logo
Karta przedmiotu
logo

Optymalizacja procesów transportowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Metod Ilościowych

Kod zajęć: 5161

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 1. Systemy transportowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C12 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Roman Szostek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy niezbędnej do poprawnego formułowania optymalizacyjnych modeli decyzyjnych zagadnień transportowych w lotnictwie oraz opanowanie umiejętności wykorzystania poznanych metod i technik optymalizacji do rozwiązywania różnorodnych transportowych problemów decyzyjnych z zastosowaniem narzędzi analitycznych, np. arkusza kalkulacyjnego Excel i modułu Solver

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł wprowadza w tematykę modelowania i optymalizacji zagadnień decyzyjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Edmund Ignasiak (red.) Badania operacyjne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 1996
2 Karol Kukuła (red.) Badania operacyjne w przykładach i zadaniach Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 2004
3 Bogusław FIlipowicz Badania operacyjne Kraków, F.H.U. Poldex. 1997
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stanisław Krawczyk Metody ilościowe w logistyce przedsiębiorstwa Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. 2001
2 Maciej Szymczak Decyzje logistyczne z Excelem Wydawnictwo Difin, Warszawa. 2011
3 Tadeusz Trzaskalik Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: obecność na ćwiczeniach i wykładach

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: podstawowa widza dotycząca z korzystania z internetu i pozyskiwania wiedzy z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi samodzielnie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę o sposobach modelowania matematycznego problemów decyzyjnych procesów transportowych wykład, ćwiczenia rachunkowe pisemne zaliczenie ćwiczeń, aktywność na zajęciach K_W02+++
P6S_WG
02 Ma wiedzę o różnych metodach poszukiwania rozwiązań optymalnych w transportowych zagadnieniach decyzyjnych wykład, ćwiczenia rachunkowe pisemne zaliczenie ćwiczeń, aktywność na zajęciach K_U01+++
P6S_UW
03 potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne z wykorzystaniem właściwych technik i metod optymalizacji ćwiczenia rachunkowe pisemne zaliczenie ćwiczeń, aktywność na zajęciach K_W02+++
P6S_WG
04 potrafi budować modele matematyczne transportowych problemów decyzyjnych ćwiczenia rachunkowe pisemne zaliczenie ćwiczeń, aktywność na zajęciach K_K01+++
P6S_KK
05 potrafi poszukiwać optymalne rozwiązania optymalizacyjnych problemów decyzyjnych z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi analitycznych, np. arkusza kalkulacyjnego Excel i modułu Solver ćwiczenia rachunkowe pisemne zaliczenie ćwiczeń, aktywność na zajęciach K_U01+++
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Konstruowane modeli matematycznych W01, C01 MEK01
5 TK02 Metoda graficzna wyznaczania rozwiązywania optymalnego - zagadnienie dualne W02, C02 MEK04
5 TK03 Optymalizacja zagadnień transportowych W03, C03 MEK03
5 TK04 Minimalizacja pustych przebiegów W04, C04 MEK01 MEK05
5 TK05 Algorytm Forda-Fulkersona W05, C05 MEK02
5 TK06 Algorytm Dantzinga W06, C05 MEK01
5 TK07 Problem przydziału - algorytm węgierski W07, C06 MEK03
5 TK08 Problem komiwojażera (cykl Hamiltona) - algorytm Little'a W08-W09, C07 MEK03
5 TK09 Programowanie sieciowe CPM W10, C08 MEK03 MEK04
5 TK10 Algorytm Simplex W11, C09 MEK04 MEK05
5 TK11 Problem listonosza (cykl Eulera) - algorytm Fleury'ego W12, C10 MEK03
5 TK12 Podstawy teorii gier W13, C11 MEK04
5 TK13 Optymalizacja nieliniowa - metoda mnożników Lagrange'a W14-W15, C12 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 12.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład sprawdzian pisemny i obserwacja wykonawstwa i aktywności
Ćwiczenia/Lektorat sprawdzian pisemny i obserwacja wykonawstwa i aktywności
Ocena końcowa Na ocenę pozytywną student musi zgromadzić minimum 50% punktów. Ocena końcowa jest proporcjonalna do liczby punktów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie