logo
Karta przedmiotu
logo

Rachunkowość podatkowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość i podatki, 2. Bankowość i rynki kapitałowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Finansów, Bankowości i Rachunkowości

Kod zajęć: 4963

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 1. Rachunkowość i podatki

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W12 C12 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Alfred Szydełko

Terminy konsultacji koordynatora: https://szydelko.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 5: mgr Bożena Domino , termin konsultacji https://bdo.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z pojęciem i rodzajami ksiąg podatkowych prowadzonych w przedsiębiorstwach, dostosowywaniem ksiąg rachunkowych do wymogów prawa podatkowego, rozbieżnościami pomiędzy prawem bilansowym i prawem podatkowym oraz rozliczeniem ich skutków.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w semestrze 5.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzącego ćwiczenia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Olchowicz I., Jamroży M. Rachunkowość podatkowa: analiza w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Wyd. Difin, Warszawa. 2018
2 Olchowicz I. Rachunkowość podatkowa Wyd. Difin, Warszawa . 2011
3 Ustawa o podatku od towarów i usług .
4 Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych .
5 Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Winiarska K., Startek K. Rachunkowość podatkowa: zadania, pytania, testy Wyd. C.H. Beck, Warszawa. 2014
2 Cebrowska T. (red.) Rachunkowość finansowa i podatkowa Wyd. PWN, Warszawa. 2010
3 Ustawa o podatku od towarów i usług .
4 Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych .
5 Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kiziukiewicz T., Sawicki K. Rachunkowość mikro i małych przedsiębiorstw: ewidencja podatkowa i bilansowa Wyd. PWE, Warszawa. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiadomości z zakresu finansów przedsiębiorstwa, rachunkowości finansowej i zarządzania przedsiębiorstwem.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z powyższego zakresu do rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi organizować pracę grupy i aktywnie w niej uczestniczyć.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 rozumie istotę i rolę rachunkowości podatkowej oraz zna podstawowe pojęcia z nią związane wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_U08+
K_K05++
S1A_U05+
S1A_K02+
S1A_K04+
02 potrafi dostosować księgi rachunkowe do wymogów prawa podatkowego wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, ćwiczenia rachunkowe pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W05++
K_W11+
S1A_W06+
S1A_W07+
03 potrafi ustalać za pomocą ksiąg podatkowych podstawy opodatkowania wybranymi podatkami wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia rachunkowe pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W09++
K_K04+
S1A_W06+
S1A_W07+
S1A_K02+
S1A_K04++
04 zna istotę i procedury ustalające odroczony podatek dochodowy wykład, ćwiczenia rachunkowe wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia rachunkowe pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_U01+++
K_U03+
K_U04+
K_U05++
S1A_U02+
S1A_U03+
S1A_U05+
S1A_U07++
05 Ma świadomość ciągłego uaktualniania wiedzy z zakresu prawa podatkowego. wykład / wykład informacyjny; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_U08++
K_K05++
S1A_U05+
S1A_K02+
S1A_K04++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia. Wprowadzenie do modułu. W01, C01 MEK01
5 TK02 Prawo bilansowe a prawo podatkowe - księgi rachunkowe a księgi podatkowe. W02, W03, C02, C03 MEK01 MEK05
5 TK03 Dokumentacja i ewidencja podatku VAT. W04, W05, C04 MEK01 MEK03 MEK05
5 TK04 Przychody i koszty w rozumieniu rachunkowości i podatków dochodowych. W06, W07, C05, C06 MEK01 MEK03 MEK05
5 TK05 Sprawozdanie finansowe a deklaracje i zeznania podatkowe. W08, C07 MEK02 MEK03
5 TK06 Wynik finansowy brutto a wynik podatkowy - różnice trwałe i przejściowe. Odliczanie straty podatkowej. W09, W10, C08, C09 MEK03 MEK04
5 TK07 Tworzenie rezerw na podatek CIT i aktywowanie podatku CIT. W11, C10 MEK04
5 TK08 Dostosowanie ksiąg rachunkowych do potrzeb ksiąg podatkowych. W12 MEK01 MEK02
5 TK09 Możliwości rozbudowy ewidencji księgowej dla celów podatkowych. C11 MEK02
5 TK10 Kolokwium. C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 25.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.20 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie pisemne (kolokwium), aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena z egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie