logo
Karta przedmiotu
logo

Normalizacja i systemy zarządzania jakością w logistyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 5184

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr prof. PRz Dominik Zimon

Terminy konsultacji koordynatora: Terminy na stronie domowej pracownika: zd.v.prz.edu.pl

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Magdalena Szydełko

Terminy konsultacji koordynatora: Terminy na stronie domowej pracownika: https://mszydelko.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami normalizacji, koncepcji Total Quality Management i Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001:2015-10 (w zakresie planowania, wdrażania i doskonalenia systemu zarządzania jakością). Kształcenie umiejętności w zakresie opracowywania polityki jakości dla przedsiębiorstw, w których są realizowane procesy logistyczne, wykorzystania wybranych narzędzi zarządzania jakością i przeprowadzania auditów wewnętrznych jakości.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych w 3 semestrze.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronie osób prowadzących moduł lub na platformie Moodle: https://zd.v.prz.edu.pl i https://mszydelko.v.prz.edu.pl

Inne: Czasopisma: LogForum, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, Problemy Jakości, International Journal for Quality Research.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
2 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Adam Hamrol Zarządzanie i inżynieria jakości PWN, Warszawa. 2018
4 Jerzy Łunarski Normalizacja i standaryzacja Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2014
5 Dominik Zimon Zarządzanie jakością w logistyce CeDeWu, Warszawa. 2013
6 Adam Hamrol Zarządzanie jakością z przykładami PWN, Warszawa. 2012
7 Jerzy Łunarski Zarządzanie jakością: standardy i zasady WNT, Warszawa. 2012
8 Dominik Zimon Znormalizowane systemy zarządzania a funkcjonowanie łańcuchów dostaw Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
9 Marek Bugdol System zarządzania jakością według normy ISO 9001: 2015 Helion, Gliwice. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jerzy Łunarski Zarządzanie jakością w logistyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2012
2 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
4 Marek Ćwiklicki, Hubert Obora Metody TQM w zarządzaniu firmą. Praktyczne przykłady zastosowań Poltext, Warszawa. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Katarzyna Szczepańska Zarządzanie jakością: koncepcje, metody, techniki, narzędzia Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2015
2 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę i znajomość terminów z zakresu logistyki, zarządzania przedsiębiorstwem i towaroznawstwa oraz zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizacji

