logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 4897

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Łukasz Kulig

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Irena Nowotyńska

semestr 2: mgr inż. Kamil Trojnar

semestr 2: mgr inż. Arkadiusz Surowiec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie kompetencji informatycznych niezbędnych do funkcjonowania w ramach społeczeństwa informacyjnego, poznanie nowych i poszerzenie obszaru znajomości i praktycznego zastosowania narzędzi informatycznych stosowanych w organizacjach gospodarczych i administracji.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 2 semestru

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne dostępne na stronach domowych nauczycieli prowadzących zajęcia

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kopertowska - Tomczak M. ECDL. Arkusze kalkulacyjne. Moduł 4 PWN. 2009
2 Walkenbach J Excel 2014 PL. Biblia Helion. 2014
3 Jakieła J., Litwin P. Bazy danych. Przewodnik Architekta Informacji Politechnika Rzeszowska, Rzeszów. 2011
4 Wrotek W. ABC Access 2016 PL Helion, Gliwice. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Żarowska A., Węglarz W. ECDL Advanced na skróty PWN. 2011
2 Chojnacki K., Próchnicki W. Biblia Excela dla księgowych 2.0 Wiedza i Praktyka. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z Regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu obsługi komputera w środowisku Windows, arkuszy kalkulacyjnych oraz baz danych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi obsługiwać MS Excel oraz MS Access na poziomie podstawowym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy i samokształcenia. Student ma świadomość konieczności ciągłego doskonalenia umiejętności komputerowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi wybrać i wykorzystać w stopniu zadowalającym narzędzie informatyczne do realizacji określonego zadania związanego z kierunkiem studiów laboratorium, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne K_U06+
K_U12+
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
02 Zna narzędzia arkuszy kalkulacyjnych oraz baz danych rozwiązujące praktyczne problemy. laboratorium, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne K_W04+
K_U06+
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 Student umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych dotyczących zagadnień związanych z technologia informacyjną laboratorium, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne K_U06+
K_U12+
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
04 Student rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych. laboratorium, realizacja zleconego zadania, ćwiczenia praktyczne obserwacja wykonawstwa, kolokwium praktyczne K_U12++
K_K01+++
P6S_KK
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia. Arkusz kalkulacyjny MS Excel: praca z arkuszami, zapisywanie arkusza w różnych formatach, nawigacja w arkuszu, formatowanie arkusza, wprowadzanie danych, formaty danych, adresowanie komórek. L01-L03 MEK01 MEK04
2 TK02 Arkusz kalkulacyjny: ukrywanie arkusza, usuwanie arkusza, matematyczne i logiczne funkcje programu MS Excel. Tworzenie i formatowanie wykresów. Drukowanie arkusza. Arkusz kalkulacyjny: filtrowanie danych, tabele przestawne, zaawansowane funkcje arkuszy. L04-L06 MEK01 MEK04
2 TK03 Arkusz kalkulacyjny: analiza danych, praktyczne przykłady zastosowania arkusza kalkulacyjnego w pracy i do użytku własnego. Arkusz kalkulacyjny: automatyzacja pracy przy użyciu makr. Kolokwium zaliczeniowe z arkusza kalkulacyjnego. L07-L09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK04 Bazy danych: schematy blokowe algorytmów, użytkowanie baz danych - środowisko systemu zarządzania bazą danych, obiekty baz danych i ich zastosowanie, praca z szablonami baz danych, użytkowanie baz danych, obsługa tabel, projektowanie tabel, typy danych, właściwości pól, klucze, indeksy, modyfikowanie projektu tabel, działania na rekordach, wprowadzanie danych, modyfikowanie danych, usuwanie danych, filtrowanie, sortowanie. L10-L12 MEK01 MEK04
2 TK05 Bazy dancyh: tworzenie relacji, relacje 1:1, 1:N, N:M, więzy integralności, tworzenie kwerend, tworzenie i modyfikacja formularzy, tworzenie i modyfikacja raportów. Praca z bazami danych. Kolokwium zaliczeniowe z baz danych. L13-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie ocen pozytywnych z kolokwiów praktycznych.
Ocena końcowa Średnia ocen uzyskanych w semestrze z kolokwiów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie