logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy informatyki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 5182

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / L12 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Anna Gładysz

Terminy konsultacji koordynatora: https://annagladysz.v.prz.edu.pl/

semestr 1: dr inż. Dorota Borkowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie umiejętności wykorzystania zaawansowanych możliwości arkusza kalkulacyjnego.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia dotyczy zastosowania arkusza kalkulacyjnego do obliczeń inżynierskich, rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych i wizualizacji danych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K. Chojnacki, P. Wiśniewski Excel dla zaawansowanych w pigułce: naucz się szybko korzystać ze złożonych funkcji Wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 2016
2 K. Chojnacki 40 najciekawszych funkcji w Excelu, które każdy powinien znać Wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 2016
3 K. Chojnacki Tabele i wykresy przestawne od A do Z: dynamiczna analiza dużych zbiorów danych Wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 2016
4 P. MacFedries Microsoft Excel 2010 PL: formuły i funkcje Wyd. Helion, Gliwice. 2011
5 A. Jaronicki ABC MS Office 2013 PL Wyd. Helion, Gliwice. 2013
6 M. Alexander, J. Walkenbach Analiza i prezentacja danych w Excel. Vademecum Walkenbacha Wyd. Helion, Gliwice. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 W. Sikorski Excel dla studentów WITKOM (Salma Press), Warszawa. 2016
2 J. Walkenbach Excel 2010 PL: najlepsze sztuczki i chwyty Wyd. Helion, Gliwice. 2011
3 K. Masłowski Excel 2013 PL: ćwiczenia zaawansowane Wyd. Helion, Gliwice. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z Regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna interfejs programu Excel 2010/2013.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wprowadzać dane, zaznaczać obiekty, formatować oraz tworzyć formuły z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość ciągłego doskonalenia się przez całe życie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 potrafi dobrać i wykorzystać podstawowe narzędzia informatyczne do pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby rozwiązywania zadań inżynierskich laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, wejściówka, kolokwium praktyczne K_W02+
K_U01+
K_U02+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
02 posiada wiedzę i umiejętności pozwalające rozwiązywać w Excelu złożone zadania uwzględniające potrzeby zarządzania logistycznego oraz wspomagające procesy logistyczne laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W02+
K_U01+
K_U02+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
03 potrafi obsługiwać i korzystać z dodatku Solver w Ms Excel wykonując zadania związane z optymalizacją procesów logistycznych laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W02+
K_U01+
K_U02+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
04 rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych oraz dostosowywania umiejętności praktycznych do zmieniających się wersji oprogramowania laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W02+
K_U01+
K_U02+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia. Arkusz kalkulacyjny MS Excel - formatowanie warunkowe,sumy częściowe, filtrowanie danych, filtrowanie zaawansowane, odwołania w Excelu. L01-L03 MEK01 MEK04
1 TK02 Wykorzystanie MS Excel w rozwiązaniach matematycznych - ilustracja graficzna równań matematycznych, macierze, funkcja dwóch zmiennych. Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą macierzową i z wykorzystaniem Solvera. Praktyczne przykłady zastosowania arkusza kalkulacyjnego w pracy i do użytku własnego - funkcje daty i czasu, statystyczne. L04-L06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK03 Praktyczne przykłady zastosowania arkusza kalkulacyjnego w pracy i do użytku własnego - funkcje tekstowe i logiczne.Dodatkowe możliwości wykorzystania Excela w logistyce - ujęcie praktyczne. L07-L09 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK04 Przykłady typowych problemów logistycznych i metody ich rozwiązywania - zadania optymalizacyjne w dodatku Solver. Tabele i wykresy przestawne - zestawienia i analiza danych, wykorzystanie metod raportowania, wizualizacja. Kolokwium z wykorzystania zaawansowanych możliwości arkusza kalkulacyjnego. L10-L12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie oceny pozytywnej z wejściówki, pracy na zajęciach laboratoryjnych oraz praktycznego zaliczenia obejmującego materiał realizowany na zajęciach. Student ma obowiązek zrealizować całościowy materiał z wszystkich zajęć.
Ocena końcowa Średnia ważona z pozytywnych ocen z wejściówki, kolokwium (waga 0,8) oraz dodatkowych ocen z aktywności i zaangażowana studenta (waga 0,2).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Antos; A. Gładysz; K. Kowalczyk; P. Ostyńska; K. Tereszkiewicz Assessment of long-term taste and smell color blindness as a result of COVID-19 disease 2023
2 D. Borkowska; A. Gładysz; I. Nowotyńska Narzędzia technologii informacyjnej 2022
3 A. Gładysz Incorporating LDA Based Text Mining Method to Explore Keywords Influencing Effective Management 2021
4 A. Gładysz Eksploracyjna analiza tekstu a analiza sentymentu - przegląd możliwości zastosowania w zarządzaniu 2019