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi swobodnie wykorzystywać programy pakietu Microsoft Office.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i podejmowania samodzielnych decyzji.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie podstawowe wymagania znormalizowanych systemów zarządzania jakością wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W06+++
K_W10++
P6S_WG
02 Potrafi zastosować wskazane instrumenty do rozwiązywania prostych problemów w obszarze zarządzania jakością wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, kolokwium, obserwacja wykonawstwa, projekt zespołowy K_U04+++
K_U07++
K_U11+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UW
03 Potrafi opracować politykę jakości oraz podstawową dokumentację systemową wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / realizacja zleconego zadania projekt zespołowy, obserwacja wykonawstwa K_W06++
K_U11+++
K_U12+
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
04 Zna rolę jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem i logistyką wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna kolokwium K_W10++
P6S_WG
05 Potrafi dokonać analizy tzw. scenek auditowych powiązanych z podstawowymi wymaganiami normy ISO 9001 ćwiczenia / realizacja zleconego zadania, dyskusja dydaktyczna obserwacja wykonawstwa K_W06++
K_U11+++
K_K03++
P6S_KO
P6S_UO
P6S_WG
06 Ma umiejętności samodzielnego poszerzania wiedzy w obszarze treści kształcenia ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, projekt zespołowy, obserwacja wykonawstwa K_U12++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułu (prezentacja karty). Wprowadzenie do problematyki modułu w zakresie genezy zarządzania jakością i normalizacji W01, W02, MEK04
3 TK02 Wymagania znormalizowanych systemów zarządzania jakością W03, W04 MEK01 MEK04
3 TK03 Systemowe i procesowe podejście do zarządzania jakością w logistyce. Zasady zarządzania jakością. W05,W06 MEK01 MEK04
3 TK04 Wdrażanie znormalizowanych systemów zarządzania jakością w organizacji W07,W08 MEK01 MEK04
3 TK05 Dokumentacja systemu zarządzania jakością W09,W10,W11,W12 MEK01 MEK04
3 TK06 Instrumentarium zarządzania jakością. W13,W14 MEK02
3 TK07 Podsumowanie treści kształcenia prezentowanych na wykładach. W15 MEK01 MEK04
3 TK08 Wprowadzenie do problematyki zarządzania jakością w logistyce. Wybór i opis przedsiębiorstwa. C01, C02 MEK01 MEK04 MEK06
3 TK09 Metodyka opracowywania polityki jakości. Ocena polityk jakości według kryteriów. Opracowanie polityki jakości dla wybranego przedsiębiorstwa. C03,C04 MEK01 MEK03 MEK06
3 TK10 Podejście procesowe. Opracowanie mapy procesów dla wybranej organizacji i wybranych elementów podejścia procesowego w zarządzaniu jakością na przykładzie przedsiębiorstwa. C05, C06, C07 MEK01 MEK03 MEK06
3 TK11 Praktyczne zastosowanie wybranych instrumentów do rozwiązywania problemów w obszarze zarządzania jakością. C08,C09 MEK02
3 TK12 Opracowanie wybranych elementów Księgi Jakości. Scenki audytowe. C10.C11,C12, C13 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK13 Zaliczenie pisemne na ćwiczeniach. C14 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
3 TK14 Podsumowanie treści kształcenia omawianych na ćwiczeniach. C15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 12.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 18.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzenie wiedzy z zakresu treści prezentowanych na wykładach w ramach zaliczenia na ćwiczeniach.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń przez studenta jest zaliczenie zadań (pracy projektowej) wykonywanych na zajęciach oraz zaliczenie kolokwium (zakres: zagadnienia omawiane na ćwiczeniach on-line, wykładach on-line i prezentowane w literaturze przedmiotu do samodzielnego studiowania). W zależności od sytuacji epidemicznej weryfikacja osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów (w tym zaliczenie przedmiotu NiSZJwL) może się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Ocena końcowa Pozytywna ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie dwóch pozytywnych ocen cząstkowych: z pisemnego kolokwium i pracy projektowej. Dopuszcza się możliwość podniesienia oceny za ponadprzeciętną aktywność i zaangażowanie w wykonywanie zadań.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Jum\'a; P. Madzik; D. Zimon Impact of big data technological and personal capabilities on sustainable performance on Jordanian manufacturing companies: the mediating role of innovation 2024
