logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy zarządzania strategicznego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem

Kod zajęć: 4901

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 4. Zarządzanie projektami

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W9 C9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marzena Jankowska-Mihułowicz

semestr 4: dr hab. prof. PRz Bogusław Bembenek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami koncepcyjnymi zarządzania strategicznego we współczesnej organizacji.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia ma na celu wykazanie szerokiego zastosowania zarządzania strategicznego w procesie rozwoju współczesnej organizacji.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gierszewska G., Romanowska M. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa PWE, Warszawa. 2017
2 Moszkowicz K. (red.) Wdrażanie strategii w polskich przedsiębiorstwach: model, uwarunkowania, implikacje Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa . 2015
3 Pierścionek Z. Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Urbanowska-Sojkin E.(red.) Praktyka zarządzania strategicznego: studia polskich przypadków PWE, Warszawa. 2008
2 Gierszewska G., Romanowska M. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa PWE, Warszawa. 2017
3 Ignacy J., Radomska J., Sołoducho-Pelc L., Wołczek P. Praktyka zarządzania strategicznego: studia przypadków Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Zakrzewska-Bielawska A. Strategie rozwoju przedsiębiorstw: nowe spojrzenie PWE, Warszawa. 2018
2 Rumelt R. Dobra strategia, zła strategia: czym różnią się i jakie to ma znaczenie MT Biznes, Warszawa. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów w Politechnice Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacją w warunkach turbulentnego otoczenia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność charakteryzowania uwarunkowań rozwoju organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi charakteryzować istotę i znaczenie zarządzania strategicznego we współczesnej organizacji. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W02++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi charakteryzować istotę i elementy modelu strategii organizacji. wykład, studium przypadku, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, test pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W02++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
03 Poprawnie identyfikuje uwarunkowania rozwoju organizacji z uwzględnieniem jej makrootoczenia, otoczenia sektorowego i kontekstu wewnętrznego. ćwiczenia problemowe, wykład problemowy, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna K_U01++
K_U11++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UO
P6S_UW
04 Dostrzega związek zarządzania strategicznego z zarządzaniem zmianą. wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna K_W06++
K_U02++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Istota strategii w kontekście zarządzania strategicznego. W01, C01-03 MEK01 MEK02
4 TK02 Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju współczesnej organizacji w warunkach turbulentnego otoczenia. W02-03 MEK01 MEK03
4 TK03 Zmiana jako czynnik rozwoju organizacji w procesie zarządzania strategicznego. W04-06 MEK03 MEK04
4 TK04 Skuteczne sposoby rozwoju przedsiębiorstwa w warunkach turbulentnego otoczenia. W07-09 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK05 Analiza strategiczna makrootoczenia. C04-05 MEK01 MEK03
4 TK06 Analiza strategiczna otoczenia sektorowego. C06-07 MEK01 MEK03
4 TK07 Analiza strategiczna potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. C08-09 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena uwzględnia wynik pracy pisemnej oraz aktywność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena uwzględnia wyniki realizowanych zadań (w ramach pracy indywidualnej i zespołowej) oraz aktywność i obecność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych.
Ocena końcowa Średnia ocen cząstkowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Jankowska-Mihułowicz; G. Laskowski Uwarunkowania podejmowania decyzji menedżerskich w przedsiębiorstwie sektora odzieżowego zgodnych z koncepcjami smart textiles, electronic textiles, Internet of Textile Things 2023
2 B. Agarski; M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; M. Mićunović Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty biznesowe i społeczne 2021
3 M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Gospodarka o obiegu zamkniętym 2021
4 M. Jankowska-Mihułowicz Corruption in Polish Organizations 2021
5 M. Jankowska-Mihułowicz Environmental Choice 2021
6 M. Jankowska-Mihułowicz; M. Moravec; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty normatywne 2021
7 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
8 M. Jankowska-Mihułowicz Podstawy kierowania zespołami ludzkimi w warunkach rewolucji cyfrowej 2020
9 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Constraints in making investment decisions in Polish enterprises 2019
10 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz Factors Influencing Investors\' Decisions in Polish Companies as Demonstrated by RFID Systems 2019
11 M. Jankowska-Mihułowicz The concept and methods of staff development in enterprises 2019