logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość i podatki, 2. Bankowość i rynki kapitałowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 4944

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L21 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Dorota Borkowska

Terminy konsultacji koordynatora: https://db.v.prz.edu.pl/

semestr 2: dr inż. Łukasz Kulig , termin konsultacji https://lk.v.prz.edu.pl

semestr 2: mgr inż. Witold Mazur

semestr 2: mgr inż. Arkadiusz Surowiec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie kompetencji informatycznych niezbędnych do funkcjonowania w ramach społeczeństwa informacyjnego, poznanie nowych i poszerzenie obszaru znajomości oraz praktycznego zastosowania narzędzi informatycznych stosowanych w organizacjach gospodarczych i administracji.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 2 semestru

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne na stronach domowych nauczycieli prowadzących zajęcia

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Walkenbach J Excel 2014 PL. Biblia Gliwice, Helion. 2014
2 Jaronicki A. ABC MS Office 2013 PL Gliwice, Helion. 2013
3 Chojnacki K., Próchnicki W. Biblia Excela dla księgowych 2.0 Wiedza i Praktyka. 2018
4 Wrotek W. ABC Access 2016 PL Gliwice, Helion. 2016
5 Groth M. R. Access 2010 PL : biblia : wiedza obiecana Gliwice, Helion. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kaczanowska K., Dynia P. Excel od podstaw Wiedza i Praktyka. 2017
2 Aleksander M., Kusleika D. Microsoft Excel 2016 PL : formuły Gliwice, Helion. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość środowiska Windows.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi pracować w środowisku Windows oraz potrafi wprowadzać dane, zaznaczać obiekty, formatować, tworzyć formuły z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy i samokształcenia. Ma świadomość konieczności ciągłego doskonalenia umiejętności komputerowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi wybrać i wykorzystać w stopniu zadowalającym narzędzie informatyczne do realizacji określonego zadania związanego z kierunkiem studiów laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W04++
K_U04++
K_U10+
K_K01+
K_K06++
S1A_W06+++
S1A_U03+
S1A_U10++
S1A_K01+
S1A_K06+
02 Zna narzędzia arkuszy kalkulacyjnych oraz baz danych rozwiązujące praktyczne problemy laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W04++
K_W06+
K_U04+
K_K01+
K_K06++
S1A_W06+++
S1A_W10+
S1A_U03++
S1A_K01+
S1A_K06++
03 student umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych dotyczących zagadnień związanych z technologia informacyjną laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W04++
K_U04++
K_K06+++
S1A_W06++
S1A_U03++
S1A_K01++
S1A_K06+++
04 rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych oraz dostosowywania umiejętności praktycznych do zmieniających się wersji oprogramowania laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne, wejściówka K_W06++
K_K06++
S1A_W10++
S1A_K01+++
S1A_K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP. Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia laboratorium. Informacja o programie Microsoft Imagine. Uczelniana poczta studencka. Arkusz kalkulacyjny MS Excel: wprowadzanie danych i ich edycja w arkuszu, podstawowe operacje na arkuszach, formatowanie komórek, tworzenie tabel, formatowanie arkusza, drukowanie arkuszy. L1-L3 MEK01 MEK04
2 TK02 Arkusz kalkulacyjny: formuły i funkcje. Sortowanie i filtrowanie danych. Interpretacja błędów. Tworzenie i formatowanie wykresów. L4-L6 MEK01 MEK02
2 TK03 Obliczenia różne, formuły tablicowe, analiza danych: tabele przestawne, funkcja solver. L7-L9 MEK01 MEK02
2 TK04 Praktyczne przykłady zastosowania arkusza kalkulacyjnego w pracy i do użytku własnego. Zestaw powtórzeniowy z zakresu całego materiału dotyczącego obsługi arkusza kalkulacyjnego. L10-L12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK05 Kolokwium zaliczeniowe z arkusza kalkulacyjnego. Podstawowe operacje na bazach danych. Projektowanie, tworzenie i modyfikowanie tabel. Typy danych. Uzupełnianie bazy danych. Tworzenie, edytowanie i usuwanie różnych typów relacji. L13-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK06 Tworzenie i używanie kwerend, formularzy, raportów. L16-L18 MEK01 MEK04
2 TK07 Zestaw powtórzeniowy z zakresu całego materiału dotyczącego obsługi baz danych. Kolokwium zaliczeniowe. L19-L21 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 1.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 21.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie ocen pozytywnych z kolokwiów praktycznych. W ocenie końcowej uwzględnia się także aktywność i pracę studenta na zajęciach.
Ocena końcowa Średnia ważona: waga 0.8 z uzyskanych pozytywnych ocen z kolokwiów praktycznych, waga 0.2 z dodatkowych ocen uzyskanych podczas laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie