logo
Karta przedmiotu
logo

Gospodarka odpadami

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 5183

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Zarządzanie procesami logistycznymi

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W18 C12 P12 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Krzysztof Kud

semestr 6: dr inż. Ewa Lipińska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie gospodarki odpadami.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł przygotowuje studenta do realizacji zadań w przedsiębiorstwach na stanowisku odpowiedzialnym za gospodarkę odpadami oraz kształci w zakresie projektowania systemu logistyki zwrotnej.

Materiały dydaktyczne: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/ByKeyword.xsp?key=odpady

Inne: https://ec.europa.eu/eurostat

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bendkowski J. Logistyka odpadów T.1 Procesy logistyczne w gospodarce odpadami Wydaw.Politech.Sl., Gliwice.. 2002
2 Bendkowski J. Logistyka odpadów T.2 Obiekty gospodarki odpadami Wydaw.Politech.Sl., Gliwice .. 2004
3 Rosik-Dulewska Cz. Podstawy gospodarki odpadami Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2016.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Merkisz-Guranowska A. Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Poznań-Radom.. 2005
2 Zabawa S. (red.), Zarządzanie gospodarką odpadami: zagadnienia prawne i techniczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Wielkopolski, Poznań. 2016.
3 Tałałaj I. A. Gospodarowanie odpadami komunalnymi: wybrane zagadnienia Wydaw.Politech.Białost., Białystok.. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Hanna Teodorowicz Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie – praktyczny poradnik Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczośc http://poig.parp.gov.pl/files/74/81/626/18649.pdf. 2013
2 Aktualne akty prawne dot. zagadnień modułu. http://isap.sejm.gov.pl/.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotu zarządzanie

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza dotycząca wpływu otoczenia na organizację. Znajomość roli przywództwa w zarządzaniu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi zidentyfikować podstawowe instytucje tworzące otoczenie organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna zależności pomiędzy koncepcją zrównoważonego rozwoju a modelami gospodarki odpadami wykład test pisemny K_W02++
K_W05++
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna modelowe systemy gospodarki odpadami wykład test pisemny K_W02++
K_W05+++
P6S_WG
P6S_WK
03 Zna wymagania prawne oraz obowiązki przedsiębiorców dotyczące gospodarki odpadami ćwiczenia problemowe test pisemny, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja w czasie zajęć. K_K01++
K_K03++
P6S_KK
P6S_KO
04 Potrafi ocenić i zaprojektować elementy systemu gospodarki odpadami. projekt zespołowy, projekt indywidualny prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W05++
K_U03+++
K_U06+++
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Zrównoważony rozwój jako podstawa kreowania modeli gospodarki odpadami. Zasada rozszerzonej odpowiedzialności producenta. W01-W03 MEK01
6 TK02 Typologia odpadów. W04,W05 MEK01 MEK03
6 TK03 Regulacje prawne dotyczące gospodarki odpadami. W06-W10 MEK02 MEK03
6 TK04 Modelowe systemy gospodarki odpadami. W11-W12 MEK02 MEK03
6 TK05 Monitoring i systemy informacji w zakresie gospodarki odpadami. W13 MEK02 MEK03
6 TK06 Instrumenty polityki prewentywnej wobec gospodarki odpadami. Światowe trendy w badaniach na rzecz gospodarki odpadami. W14-W18 MEK01 MEK02
6 TK07 Podstawowe zasady gospodarki odpadami, prawo UE i RP. Zasada rozszerzonej odpowiedzialności producenta C02-C04 MEK01 MEK03
6 TK08 Opłaty i ewidencja w gospodarce odpadowej. Kwalifikacja produktu ubocznego. C05-C08 MEK01 MEK03 MEK04
6 TK09 Krajowy program zapobiegania powstawaniu odpadów, a podmioty gospodarcze. Logistyka specyficznych grup odpadów. C09-C12 MEK02 MEK03 MEK04
6 TK10 Zajęcia organizacyjne, kolokwium zaliczeniowe. C01, C12, P1, P12 MEK01
6 TK11 Ocena i analiza przedmiotu projektu. P01, P02 MEK01 MEK04
6 TK12 Projektowanie systemu/instalacji gospodarki odpadami. P03 - P10 MEK02 MEK03 MEK04
6 TK13 Prezentacja i krytyczna analiza wybranych projektów. P11, P12 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 37.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Podstawą uzyskania oceny z wykładów jest udział w nich oraz pozytywne zaliczenie testu zaliczeniowego.
Ćwiczenia/Lektorat Podstawą uzyskania oceny z ćwiczeń jest zespołowe opracowanie zagadnienia, aktywny udział w zajęciach i zaliczenie kolokwium pisemnego.
Projekt/Seminarium Podstawą uzyskania oceny jest opracowanie i przedstawienie zrealizowanego projektu oraz zaliczenie kolokwium.
Ocena końcowa Podstawą uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie wykładów, ćwiczeń i projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Badora; K. Krukowski; K. Kud; J. Mioduszewski; R. Przygodzka; M. Woźniak Odnawialne źródła energii w rolnictwie Polski Wschodniej - uwarunkowania rozwoju 2023
2 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Expectations of the Inhabitants of South-Eastern Poland Regarding the Energy Market, in the Context of the COVID-19 Crisis 2023
3 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Electricity Production and Consumption Perspectives in the Opinion of the Youth of South-Eastern Poland 2022
4 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Renewable Energy Sources as the Future of the Energy Sector and Climate in Poland—Truth or Myth in the Opinion of the Society 2022
5 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Consumer Attitudes as Part of Lifestyle in the COVID-19 Emergency 2022
6 K. Kud; M. Woźniak Food shopping preferences in the context of logistic chains of food supplies on the example of consumers from the Podkarpackie voivodeship 2022
7 K. Kud; M. Woźniak Rural Electricity Consumption: Reality and Prospects in the Opinion of the Inhabitants of Podkarpackie and Lubelskie Voivodships 2022
8 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Impact of the Energy Sector on the Quality of the Environment in the Opinion of Energy Consumers from Southeastern Poland 2021
9 A. Badora; K. Kud; M. Woźniak Nuclear Energy Perception and Ecological Attitudes 2021
10 J. Johnson; K. Kud Shaping institutional and legal order and spatial order of river valleys as eco-innovative determinants of sustainable development 2021
11 A. Badora; K. Kud Biomass of natural floodplains as an eco-innovative element of civic energy in the context of social perception of prosumer 2020
12 A. Badora; M. Celińska; O. Drążek; E. Klimkiewicz; K. Kud; D. Majewska; A. Pasek; A. Snopek Nowe style konsumpcji 2020
13 K. Kud Postawy studentów województwa podkarpackiego wpływające na gospodarkę odpadami komunalnymi 2020
14 K. Kud Consumers\' perception of eco-innovation in food supply chain logistics as a factor shaping food product quality 2019
15 K. Kud Estetyczne i praktyczne walory łąk łęgowych doliny Sanu jako realizacja dobra publicznego 2019
16 K. Kud Percepcja barier rozwoju elektromobilności w kontekście postaw ekologicznych mieszkańców województwa podkarpackiego 2019
17 K. Kud Zarządzanie rozwojem obszarów wiejskich w terenach zalewowych jako innowacyjny element logistyki kryzysowej 2019