2 A. Jarząb; M. Szydełko Ocena i doskonalenie transportu zbiorowego na przykładzie wybranej gminy w województwie podkarpackim 2023
3 B. Sadowska; N. Stępnicka; R. Walasek; D. Zimon Exploring the effects of oil prices on road freight in Poland amidst COVID-19 and Russo-Ukrainian war 2023
4 E. Siembab; M. Szydełko Logistyczna obsługa klientów jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw transportowych 2023
5 J. Baran; M. Szydełko Ocena i doskonalenie polityki jakości wybranych przedsiębiorstw z branży TSL 2023
6 K. Baghizadeh ; N. Ebadi; L. Jum\'a; D. Zimon Using Four Metaheuristic Algorithms to Reduce Supplier Disruption Risk in a Mathematical Inventory Model for Supplying Spare Parts 2023
7 K. Lysenko-Ryba; B. Zatwarnicka-Madura; D. Zimon Polish students\' attitude to the importance and assessment of implementation of 17 SDGS - pilot study 2023
8 K. Moskal; M. Strzelczyk; M. Szydełko Trendy wpływające na rozwój e-commerce 2023
9 L. Falát; P. Madzík; D. Zimon Supply chain research overview from the early eighties to Covid era – Big data approach based on Latent Dirichlet Allocation 2023
10 M. Abas; Q. Ali; Q. Jan; A. Khan; K. Muhammad; D. Zimon Utilization of Biowaste for Sustainable Production of Coal Briquettes 2023
11 M. Abas; T. Habib; S. Noor; J. Woźniak; D. Zimon Application of multi-criteria decision-making methods in the selection of additive manufacturing materials for solid ankle foot orthoses 2023
12 M. Sabo; M. Szydełko Doskonalenie logistycznej obsługi indywidualnych klientów na przykładzie przedsiębiorstwa DHL Parcel Polska Sp. z o.o. 2023
13 M. Szydełko Ocena i doskonalenie wybranych procesów logistycznych 2023
14 M. Szydełko Strategie i kanały dystrybucji : wybrane problemy decyzyjne 2023
15 M. Szydełko; M. Woźny Measuring the quality of logistics services for individual customers using the SERVQUAL method with an exemplary company from the CEP industry 2023
16 P. Madzík; M. Urbaniak; D. Zimon Expectations of industrial enterprises towards suppliers related to management of quality, environment and occupational health and safety systems 2023
17 P. Madzik; M. Urbaniak; D. Zimon Expectations of manufacturing companies for suppliers regarding the improvement of their processes 2023
18 S. Eldin; T. Kong; A. Metwally; K. Sharma; S. Sharma; L. Tan; Z. Zhang; D. Zimon Scheduling and Controlling Production in an Internet of Things Environment for Industry 4.0: An Analysis and Systematic Review of Scientific Metrological Data 2023
19 W. Skarbek; M. Szydełko Elementy i pomiar zadowolenia klientów z logistycznej obsługi zamówień 2023
20 K. Lysenko-Ryba; P. Madzík; E. Šírová; D. Zimon Examination of aspects of pro-consumer refund system 2022
21 M. Abas; T. Habib; S. Noor; B. Salah; D. Zimon Parametric Investigation and Optimization to Study the Effect of Process Parameters on the Dimensional Deviation of Fused Deposition Modeling of 3D Printed Parts 2022
22 M. Ikram; L. Jum’a; P. Madzík; D. Zimon Towards a sustainability paradigm; the nexus between lean green practices, sustainability-oriented innovation and Triple Bottom Line 2022
23 M. Ikram; M. Irfan; J. Liang; D. Zimon Evaluating natural resources volatility in an emerging economy: The influence of solar energy development barriers 2022
24 M. Szydełko Ocena klasyfikacji i typologii benchmarkingu z wykorzystaniem warunków poprawności podziału logicznego pojęć 2022
25 P. Madzik; E. Šírová; M. Urbaniak; D. Zimon Risk factors in the assessment of suppliers 2022
26 P. Madzík; I. Prokopiuk; M. Urbaniak; D. Zimon Supply chain quality management (SCQM) literature review and model proposal in the era of Industry 4.0 2022
27 S. Dellana; M. Ikram; K. Lysenko-Ryba; P. Madzík; R. Sroufe; D. Zimon Environmental effects of ISO 9001 and ISO 14001 management system implementation in SSCM 2022
28 K. Baghizadeh ; L. Jum’a; D. Zimon Modeling and Optimization Sustainable Forest Supply Chain Considering Discount in Transportation System and Supplier Selection under Uncertainty 2021
29 K. Lysenko-Ryba; B. Zatwarnicka-Madura; D. Zimon The effect of lenient return policy on brand recognition 2021
30 K. Lysenko-Ryba; D. Zimon Customer Behavioral Reactions to Negative Experiences during the Product Return 2021
31 K. Osieczko; E. Płaczek; I. Prokopiuk; D. Zimon Factors that influence the expansion of electric delivery vehicles and trucks in EU countries 2021
32 M. Cabecinhas; P. Domingues; N. Granja; P. Sampaio; D. Zimon ISO 22000 Certification: Diffusion in Europe 2021
