logo
Karta przedmiotu
logo

Historia gospodarcza

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 5166

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W12 C9 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Grzegorz Ostasz

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Krzysztof Surowiec

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem jest zapoznanie studentów z przekrojowymi problemami historii gospodarczej, teorią i myślą ekonomiczną, doktrynami ekonomicznymi, zmianami społeczno-gospodarczymi oraz kwestiami postępu technicznego i technologicznego.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prezentuje: ekonomiczne prawidłowości w rozwoju świata. Przebieg procesów gospodarczych; skutki społeczne. Ewolucja procesów tworzenia i podziału dochodu społecznego. Historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata. Dorobek gospodarczo-społeczny przedkapitalistycznych systemów ekonomicznych. Geneza i ewolucja systemu kapitalistycznego. Przedstawienie przebiegu koniunktury oraz przemian branżowych.

Materiały dydaktyczne: rzutnik

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cameron R., Neal L. Historia gospodarcza świata Wyd. Książka i Wiedza. 2007
2 Skodlarski J. Zarys historii gospodarczej Polski do 1945 roku Polskie Wydawnictwo Naukowe. 2005
3 Woziński J. Historia kapitalizmu PROHIBITA . 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Szpak J. Historia gospodarcza powszechna Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2007
2 Duda J., Orłowski R. Gospodarka Polska w dziejowym rozwoju Europy (do 1939 roku) Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 1999
3 Morawski W. Dzieje gospodarcze Polski Difin, Warszawa. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Basta J., Kaliński J., Zamoyski G. Wstęp do historii gospodarczej XX wieku Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania w Rzeszowie. 2002
2 Jezierski A., Leszczyńska C. Historia gospodarcza Polski Key Text, Warszawa. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Mają podstawową wiedzę z zakresu historii i ekonomii.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiadają umiejętność samokształcenia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumieją potrzebę uczenia się przez całe życie, znają poziom swojej wiedzy i umiejętności.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe determinanty, mechanizmy oraz prawidłowości funkcjonowania systemów gospodarczych i rynkowych na przestrzeni dziejów wykład, wykład problemowy, zaliczenie cz. pisemna, test pisemny K_W01++
K_U12++
P6S_UU
P6S_WK
02 zna historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata wykład, wykład problemowy zaliczenie cz. pisemna, test pisemny K_W05++
K_U11++
P6S_UO
P6S_WK
03 potrafi analizować przebieg procesów gospodarczych i społecznych ery industrialnej i postindustrialnej ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach K_U11++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UO
04 potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązania zagadnień ekonomicznych dotyczących rozwoju działów gospodarki podczas zajęć ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach K_U11++
K_U12++
P6S_UO
P6S_UU
05 jest aktywny w pracy w grupie nad rozwiązaniem zagadnień gospodarczych wskazanych przez prowadzącego zajęcia ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania aktywność na zajęciach, obserwacja wykonawstwa K_U11++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Przedmiot, teoria i problemy historii gospodarczej. Rozwój gospodarczy świata w okresie starożytności i średniowiecza: ludność, rolnictwo, miasto, rzemiosło, handel, komunikacja, banki, kredyt. Polska gospodarka w okresie średniowiecza. Myśl ekonomiczna starożytności i średniowiecza. W01-W02; C01-C02 MEK01 MEK04 MEK05
