezonowości (analiza wskaźnikowa). W09 MEK05
4 TK09 Modele trendów jednoimiennych okresów. W09 MEK05
4 TK10 Elementarne metody adaptacyjne: metoda naiwna, średniej ruchomej prostej, ważonej. W10,L08 MEK06
4 TK11 Wyrównywanie wykładnicze z trendem i efektami sezonowości. W11,L09,L10 MEK06
4 TK12 Prognoza demograficzna – przykład konstrukcji modeli w oparciu o znajomość mechanizmu zjawiska. W12,W13,L11,L12 MEK08
4 TK13 Symulacje przebiegu zjawisk - wyznaczanie prognozy demograficznej z uwzględnieniem różnych scenariuszy. W14 MEK08
4 TK14 Prognoza zmiennej dychotomicznej za pomocą regresji logistycznej. W15 MEK07
4 TK15 Kolokwium sprawdzające umiejętności studentów L14,L15 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 25.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Laboratorium Kolokwium + wejściówki z wybranych tematów + obserwowanie wykonawstwa arkusza z prognozą demograficzną. Ocena aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Średnia ważona oceny z egzaminu i laboratoriów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Materiały pomocnicze do laboratoriów, notatki i slajdy z wykładów, inne notatki własne.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 E. Barnaś; I. Basiuha; L. Pakharenko; E. Porada; J. Skręt-Magierło; M. Sobolewski Selected environmental factors in mothers of newborns subjected to the therapeutic hypothermia – a case control study 2023
2 H. Fernandes; M. Gałczyk ; M. Sobolewski; A. Zalewska A Pilot Cross-Sectional Study on the Level of Depression and Physical Activity among Students in Poland and Portugal in the Second Year of the COVID-19 Pandemic 2023
3 H. Fernandes; M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska Internet Addiction and Physical Activity among Polish and Portuguese Students in the Final Year of the COVID-19 Pandemic 2023
4 J. Chilińska; J. Hermanowicz; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski; K. Tomaszewska Subjective assessment of occupational stress and mental health of nurses during the Covid-19 pandemic period 2023
5 M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska Assessment of Dyspnoea, Physical Activity, and Back Pain Levels in Students at Medical Universities after the COVID-19 Pandemic in Poland 2023
6 M. Sobolewski; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka Comparison of Several Anthropometric Indices Related to Body Fat in Predicting Cardiorespiratory Fitness in School-Aged Children—A Single-Center Cross-Sectional Study 2023
7 Z. Barabasz; K. Niewczas-Czarna; E. Nizioł-Babiarz; M. Sobolewski; K. Warchoł; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka An Investigation of the Utility of Waist Circumference Predicting Cardiorespiratory Fitness in School Children: A Cross-Sectional Study 2023
8 B. Kowalewska; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski The Impact of Stress-Coping Strategies and the Severity of Psoriasis on Self-Esteem, Illness Acceptance and Life Satisfaction 2022
9 G. Bejda; J. Chilińska; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak-Bejda; A. Moczydłowska; M. Sobolewski; A. Ślifirczyk; N. Waszkiewicz The Influence of the COVID-19 Pandemic on Women’s Feelings during a Hospital Stay 2022
10 J. Hermanowicz; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; A. Shpakou; M. Sobolewski Strategies for Coping With Stress Used by Nurses in Poland and Belarus During the COVID-19 Pandemic 2022
11 M. Cybulski; A. Gniadek; E. Krajewska-Kulak; W. Niczyporuk; M. Orzechowska; M. Sobolewski Comparative Analysis of the Incidence of Selected Sexually Transmitted Viral Infections in Poland in 2010–2015: A Retrospective Cohort Study 2022
12 M. Cybulski; D. Kaczerska; M. Kozakiewicz; E. Krajewska-Kułak; P. Siermontowski; M. Sobolewski; K. Van Damme-Ostapowicz Analysis of the Increase of Vascular Cell Adhesion Molecule-1 (VCAM-1) Expression and the Effect of Exposure in a Hyperbaric Chamber on VCAM-1 in Human Blood Serum: A Cross-Sectional Study 2022
13 P. Basiukiewicz; M. Sobolewski Interwencje niefarmaceutyczne oraz funkcjonowanie służby zdrowia w Polsce w trakcie kryzysu zdrowotnego w 2020 i 2021 roku 2022
14 Z. Barabasz; M. Sobolewski; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka A Non-Exercise Model for Predicting Cardiovascular Risks among Apparently Healthy Male Office Workers—Cross-Sectional Analysis: A Pilot Study 2022
15 B. Jankowiak; B. Kowalewska; E. Krajewska-Kułak; R. Milewski; M. Sobolewski Skin-Disease Specific and Generic Psychometric Measures in Patients with Psoriasis 2021
16 D. Bazaliński; Z. Chmiel; I. Sałacińska; M. Sobolewski; P. Więch Body Composition and Selected Nutritional Indicators in Healthy Adults—A Cross-Sectional Study 2021
17 I. Białokoz-Kalinowska ; M. Gałczyk ; M. Sobolewski; A. Zalewska Depression as Compared to Level of Physical Activity and Internet Addiction among Polish Physiotherapy Students during the COVID-19 Pandemic 2021
18 I. Białokoz-Kalinowska ; M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska Chronic Back Condition and the Level of Physical Activity as Well as Internet Addiction among Physiotherapy Students during the COVID-19 Pandemic in Poland 2021
19 K. Dereń ; E. Łuszczki; A. Mazur ; O. Nyankovska; S. Nyankovskyy ; M. Sobolewski; J. Wyszyńska; M. Yatsula Secular Trends of Underweight, Overweight, and Obesity in Children and Adolescents from Ukraine 2021
20 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski Relationships Between Sleep Problems and Stress Coping Strategies Adopted by Nurses Including Socio-Occupational Factors 2021
21 M. Cybulski; M. Galczyk; E. Krajewska-Kulak; M. Sobolewski; K. Van Damme-Ostapowicz; A. Zalewska Life satisfaction and depressive symptoms of mentally active older adults in Poland: a cross-sectional study 2021
22 P. Hydzik; M. Nycz; M. Sobolewski An Estimation of the Number of Lost Airport Passenger Services as a Result of the Covid-19 Pandemic in Poland 2021
23 A. Migała-Warchoł; M. Sobolewski The Influence of the Economic Situation on the Socio-Economic Development in the European Union Countries by Means of the Modified HDI Index 2020
24 G. Lew; M. Sobolewski; G. Zimon An Influence of Group Purchasing Organizations on Financial Security of SMEs Operating in the Renewable Energy Sector—Case for Poland 2020
25 K. Dereń; E. Łuszczki; A. Mazur; O. Nyankovska; S. Nyankovskyy; M. Sobolewski; J. Wyszyńska Assessment of the Impact of Parental BMI on the Incidence of Overweight and Obesity in Children from Ukraine 2020
26 K. Dereń; E. Łuszczki; A. Mazur; S. Nyankovskyy; M. Sobolewski; J. Wyszyńska; M. Yatsula Assessment of body mass index in a pediatric population aged 7–17 from Ukraine according to various international criteria–A cross sectional study 2020
27 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski The Effect of Subjective Perception of Work in Relation to Occupational and Demographic Factors on the Mental Health of Polish Nurses 2020
28 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski Working Excessively and Burnout Among Nurses in the Context of Sick Leaves 2020
29 E. BARNAŚ; E. Bartosiewicz; A. Drozdowska; K. Gutkowski; R. Raś; A. Skręt; J. SKRĘT-MAGIERŁO; M. Sobolewski Preoperative colonoscopy in patients with a supposed primary ovarian cancer 2019
30 G. Bejda; A. Guzowski; M. Jasiński; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak- Bejda; M. Lech; M. Sobolewski; N. Waszkiewicz Life orientation and mental health in professionally active nurses in the context of their contact with the death of a close relative 2019
31 G. Bejda; A. Guzowski; M. Jasiński; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak- Bejda; M. Lech; M. Sobolewski; N. Waszkiewicz Styles of coping with stress and emotions due to the death of a close friend or reltive among professonally active nurses 2019
32 J. Chilińska; M. Cybulski; A. Guzowski; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; W. Kułak; J. Lewko; C. Łukaszuk; P. Sengupta; M. Sobolewski Trust in Nurse Scale Developed on the Basis of the Standardized Trust in Physician Scale by Anderson and Dedrick 2019
33 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski Factors Determining Work Arduousness Levels among Nurses: Using the Example of Surgical, Medical Treatment, and Emergency Wards 2019
34 P. Hydzik; M. Sobolewski; D. Wyrwa Atrakcyjność inwestycyjna a potencjał badawczo-rozwojowy i innowacyjny województwa podkarpackiego - analiza wskaźnikowa 2019