Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)
Nazwa kierunku studiów: Logistyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych
Kod zajęć: 5166
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W12 C9 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Grzegorz Ostasz
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Krzysztof Surowiec
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem
Główny cel kształcenia: Głównym celem jest zapoznanie studentów z przekrojowymi problemami historii gospodarczej, teorią i myślą ekonomiczną, doktrynami ekonomicznymi, zmianami społeczno-gospodarczymi oraz kwestiami postępu technicznego i technologicznego.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prezentuje: ekonomiczne prawidłowości w rozwoju świata. Przebieg procesów gospodarczych; skutki społeczne. Ewolucja procesów tworzenia i podziału dochodu społecznego. Historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata. Dorobek gospodarczo-społeczny przedkapitalistycznych systemów ekonomicznych. Geneza i ewolucja systemu kapitalistycznego. Przedstawienie przebiegu koniunktury oraz przemian branżowych.
Materiały dydaktyczne: rzutnik
1 | Cameron R., Neal L. | Historia gospodarcza świata | Wyd. Książka i Wiedza. | 2007 |
2 | Skodlarski J. | Zarys historii gospodarczej Polski do 1945 roku | Polskie Wydawnictwo Naukowe. | 2005 |
3 | Woziński J. | Historia kapitalizmu | PROHIBITA . | 2017 |
1 | Szpak J. | Historia gospodarcza powszechna | Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. | 2007 |
2 | Duda J., Orłowski R. | Gospodarka Polska w dziejowym rozwoju Europy (do 1939 roku) | Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | 1999 |
3 | Morawski W. | Dzieje gospodarcze Polski | Difin, Warszawa. | 2010 |
1 | Basta J., Kaliński J., Zamoyski G. | Wstęp do historii gospodarczej XX wieku | Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania w Rzeszowie. | 2002 |
2 | Jezierski A., Leszczyńska C. | Historia gospodarcza Polski | Key Text, Warszawa. | 2001 |
Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem PRz.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Mają podstawową wiedzę z zakresu historii i ekonomii.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiadają umiejętność samokształcenia.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumieją potrzebę uczenia się przez całe życie, znają poziom swojej wiedzy i umiejętności.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna podstawowe determinanty, mechanizmy oraz prawidłowości funkcjonowania systemów gospodarczych i rynkowych na przestrzeni dziejów | wykład, wykład problemowy, | zaliczenie cz. pisemna, test pisemny |
K_W01++ K_U12++ |
P6S_UU P6S_WK |
02 | zna historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata | wykład, wykład problemowy | zaliczenie cz. pisemna, test pisemny |
K_W05++ K_U11++ |
P6S_UO P6S_WK |
03 | potrafi analizować przebieg procesów gospodarczych i społecznych ery industrialnej i postindustrialnej | ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, | zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach |
K_U11++ K_K01++ |
P6S_KK P6S_UO |
04 | potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązania zagadnień ekonomicznych dotyczących rozwoju działów gospodarki podczas zajęć | ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, | zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach |
K_U11++ K_U12++ |
P6S_UO P6S_UU |
05 | jest aktywny w pracy w grupie nad rozwiązaniem zagadnień gospodarczych wskazanych przez prowadzącego zajęcia | ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania | aktywność na zajęciach, obserwacja wykonawstwa |
K_U11++ K_K01++ |
P6S_KK P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01-W02; C01-C02 | MEK01 MEK04 MEK05 | |
7 | TK02 | W03-W04; C03-C04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
7 | TK03 | W05-W06; C05-C06 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK04 | W07-W09; C07-C08 | MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK05 | W10-W12, C9 | MEK01 MEK02 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
12.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
9.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | zaliczenie cz. pisemna |
Ćwiczenia/Lektorat | zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach |
Ocena końcowa | Średnia z zakresu wykładu i ćwiczeń |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Surowiec | Pozycja geopolityczna Chin w ujęciu potęgometrycznym | 2024 |
2 | G. Ostasz | Płk Kazimierz Putek „Zworny\", komendant Podokręgu AK Rzeszów; w obliczu sowieckiego dyktatu (1944-1945) | 2023 |
3 | G. Ostasz | Rzeszowski WiN a referendum i wybory 1947 r. | 2023 |
4 | G. Ostasz; A. Pacana; K. Rejman | Metodyka prowadzenia i doskonalenia auditów wewnętrznych systemów zarządzania środowiskowego zgodnych z ISO 14001 | 2023 |
5 | J. Lipińska; E. Miron; G. Ostasz | From information policy to strategic communication | 2023 |
6 | K. Czerwińska; G. Ostasz; A. Pacana | Analysis of the Level of Efficiency of Control Methods in the Context of Energy Intensity | 2023 |
7 | K. Surowiec | Ekonomiczno-geopolityczne aspekty bezpieczeństwa w opiniach studentów | 2023 |
8 | P. Kozłowski; G. Ostasz | Działalność komunistyczna na terenie Małopolski w latach 1931–1939 w świetle materiałów operacyjnych Straży Granicznej oraz Urzędów Śledczych Policji Państwowej | 2023 |
9 | P. Mateichyk; K. Surowiec | The power status of Asian and Pacific region states on the basis of synthetic power measures from 1992 to 2022 | 2023 |
10 | E. Moczuk; G. Ostasz | Świadomość historyczna studentów Politechniki Rzeszowskiej na temat najważniejszych dla Polski wydarzeń XX wieku | 2022 |
11 | G. Ostasz | The Oil Industry in the Second Republic. Light and Shadow | 2022 |
12 | G. Ostasz; A. Pacana; D. Siwiec | Model to Determine the Best Modifications of Products with Consideration Customers’ Expectations | 2022 |
13 | G. Ostasz; A. Pacana; D. Siwiec | Universal Model to Predict Expected Direction of Products Quality Improvement | 2022 |
14 | K. Surowiec | Potęga państw regionu Azji i Pacyfiku w latach 1992-2020 | 2022 |
15 | K. Surowiec | Russia and Germany Against the Background of the Three Sea Initiative States From 1993 to 2021 in a Powermetrics Perspective | 2022 |
16 | P. Kozłowski; G. Ostasz | Centralna Szkoła Straży Granicznej w Rawie Ruskiej w systemie szkolenia wywiadowczego strażników i oficerów SG w latach 1933–1939 | 2022 |
17 | W. Mazur; G. Ostasz | Pierwsze dokumenty konspiracyjne Łukasza Cieplińskiego (1941–1942) | 2022 |
18 | A. Bojdecka; M. Bojdecki; K. Surowiec | Śmiać się i cierpieć : wspomnienia kresowianki Jadwigi Kałuskiej z lat 1827-1940 | 2021 |
19 | G. Ostasz | Rola i zadania administracji rządowej i samorządowej w warunkach ekstremalnych. Analiza na przykładzie Okręgowej Delegatury Rządu na kraj w Krakowie (1940-1945) | 2021 |
20 | G. Ostasz; A. Pacana; K. Rejman | Elementy doskonalenia logistyki zaopatrzenia | 2021 |
21 | J. Forystek; G. Ostasz | Historia AK – WiN w zeznaniach Adama Lazarowicza „Klamry” | 2021 |
22 | K. Surowiec | Bezpieczeństwo w funkcjonowaniu sektorów gospodarczych | 2021 |
23 | K. Surowiec | Ekonomiczno-społeczne aspekty bezpieczeństwa oczami studentów | 2021 |
24 | K. Surowiec | The power metrics of the Russian Federation towards the G7 over the period 1992–2020 | 2021 |
25 | P. Kozłowski; G. Ostasz | Wywiad graniczny na granicy z Czechosłowacją w latach 1918–1924 (założenia organizacyjne) | 2021 |
26 | S. Bilan; O. Kolotilina; S. Lyeonov; G. Ostasz; H. Yarovenko | Country’s health profile: Social, economic, behavioral and healthcare determinants | 2021 |
27 | T. Olejarz; G. Ostasz; B. Zatwarnicka-Madura | Społeczne, ekonomiczne i organizacyjne dylematy współczesnego zarządzania: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Gaździe | 2021 |
28 | G. Ostasz | Book review: The Mańkowski Chronicles, Andrzej Emeryk Mańkowski, “ASPRA” Publishing House, Warsaw 2017, 920 pages | 2020 |
29 | G. Ostasz | Wywiad i kontrwywiad struktur podziemia wojskowego na Rzeszowszczyźnie w latach 1939-1944. Wykorzystanie doświadczeń służb z okresu II Rzeczpospolitej | 2020 |
30 | G. Ostasz; A. Pacana; K. Rejman | Zarządzanie ryzykiem w procesach logistycznych | 2020 |
31 | K. Czerwińska; G. Ostasz; A. Pacana | Quality Management of Aluminum Pistons with the Use of Quality Control Points | 2020 |
32 | K. Surowiec | Bezpieczeństwo i jego aspekty oczami studentów | 2020 |
33 | K. Surowiec | Republic of China armed forces and their modernization in the years 2017–2020 in the background of the geopolitical crisis in relations with the people\'s Republic of China (PRC) | 2020 |
34 | O. Gugnin; J. Lisniewskaja; G. Ostasz | Castro II. Raúl – ideological leadership in the antilles | 2020 |
35 | S. Bilan; G. Ostasz; T. Pimonenko; R. Seliga; Y. Us | Green Brand for Sustainable Business: Bibliometric Analysis | 2020 |
36 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Biogospodarka wspomagająca ekoinnowacje | 2019 |
37 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Gospodarka obiegu zamkniętego wspomagająca ekoinnowacje | 2019 |
38 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Inteligentne miasta wspomagające ekoinnowacje | 2019 |
39 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Nowoczesne koncepcje zarządzania wspomagające ekoinnowacje | 2019 |
40 | G. Ostasz; A. Pacana | Podstawy zarządzania bhp w przedsiębiorstwach. Monografia | 2019 |
41 | G. Ostasz; K. Tochman | Oddział \"Ojca Jana\" w świetle raportu kontrwywiadu AK. Różne oblicza legendy | 2019 |
42 | G. Ostasz; K. Tochman | Profesor Bolesław Fleszar - \"Solidarnosciowy\" rektor Politechniki Rzeszowskiej w świetle wybranych akt Służby Bezpieczeństwa | 2019 |
43 | J. Majka; G. Ostasz | Wokół formowania Wojska Polskiego na przykładzie Rzeszowa (1918-1919) | 2019 |
44 | K. Surowiec | Zarządzanie bezpieczeństwem finansowym państwa i obywateli - wybrane zagadnienia | 2019 |
45 | L. Pawlikowicz; K. Surowiec | Modernisation of the armoured component of the russian federation\'s ground forces in the years 2015-2018. An outline of the subject | 2019 |
46 | M. Krzysztofiński; G. Ostasz; J. Stecko | O solidarności wielką i małą literą pisanej | 2019 |
47 | O. Gugnin; Y. Lisnevskaya; G. Ostasz | Fidel Castro as a leader, revolution manager, and marketer | 2019 |
48 | P. Bielik; M. Gureva; G. Kabanbayeva; G. Ostasz | Academic mobility and financial stability: A case of Erasmus student exchange program | 2019 |
49 | S. Bilan; H. Mishchuk; G. Ostasz; N. Samoliuk | Effectiveness of Social Dialogue in the System of Sustainable Economic Development Factors | 2019 |