7 TK02 Czasy nowożytne: geneza kapitalizmu, eksploracja i odkrycia geograficzne, rewolucja handlowa, rewolucja cen, zmiany w produkcji przemysłowej, postęp w rolnictwie, główne procesy polityczne i gospodarcze, początki industrializmu, handel światowy, merkantylizm i fizjokratyzm. W dobie dualizmu gospodarczego: geneza i efekty ekonomiczno – społeczne folwarcznego modelu produkcji; kryzys gospodarki pańszczyźnianej. Myśl ekonomiczna ery nowożytnej. W03-W04; C03-C04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
7 TK03 Ugruntowanie kapitalizmu w XIX wieku: doktryna liberalna, rewolucje przemysłowe w Europie i Stanach Zjednoczonych, zmiany w transporcie, idee polityczne a gospodarka, gospodarka światowa, monopole i mocarstwa. Przemiany gospodarcze ziem polskich pod zaborami: industrializacja i przewrót techniczny; przebieg i skutki uwłaszczenia na wsi polska myśl ekonomiczna XIX wieku. Myśl ekonomiczna XIX w. W05-W06; C05-C06 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK04 Gospodarka polska i światowa w pierwszej połowie XX wieku: sytuacja po pierwszej wojnie światowej, rekonwersja i wzrost gospodarczy 1924-1928 (handel, rolnictwo, przemysł, kredyt, banki, giełda), wielki kryzys gospodarczy 1929-1933, gospodarka kierowana i interwencjonizm, II wojna światowa i gospodarki państw walczących. W07-W09; C07-C08 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK05 Modele gospodarcze po drugiej wojnie światowej. Polska: od gospodarki centralnie planowanej do wolnorynkowej; transformacja, starania integracyjne z UE. Myśl ekonomiczna XX wieku. W10-W12, C9 MEK01 MEK02 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie cz. pisemna
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach
Ocena końcowa Średnia z zakresu wykładu i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Surowiec Pozycja geopolityczna Chin w ujęciu potęgometrycznym 2024
2 G. Ostasz Płk Kazimierz Putek „Zworny\", komendant Podokręgu AK Rzeszów; w obliczu sowieckiego dyktatu (1944-1945) 2023
3 G. Ostasz Rzeszowski WiN a referendum i wybory 1947 r. 2023
4 G. Ostasz; A. Pacana; K. Rejman Metodyka prowadzenia i doskonalenia auditów wewnętrznych systemów zarządzania środowiskowego zgodnych z ISO 14001 2023
5 J. Lipińska; E. Miron; G. Ostasz From information policy to strategic communication 2023
6 K. Czerwińska; G. Ostasz; A. Pacana Analysis of the Level of Efficiency of Control Methods in the Context of Energy Intensity 2023
7 K. Surowiec Ekonomiczno-geopolityczne aspekty bezpieczeństwa w opiniach studentów 2023
8 P. Kozłowski; G. Ostasz Działalność komunistyczna na terenie Małopolski w latach 1931–1939 w świetle materiałów operacyjnych Straży Granicznej oraz Urzędów Śledczych Policji Państwowej 2023
9 P. Mateichyk; K. Surowiec The power status of Asian and Pacific region states on the basis of synthetic power measures from 1992 to 2022 2023
10 E. Moczuk; G. Ostasz Świadomość historyczna studentów Politechniki Rzeszowskiej na temat najważniejszych dla Polski wydarzeń XX wieku 2022
11 G. Ostasz The Oil Industry in the Second Republic. Light and Shadow 2022
12 G. Ostasz; A. Pacana; D. Siwiec Model to Determine the Best Modifications of Products with Consideration Customers’ Expectations 2022
13 G. Ostasz; A. Pacana; D. Siwiec Universal Model to Predict Expected Direction of Products Quality Improvement 2022
14 K. Surowiec Potęga państw regionu Azji i Pacyfiku w latach 1992-2020 2022
15 K. Surowiec Russia and Germany Against the Background of the Three Sea Initiative States From 1993 to 2021 in a Powermetrics Perspective 2022
16 P. Kozłowski; G. Ostasz Centralna Szkoła Straży Granicznej w Rawie Ruskiej w systemie szkolenia wywiadowczego strażników i oficerów SG w latach 1933–1939 2022
17 W. Mazur; G. Ostasz Pierwsze dokumenty konspiracyjne Łukasza Cieplińskiego (1941–1942) 2022
18 A. Bojdecka; M. Bojdecki; K. Surowiec Śmiać się i cierpieć : wspomnienia kresowianki Jadwigi Kałuskiej z lat 1827-1940 2021
19 G. Ostasz Rola i zadania administracji rządowej i samorządowej w warunkach ekstremalnych. Analiza na przykładzie Okręgowej Delegatury Rządu na kraj w Krakowie (1940-1945) 2021
20 G. Ostasz; A. Pacana; K. Rejman Elementy doskonalenia logistyki zaopatrzenia 2021
21 J. Forystek; G. Ostasz Historia AK – WiN w zeznaniach Adama Lazarowicza „Klamry” 2021
22 K. Surowiec Bezpieczeństwo w funkcjonowaniu sektorów gospodarczych 2021
23 K. Surowiec Ekonomiczno-społeczne aspekty bezpieczeństwa oczami studentów 2021
24 K. Surowiec The power metrics of the Russian Federation towards the G7 over the period 1992–2020 2021
25 P. Kozłowski; G. Ostasz Wywiad graniczny na granicy z Czechosłowacją w latach 1918–1924 (założenia organizacyjne) 2021
26 S. Bilan; O. Kolotilina; S. Lyeonov; G. Ostasz; H. Yarovenko Country’s health profile: Social, economic, behavioral and healthcare determinants 2021
27 T. Olejarz; G. Ostasz; B. Zatwarnicka-Madura Społeczne, ekonomiczne i organizacyjne dylematy współczesnego zarządzania: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Gaździe 2021
28 G. Ostasz Book review: The Mańkowski Chronicles, Andrzej Emeryk Mańkowski, “ASPRA” Publishing House, Warsaw 2017, 920 pages 2020
29 G. Ostasz Wywiad i kontrwywiad struktur podziemia wojskowego na Rzeszowszczyźnie w latach 1939-1944. Wykorzystanie doświadczeń służb z okresu II Rzeczpospolitej 2020
30 G. Ostasz; A. Pacana; K. Rejman Zarządzanie ryzykiem w procesach logistycznych 2020
31 K. Czerwińska; G. Ostasz; A. Pacana Quality Management of Aluminum Pistons with the Use of Quality Control Points 2020
32 K. Surowiec Bezpieczeństwo i jego aspekty oczami studentów 2020
33 K. Surowiec Republic of China armed forces and their modernization in the years 2017–2020 in the background of the geopolitical crisis in relations with the people\'s Republic of China (PRC) 2020
34 O. Gugnin; J. Lisniewskaja; G. Ostasz Castro II. Raúl – ideological leadership in the antilles 2020
35 S. Bilan; G. Ostasz; T. Pimonenko; R. Seliga; Y. Us Green Brand for Sustainable Business: Bibliometric Analysis 2020
36 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Biogospodarka wspomagająca ekoinnowacje 2019
37 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Gospodarka obiegu zamkniętego wspomagająca ekoinnowacje 2019
38 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Inteligentne miasta wspomagające ekoinnowacje 2019
39 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Nowoczesne koncepcje zarządzania wspomagające ekoinnowacje 2019
40 G. Ostasz; A. Pacana Podstawy zarządzania bhp w przedsiębiorstwach. Monografia 2019
41 G. Ostasz; K. Tochman Oddział \"Ojca Jana\" w świetle raportu kontrwywiadu AK. Różne oblicza legendy 2019
42 G. Ostasz; K. Tochman Profesor Bolesław Fleszar - \"Solidarnosciowy\" rektor Politechniki Rzeszowskiej w świetle wybranych akt Służby Bezpieczeństwa 2019
43 J. Majka; G. Ostasz Wokół formowania Wojska Polskiego na przykładzie Rzeszowa (1918-1919) 2019
44 K. Surowiec Zarządzanie bezpieczeństwem finansowym państwa i obywateli - wybrane zagadnienia 2019
45 L. Pawlikowicz; K. Surowiec Modernisation of the armoured component of the russian federation\'s ground forces in the years 2015-2018. An outline of the subject 2019
46 M. Krzysztofiński; G. Ostasz; J. Stecko O solidarności wielką i małą literą pisanej 2019
47 O. Gugnin; Y. Lisnevskaya; G. Ostasz Fidel Castro as a leader, revolution manager, and marketer 2019
48 P. Bielik; M. Gureva; G. Kabanbayeva; G. Ostasz Academic mobility and financial stability: A case of Erasmus student exchange program 2019
49 S. Bilan; H. Mishchuk; G. Ostasz; N. Samoliuk Effectiveness of Social Dialogue in the System of Sustainable Economic Development Factors 2019