33 M. Ikram; L. Jum’a; D. Zimon A Relationship between Supply Chain Practices, Environmental Sustainability and Financial Performance: Evidence from Manufacturing Companies in Jordan 2021
34 M. Szydełko Facilitating factors for the establishment of benchmarking partnership in selected clusters 2021
35 M. Szydełko Partnerstwo w kanałach dystrybucji jako strategiczne wyzwanie współczesnej logistyki 2021
36 M. Szydełko Projektowanie kanałów i strategii dystrybucji na przykładzie przedsiębiorstwa z branży spożywczej 2021
37 M. Urbaniak; D. Zimon Implementation of standardized management systems and the requirements of production companies towards suppliers 2021
38 S. Hakak; M. Hashmi; M. Rashid; R. Singh; M. Swain; D. Zimon LoRa-LBO: An Experimental Analysis of LoRa Link Budget Optimization in Custom Build IoT Test Bed for Agriculture 4.0 2021
39 D. Bednarova; M. Malindzakova; D. Zimon Quality Planning for the Production of Trailers 2020
40 D. Zimon ISO 14001 and the creation of SSCM in the textile industry 2020
41 D. Zimon; G. Zimon Quality Management Systems and Working Capital SMEs in GPO—A Case of Poland 2020
42 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Purchasing Group on the Profitability of Companies Operating in the Renewable Energy Sector—The Case of Poland 2020
43 M. Ikram; A. Khan; R. Khan; C. Pruncu; B. Salah; D. Zimon A Sustainable Distribution Design for Multi-Quality Multiple-Cold-Chain Products: An Integrated Inspection Strategies Approach 2020
44 M. Szydełko Możliwości wykorzystania benchmarkingu na potrzeby klastrów energii w Polsce 2020
45 M. Szydełko The key limiting factors for the establishment of a benchmarking partnership in cluster enterprises 2020
46 M. Szydełko Uwarunkowania budowania partnerstwa benchmarkingowego przez przedsiebiorstwa tworzące klaster 2020
47 P. Domingues; D. Zimon Impact of implementation of ISO 22000 on food safety throughout the supply chain: Insights from Poland, Slovakia & Portugal 2020
48 P. Domingues; P. Madzik; D. Zimon Development of Key Processes along the Supply Chain by Implementing the ISO 22000 Standard 2020
49 P. Madzik; D. Zimon Standardized management systems and risk management in the supply chain 2020
50 P. Madzik; R. Sroufe; D. Zimon Management systems and improving supply chain processes: Perspectives of focal companies and logistics service providers 2020
51 P. Madzik; R. Sroufe; D. Zimon The Influence of ISO 9001 & ISO 14001 on Sustainable Supply Chain Management in the Textile Industry 2020
52 R. Sroufe; J. Tyan; D. Zimon Drivers of sustainable supply chain management: Practices to alignment with un sustainable development goals 2020
53 S. Dellana; D. Zimon A longitudinal exploratory study of ISO 9001 certification abandonment in small- and medium-sized enterprises 2020
54 T. Gajewska; G. Kaczor; P. Madzik; D. Zimon The impact of the level of customer satisfaction on the quality of e-commerce services 2020
55 A. Pacana; D. Zimon; G. Zimon Inżynierskie metody i narzędzia doskonalenia procesów logistycznych w przedsiębiorstwie 2019
56 A. Pacana; M. Szydełko; B. Trybus; J. Woźniak Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
57 D. Zimon; G. Zimon An Assessment of the Influence of Nominalized Quality Management Systems on the Level of Receivables in Enterprises Operating in Branch Group Purhasing Organizations 2019
58 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Implementation of Standardized Quality Management Systems on Management of Liabilities in Group Purchasing Organizations 2019
59 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Quality Management Systems on Financial Liquidity in Companies in Group Purchasing Organizations 2019
60 K. Chudy-Laskowska; J. Woźniak; D. Zimon Analysis of the influence of the selected aspects of organisation of a mass event upon the security of participants in it 2019
61 M. Malindzakova; D. Zimon Design Supply Cycle for Inventory Management 2019
62 M. Szydełko Partnerstwo benchmarkingowe przedsiębiorstw w klastrze jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych 2019
63 M. Szydełko Relacje w sieci powiązań rad dyrektorów jako przesłanka benchmarkingu sieciowego 2019
64 P. Budaj; P. Madzik; D. Mikuláš; D. Zimon Application of the Kano Model for a Better Understanding of Customer Requirements in Higher Education—A Pilot Study 2019
65 P. Madzik; D. Zimon Impact of Implementing ISO 14001 Standard Requirements for Sustainable Supply Chain Management in the Textile Industry 2019
66 R. Sroufe; J. Tyan; D. Zimon Implementing Sustainable Supply Chain Management: Reactive, Cooperative, and Dynamic Models 2019